2015-12-08, 15:25
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjej7h
Att vägen ska kallas mordvägen som en del skrivit här är troligen påhittat el iaf inte allmänt känt

Allmänt känt är det nog inte. Det är framförallt sådana personer som har lokalkännedom som kallar det för mordvägen. Det är knappast allmänt känt för de flesta. Jag slår vad om att de flesta inte ens har använt den skogsvägen mellan Rydboholm och Viskafors ens. Men det är inte påhittat.
Citera
2015-12-11, 21:34
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjej7h
Jag bodde i Viskafors på den tiden och vet vem Ingemar var, och tror jag talar för alla viskaforsare/rydboholmare att det här minns vi som igår. Nåt som slår mig när jag läst hela tråden är att ingen kommenterat att många av knivhuggen Reijo fick var utdelade efter likstelheten inträtt, dvs många timmar efter att han dött. mördaren gick alltså tillbaka tidigt morgonen efter och fortsatte hugga i Reijos döda kropp. Ingemar blev mobbad i skolan, vi sjöng alltid här kommer fröken Sjöblom. På den tiden i Viskafors visste vi knappt vad bög var, än mindre en kille som var tjej. Efter häktning återvände I till skolan o åkte sen t Stockholm, där ingick han en tid i After Dark-gänget, sedan opererade han sig o blev Chatrine. Ingemars föräldrar stannade kvar här, o som någon skrev bodde mamman på ett äldreboende, dit Chatrine kom några gånger efter att hon ochamman inte haft kontakt på många år. Att I gick till Reijos mamma nåt år efter o erkände stämmer också. Har även pratat med en polis som var med i utredningen som berättade att de var glasklara över att det var den häktade som gjort detta men stt de inte lyckades bryta ner honom till ett erkännande, o det var ju endast I som var häktad för detta mord. Att de inte lyckades få ett erkännande förvånar inte mig, Ingemar var nämligen totalt kall som is, visade aldrig känslor gentemot människor, men tog ut en del på djur som någon tidigare nämt. Föräldrarna vågade heller aldrig lämna honom ensam med hans lillasyster. Tror nog föräldrarna anade han kunde vara skyldig till mordet, men kanske är det så att man väljer tro på sitt barn, för att man har svårt att ta in nåt annat när sånt händer. Till sist till postrånet någon skulle forska på, antar du menar diligensrånet på 1800-talet, isf finns en bok om detta på Viskafors bibliotek
Jag hörde med att hugga det ska ha fortsatta flera timmar senare, det hörde jag från den jag pratade med.
Citera
2015-12-12, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skogsvägen mellan Rydboholm och Viskafors.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Allmänt känt är det nog inte. Det är framförallt sådana personer som har lokalkännedom som kallar det för mordvägen. Det är knappast allmänt känt för de flesta. Jag slår vad om att de flesta inte ens har använt den skogsvägen mellan Rydboholm och Viskafors ens. Men det är inte påhittat.

Inte för att jag känner till den här trakten så verkar det med alla kontakter jag har haft inte ha varit allmänt känd.

Efter att ha sett foton på Sven Erikssons väg (har för mig att den kallas det) så tror inte jag heller att det är många som använder sig av den.

Kanske är den här skogsvägen ännu mindre använd och ännu mindre känd idag mot vad den var 1976?
Citera
2015-12-13, 19:21
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte för att jag känner till den här trakten så verkar det med alla kontakter jag har haft inte ha varit allmänt känd.

Efter att ha sett foton på Sven Erikssons väg (har för mig att den kallas det) så tror inte jag heller att det är många som använder sig av den.

Kanske är den här skogsvägen ännu mindre använd och ännu mindre känd idag mot vad den var 1976?

Vägen är inte allmänt känd, precis som mordet inte är det. Så det är inte många som kallar det för mordvägen, eller använder vägen.

Jag är uppväxt i trakten, precis som en av mina föräldrar (som även bodde där när mordet begicks och har minnen av det, och personen ifråga har visat själva mordplatsen också). Jag har också mina kontakter i trakten och känner av olika anledningar till det området rätt så väl. Bland annat känner jag en person som växte upp där i skogen, och som senare bodde i sitt barndomshem senare i livet. Så jag har ju växt upp med att just den vägen kallas för mordvägen.

Vad jag har fått höra så användes den vägen en del förr, betydligt mer än idag. Då både för biltrafik och gång/cykeltrafik. Idag används den mycket sällan. Vägen används mestadels av de som bor där eller när de får besök. Så mestadels persontrafik, fast det förekommer timmerbilar också.

Det är inte den bästa eller snabbaste vägen oavsett vart man ska. Det innebär en längre åksträcka, och det blir då en omväg. Oavsett om man ska åka från Rydboholm ut mot RV41, åka mellan Rydboholm och Viskafors eller ska någon annanstans. Vilket även kan förklara varför vägen sällan används av andra.
Citera
2015-12-13, 21:16
Medlem
Spyrrans avatar
Vad jag har hört förövrigt, vilket inte tycks stämma med uppgifter i tråden, är att ynglingen faktiskt dömdes till rättpsykiatrisk vård i 1 ½ år. Att han dömdes mot sitt nekande i domstol alltså. Men inte för mord, utan för misshandel och något mer. Att fallet betraktas som olöst just för att han inte dömdes för mordet, även om misstankar fanns. Men det verkar inte stämma med tidigare uppgifter, inkl. från folk som har läst domen.

Det sägs ju att Reijo och den misstänkte var goda vänner (stod bland annat i Borås Xtra), men jag har snarare hört att Reijo var en av mobbarna och att den misstänkte mördade Reijo pga det. Enligt tidigare uppgifter i tråden så mobbades GM pga han var homosexuell. Jag har hört att det fanns andra orsaker till mobbningen utöver det, att han uppfattades som en mycket speciell och udda person. Men enligt folk som gick i samma skola som Reijo och den misstänkte så var de inte alls goda vänner.
Citera
2015-12-14, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nya uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vad jag har hört förövrigt, vilket inte tycks stämma med uppgifter i tråden, är att ynglingen faktiskt dömdes till rättpsykiatrisk vård i 1 ½ år. Att han dömdes mot sitt nekande i domstol alltså. Men inte för mord, utan för misshandel och något mer. Att fallet betraktas som olöst just för att han inte dömdes för mordet, även om misstankar fanns. Men det verkar inte stämma med tidigare uppgifter, inkl. från folk som har läst domen.

Det sägs ju att Reijo och den misstänkte var goda vänner (stod bland annat i Borås Xtra), men jag har snarare hört att Reijo var en av mobbarna och att den misstänkte mördade Reijo pga det. Enligt tidigare uppgifter i tråden så mobbades GM pga han var homosexuell. Jag har hört att det fanns andra orsaker till mobbningen utöver det, att han uppfattades som en mycket speciell och udda person. Men enligt folk som gick i samma skola som Reijo och den misstänkte så var de inte alls goda vänner.

Tack för den här intressanta informationen Spyrran! Mycket intressant.

Första gången jag har läst detta att BO skulle ha tillhört mobbarna. Om detta stämmer vet jag förstås inte. Däremot kan vi nog vara övertygade om att den MGM kom att ha blivit retad av sina skolkamrater. Det verkar som han bl. a. kan ha blivit kallad för "fröken Sjöblom". tjej7h nämner detta öknamn.

Jag funderar över varför Reijo kom överens med MGM att träffas på den ganska ensliga vägen Sven Erikssons väg när de inte var goda vänner utan snarare tvärtom? Om uppgiften stämmer.

Att han skulle ha blivit dömd till rättspsykiatrisk vård i 1½ år har jag vare sig hört talats eller läst om någonstans. Jag vet inte på vilka orsaker de skulle ha dömt honom till detta straff? Det fanns ju inget att döma honom för vad jag känner till. Hade detta mord skett idag så hade troligtvis MGM blivit dömd för detta, men 1976 fanns t. ex. ingen DNA-teknik.

Detta med att folk skulle ha läst domen är nog inte riktigt. Däremot har jag haft kontakt med folk som har läst polisutredningen. Mig veterligen finns det inte någon dom att läsa.

Någon annan som har hört talats om de uppgifter Spyrran har omnämnt?
Citera
2015-12-14, 18:02
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Tack för den här intressanta informationen Spyrran! Mycket intressant.

Första gången jag har läst detta att BO skulle ha tillhört mobbarna. Om detta stämmer vet jag förstås inte. Däremot kan vi nog vara övertygade om att den MGM kom att ha blivit retad av sina skolkamrater. Det verkar som han bl. a. kan ha blivit kallad för "fröken Sjöblom". tjej7h nämner detta öknamn.

Jag funderar över varför Reijo kom överens med MGM att träffas på den ganska ensliga vägen Sven Erikssons väg när de inte var goda vänner utan snarare tvärtom? Om uppgiften stämmer.

Att MGM var mobbad av skolkamrater, och var homosexuell skulle tydligen vara "allmänt känt" av alla på den tiden. Jag känner flera som kan bekräfta att MGM var mobbad i alla fall. De vill minnas att Reijo var en av mobbarna, men det verkar som sagt inte stämma överens med andra källor (som artikeln i Borås Xtra för några år sedan, samt flera inlägg här i tråden). Mina källor (från samma skola som Reijo och MGM) hävdar i alla fall att MGM aldrig hade några vänner, att han alltid var utanför. Just för att han uppfattades som knepig, udda, var konstigt klädd och en del andra saker. De hävdar bestämt att Reijo och MGM absolut inte var vänner, eftersom MGM inte hade några vänner överhuvudtaget.

Reijo kanske inte hade bestämt någon träff med MGM? Reijo skulle väl träffa en kompis men kom aldrig fram. MGM kan lika gärna ha följt efter Reijo.

Citat:

Att han skulle ha blivit dömd till rättspsykiatrisk vård i 1½ år har jag vare sig hört talats eller läst om någonstans. Jag vet inte på vilka orsaker de skulle ha dömt honom till detta straff? Det fanns ju inget att döma honom för vad jag känner till. Hade detta mord skett idag så hade troligtvis MGM blivit dömd för detta, men 1976 fanns t. ex. ingen DNA-teknik.

Vad jag har hört så blev MGM dömd för misshandel och något mer brott (okänt vilket, folk minns inte riktigt vad det var). Men både misshandeln och det andra brottet skulle vara kopplat till Reijo, men MGM dömdes alltså aldrig för mord. Att det är anledningen till varför fallet betraktas som olöst.

Att han misstänktes för mordet, men körde med en historia som kunde stämma även om den aldrig kunde bevisas. Att han erkände ett knivhugg men på en plats där offret inte blev huggen, men påstod att det var någon annan som mördade Reijo. Men det kunde tydligen aldrig bekräftas eller motbevisas. Så ingen dömdes. Men som sagt, detta är bara vad jag har hört så jag vet inte hur mycket som faktiskt stämmer.
Citera
2015-12-22, 22:11
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jaså "fröken Sjöblom" kom att ingå i After Dark-gänget ett tag. Osäker på om jag har hört den uppgiften förut?

Jag har nämt detta med After Dark i ett PM till dig för några år sedan, men den uppgiften har jag inte fått bekräftad.
Citera
2015-12-23, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

https://herrtidning.wordpress.com/2014/08/25/mordet-pa-14-ariga-reijo-daag-1976/
Citera
2016-03-11, 20:17
Medlem
Inga nyheter om Loforden? Tvångsintagen eller vad har hänt, verkar inte som radiokarriären varit så lyckosam.
Citera
2016-03-13, 14:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga nya uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Inga nyheter om Loforden? Tvångsintagen eller vad har hänt, verkar inte som radiokarriären varit så lyckosam.

Inga som helst nya uppgifter om vare sig fröken Loford eller om det mycket tragiska mordet.

Måste säga att jag är något förvånad över all den här information som har framkommit under dessa ca sju år som tråden har funnits.
Citera
2016-05-12, 08:05
Medlem
Uttryckte mig fel med "allmänt känd", menade att varken jag som bott här i 50 år eller gamla människor i bygden el mina jämnåriga känner till benämningen mordvägen. Att Reijo skulle mobbat Ingemar stämmer inte heller, isåfall är det väldigt konstigt för de här bägge grabbarna hängde jämt ihop, o Reijo var inte en mobbartyp. att de cyklade den här vägen på mordkvällen är inte ett dugg konstigt, vi var många ungdomar som gick eller cyklade denna vägen från Fagersberg när vi skulle till det mycket populära discot på nto-gården i Rydboholm. Stora vägen, gamla 41an var livsfarlig på den tiden, o det blev inte heller längre o gena skogsvägen. Att Ingemar skulle varit intagen på psyk stämmer inte heller, han levde kvar o hick ut skolan här och åkte sedan upp till Stockholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in