2015-12-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det saknas skiss över ladan i FUP, så jag har gjort en själv med ledning av bilder och beskrivningar i FUP: http://i.imgur.com/FGCXVwx.jpg. Även där kan man se ett hansochgretaspår, det går att följa Lisas väg genom ladan. Den går in genom östra porten och svänger direkt vänster in genom dörren till stalldelen där örhängena hittades. Vägen fortsätter in i mjölkrummet, där Lisa hängde. Efter hängningen bars hon ut genom stalldelen och genom någon av de två västra dörrarna till nybyggnadsdelen och ut genom någon av de västra portarna till ett fordon. Precis innanför porten, vid brunnen, tappades en handske.

Jag har funderat på varför örhängena låg precis där de låg. Troligen tog hon av sig hjälmen där, och tappade örhängena. Det är naturligt att ta av sig huvudbonaden när man kommer inomhus, så av det kan man sluta sig till att hon gick frivilligt. När man är hotad eller tvingad är det inte naturligt att ta av sig huvudbonaden, och inte heller om man är död eller medvetslös. Låt oss lyssna på Lisas pappa i TR:

Hon gick inte in i ladan tillsammans med någon av litauerna, och hon gick inte heller in med någon annan som stod stillatigande och tittade på när NB hanterade kroppen. Alltså gick Lisa ensam in i den mörka ladan och in i stalldelen, så det kan inte ha varit ett planerat mord.

Tingsrätten sekretessade ett tilläggsprotokoll, aktbilaga 89, men efter överklagan har hovrätten släppt på en del av sekretessen. http://speedy.sh/qbBfJ/Skaraborgs-TR-B-1902-15-Aktbil-89-maskad.pdf.
Bra planskiss ! Ger perspektiv på scenen, inte minst enormiteten av ladan.

Jag tycker förstås att man kan tänka sig flera andra förlopp. Om jag förstår dig rätt så ger du pappan direkt inflytande över vad som kan ha hänt. Det tycker jag inte att man kan tillåta sig.

Ett annat enkelt förlopp vore att hon helt enkelt övermannades där handske och örhängen påträffats, kanske de snodde runt ett tag innan han fick kontroll över henne. Sedan kan hon ju ha burits bort till förrummet.

Frågan om planering får ditt svar byggt på några rätt lösa antaganden.

Som du minns, så diskuterades upphängningen mycket och ingående. Jag anser att den rimligaste slutsatsen blev att hängningen var förberedd med snöret löst på plats, därmed planering bevisad. Men jag orkar inte dra de resonemangen en gång till, utan nöjer mig med att påminna om en annan slutsats. Därför tänker jag inte argumentera emot ditt förslag heller, men det får naturligtvis gärna andra göra.
2015-12-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, delar ur ÅK gärningsbeskrivning är ursprunget till diskussionen. Men helt plötsligt diskuteras den övningskörande tjejen och ordval om kläder som det primära...
Grotta ner sig i små intetsägande detaljer, älta detta till dödagar utan att komma nån vart verkar vara superintressant dvs mer än 10 DNA på Lisas kläder och annan primär bevisning.
Parallellt är det så mycket som är så märkligt, det är så mystiskt...
Nej - det enda som är märkligt är resonemanget från alternativteoretiker.

Ja,, väsentligheterna (10 DNA) undviks och övervältras av viktlösa petitesser. I slutänden är det DNA som fäller avgörandet.

Som sig bör.

När NB via sin tolk fick FUP klargjort för sig, hade han ingen erinran. Närmare ett erkännande kan man väl knappast komma.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Åjo, det kan komma mer. Direkt ur överklagan:

http://www.homokozo.se/lh/hr/overklagan.pdf
Jag har gett min förklaring till varför inga andra vittnen är att vänta. Var och en får dra sina slutsatser och så får vi se den 11/1.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hahahahha - det är normalt att ta av sig huvudbonaden då man kommer inomhus.
Nu är det snarare en stor lortig lada och precis som du säger verkar det inte ett dugg troligt att hon går dit och tar av den där själv. Jag tror inte ens hon hade den på huvudet om han gjort henne uppmärksam, ropat och vinkat på henne.
Vem går runt med en Mc-hjälm på huvudet, korsar en väg och hör knappt ett skit vad den andre säger?
Oavsett vad som skett har örhängena ramlat av strax innanför dörren vilket talar för handgemäng.
Lisas pappa sa i tingsrätten att hon skulle aldrig gått med någon okänd. Vem ropade och vinkade?

Ett handgemäng som inte orsakade skador på någon av kombatanterna.
2015-12-22, 22:45
Bannlyst
Citat:
Lisas pappa sa i tingsrätten att hon skulle aldrig gått med någon okänd. Vem ropade och vinkade?

Ett handgemäng som inte orsakade skador på någon av kombatanterna.

Var kom skadorna på offrets ena ben ifrån då?
2015-12-22, 22:45
Medlem
develis avatar
Rent allmänt kring diskussionen.
Lisas pappa:
Citat:
– Hon skulle aldrig gå fram till en okänd om han inte vore i nöd eller om hon inte var tvingad.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21667957.ab

# Detta innebär att hon kan ha blivit lurad att gå till Nerijus Bilevicius, dömd i TR för mord på Lisa Holm.
# Detta kallas "con attack" och är via flertal studier av FBI den vanligaste sättet att angripa och lura sitt utvalda offer. GM låtsas behöva hjälp, vara sjuk, i nöd eller vill bli visad vägen etc.
# Ett handgemäng innebär en kamp att komma loss där örhängena troligen ramlar av. Hennes jacka är skitig vilket kan indikera på att hon fallit omkull. Det behöver inte innebära att minsta blodvite uppstår.

Wennerholms slutplädering:
Citat:
han har lockat över Lisa på något sätt. Han har sedan i direkt anslutning till ladan överammanat henne, hennes handske finns en bit in i ladan. Den kan ha förflyttats när det har blåst.
Lisa Holms örhängen har slitits loss när han har övermannat henne, två stycken finns precis i anslutningen till den störa öppningen
(nlt live)
Senast redigerad av develi 2015-12-22 kl. 22:55.
2015-12-22, 22:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Varför tror du att hon inte märkte det? Märkte hon inte heller att hon lämnade nyckeln i moppen?

Varför påstår du att hon blev mördad? Du som kan sannolikhet, om det går ett mord på tusen hängningar, hur stor sannolikhet är det, uttryckt i procent, för att en hängning inte är mord?

Blodet i hjälmen kan vara gammalt.

Det fanns ingen anledning för någon att dra av henne hjälmen precis innanför ingången.

Fundera på varför Lisa gick in i ladan frivilligt, du. Jag har redan en gissning.

Som i alla sannolikhetsbedömningar gäller: I ett vakuum (dvs ingen information tillgänglig mer än att personen hittats hängd): Ca 99,9%

Hade personen gjort flera tidigare självmordsförsök och hittades i sin källare som hen låst inifrån med sjudubbla lås så kan siffran skrivas ner till 100%

Är omständigheterna som i det här fallet så går det mot 0% istället. Vad du inte verkar förstå är att det är flawed thinking att resonera något i stil med "men vad konstigt att just detta enda fall på tusen hamnade i media och här på Flashback". Sannolikheten att en svensk skulle vinna ett OS-guld i slalom var fram till år 1980 noll och alla alpina guld fram tills dess hade gått till andra länder. Innebar det att det bara förelåg nån procents chans om ens det för Ingemar Stenmark att faktiskt göra det han gjorde och köra hem guldet?

Det kursiverade: Är det den finnige ynglingen som gjort comeback medan du haft FB-semester och suttit och klurat på kammaren?
2015-12-22, 22:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Var kom skadorna på offrets ena ben ifrån då?
Jag skulle inte protestera högljutt om du läste FUP, sid 71:
Citat:
Hon hade kört omkull på vägen dit och hon skrapade bl a knät.
Citat:
Lisas pappa:

# Detta innebär att hon kan ha blivit lurad att gå till Nerijus Bilevicius, dömd i TR för mord på Lisa Holm.
# Detta kallas "con attack" och är via flertal studier av FBI den vanligaste sättet att angripa och lura sitt utvalda offer.
# Ett handgemäng innebär en kamp att komma loss där örhängena troligen ramlar av. Hennes jacka är skitig vilket kan indikera på att hon fallit omkull. Det behöver inte innebära att minsta blodvite uppstår.
En 35-åring lurar en 17-årig tjej in i ladan? Han skulle inte ha fått henne över vägen ens.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-12-22 kl. 23:00.
2015-12-22, 22:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Enn 35-åring lurar en 17-årig tjej in i ladan? Han skulle inte ha fått henne över vägen ens.
Hon är inte första offret i historien och tyvärr inte det sista.

# Detta kallas "con attack" och är via flertal studier av FBI den vanligaste sättet att angripa och lura sitt utvalda offer. GM låtsas behöva hjälp, vara sjuk, i nöd eller vill bli visad vägen etc.
2015-12-22, 22:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det saknas skiss över ladan i FUP, så jag har gjort en själv med ledning av bilder och beskrivningar i FUP: http://i.imgur.com/FGCXVwx.jpg. Även där kan man se ett hansochgretaspår, det går att följa Lisas väg genom ladan. Den går in genom östra porten och svänger direkt vänster in genom dörren till stalldelen där örhängena hittades. Vägen fortsätter in i mjölkrummet, där Lisa hängde. Efter hängningen bars hon ut genom stalldelen och genom någon av de två västra dörrarna till nybyggnadsdelen och ut genom någon av de västra portarna till ett fordon. Precis innanför porten, vid brunnen, tappades en handske.

Jag har funderat på varför örhängena låg precis där de låg. Troligen tog hon av sig hjälmen där, och tappade örhängena. Det är naturligt att ta av sig huvudbonaden när man kommer inomhus, så av det kan man sluta sig till att hon gick frivilligt. När man är hotad eller tvingad är det inte naturligt att ta av sig huvudbonaden, och inte heller om man är död eller medvetslös. Låt oss lyssna på Lisas pappa i TR:

Hon gick inte in i ladan tillsammans med någon av litauerna, och hon gick inte heller in med någon annan som stod stillatigande och tittade på när NB hanterade kroppen. Alltså gick Lisa ensam in i den mörka ladan och in i stalldelen, så det kan inte ha varit ett planerat mord.

Tingsrätten sekretessade ett tilläggsprotokoll, aktbilaga 89, men efter överklagan har hovrätten släppt på en del av sekretessen. http://speedy.sh/qbBfJ/Skaraborgs-TR-B-1902-15-Aktbil-89-maskad.pdf.

Tumultet mellan NB och Lisa, beträffande handske/örhängen kan ha förekommit i det förhållandevis "stora" område som visas enligt din skiss (som förövrigt ser ganska korrekt ut)
Handsken är sannolikt självmant avtagen där vid brunnen, då det är ett föremål som ej låter sig tappas ofrivilligt.
Vidare i ett direkt efterföljande flyktförsök när NB´s agenda blev uppenbar - tappat den ur handen, för att därefter övermannas i den naturliga tillbakaflykten nära östra öppningen - direkt indragen i skiljerummet där övermannandet fortsätter.

Lisa´s pappa vet inte omständigheterna som fick henne in i ladan och ett nödhjälp är inte uteslutet någonstans, även om du helt olämpligt ser ut att utesluta det, då det inte verkar passa in i ditt skridande.
Pappan känner sin dotter, men det lutar starkt åt hon tagit sig in i ladan frivilligt inledningsvis, fast i stor hast, då nycklarna lämnats i mopeden/tillhörigheter öppet, och att varken handskar eller hjälm togs av vid mopeden. Att hon lämnar mopeden vind för våg, är enligt pappan ännu mer uteslutet än att hon skulle följa med någon okänd frivilligt under sans och balans.

Det mest troliga är att NB närmat sig mopeden med Lisa på, och framträtt på ett desperat vis påpekandes en olycka i ladan/bakom ladan med vädjan om direkt hjälp.
Det är i stort sett det enda som skulle kunnat få Lisa att lämna mopeden på det viset, samt ger ett visst stöd för den spridning av fynd som förekommer i ladan ihop med ett scenario som liknar det jag beskrivit ovan.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-22 kl. 23:16.
2015-12-22, 23:01
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag skulle inte protestera högljutt om du läste FUP, sid 71:

Enn 35-åring lurar en 17-årig tjej in i ladan? Han skulle inte ha fått henne över vägen ens.

Antagligen klart lättare än vad du tror. Hur svårt skulle det vara för Nerijus att spela skadad eller något liknande. Lisa var en empatisk och hjälpsam person som brukade ställa upp för andra som behövde hjälp. Lisa var bara 17 år gammal, krävdes nog inte mycket för att lura henne tyvärr.
2015-12-22, 23:01
Medlem
Citat:
Lisas pappa:

# Detta kallas "con attack" och är via flertal studier av FBI den vanligaste sättet att angripa och lura sitt utvalda offer.
Man kan ju inte ta pappans i och för sig orimligt absoluta uttalande ordagrant. Vad han menar, tror jag, är att hon inte på något sätt kan ha medverkat till detta, han tror att hon blivit bortrövad.
Nu föreslår vi ju att hon blivit bortrövad, åtminstone från inträdet i ladan, dit lurad. Om någon frågat honom om hon skulle kunna bli lurad, skulle han då ha svarat kategoriskt Nej ? Det tror jag inte. Vem som helst kan bli lurad. Jag tycker att jag är smart och vaken, men jag blev lurad av en blomförsäljare nyligen. Detta är ju baksidan av att tro människor om gott och det tror jag att hon gjorde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in