Citat:
Bra planskiss ! Ger perspektiv på scenen, inte minst enormiteten av ladan.Det saknas skiss över ladan i FUP, så jag har gjort en själv med ledning av bilder och beskrivningar i FUP: http://i.imgur.com/FGCXVwx.jpg. Även där kan man se ett hansochgretaspår, det går att följa Lisas väg genom ladan. Den går in genom östra porten och svänger direkt vänster in genom dörren till stalldelen där örhängena hittades. Vägen fortsätter in i mjölkrummet, där Lisa hängde. Efter hängningen bars hon ut genom stalldelen och genom någon av de två västra dörrarna till nybyggnadsdelen och ut genom någon av de västra portarna till ett fordon. Precis innanför porten, vid brunnen, tappades en handske.
Jag har funderat på varför örhängena låg precis där de låg. Troligen tog hon av sig hjälmen där, och tappade örhängena. Det är naturligt att ta av sig huvudbonaden när man kommer inomhus, så av det kan man sluta sig till att hon gick frivilligt. När man är hotad eller tvingad är det inte naturligt att ta av sig huvudbonaden, och inte heller om man är död eller medvetslös. Låt oss lyssna på Lisas pappa i TR:
Hon gick inte in i ladan tillsammans med någon av litauerna, och hon gick inte heller in med någon annan som stod stillatigande och tittade på när NB hanterade kroppen. Alltså gick Lisa ensam in i den mörka ladan och in i stalldelen, så det kan inte ha varit ett planerat mord.
Tingsrätten sekretessade ett tilläggsprotokoll, aktbilaga 89, men efter överklagan har hovrätten släppt på en del av sekretessen. http://speedy.sh/qbBfJ/Skaraborgs-TR-B-1902-15-Aktbil-89-maskad.pdf.
Jag har funderat på varför örhängena låg precis där de låg. Troligen tog hon av sig hjälmen där, och tappade örhängena. Det är naturligt att ta av sig huvudbonaden när man kommer inomhus, så av det kan man sluta sig till att hon gick frivilligt. När man är hotad eller tvingad är det inte naturligt att ta av sig huvudbonaden, och inte heller om man är död eller medvetslös. Låt oss lyssna på Lisas pappa i TR:
Hon gick inte in i ladan tillsammans med någon av litauerna, och hon gick inte heller in med någon annan som stod stillatigande och tittade på när NB hanterade kroppen. Alltså gick Lisa ensam in i den mörka ladan och in i stalldelen, så det kan inte ha varit ett planerat mord.
Tingsrätten sekretessade ett tilläggsprotokoll, aktbilaga 89, men efter överklagan har hovrätten släppt på en del av sekretessen. http://speedy.sh/qbBfJ/Skaraborgs-TR-B-1902-15-Aktbil-89-maskad.pdf.
Jag tycker förstås att man kan tänka sig flera andra förlopp. Om jag förstår dig rätt så ger du pappan direkt inflytande över vad som kan ha hänt. Det tycker jag inte att man kan tillåta sig.
Ett annat enkelt förlopp vore att hon helt enkelt övermannades där handske och örhängen påträffats, kanske de snodde runt ett tag innan han fick kontroll över henne. Sedan kan hon ju ha burits bort till förrummet.
Frågan om planering får ditt svar byggt på några rätt lösa antaganden.
Som du minns, så diskuterades upphängningen mycket och ingående. Jag anser att den rimligaste slutsatsen blev att hängningen var förberedd med snöret löst på plats, därmed planering bevisad. Men jag orkar inte dra de resonemangen en gång till, utan nöjer mig med att påminna om en annan slutsats. Därför tänker jag inte argumentera emot ditt förslag heller, men det får naturligtvis gärna andra göra.