Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Tack för den här intressanta informationen Spyrran! Mycket intressant.
Första gången jag har läst detta att BO skulle ha tillhört mobbarna. Om detta stämmer vet jag förstås inte. Däremot kan vi nog vara övertygade om att den MGM kom att ha blivit retad av sina skolkamrater. Det verkar som han bl. a. kan ha blivit kallad för "fröken Sjöblom". tjej7h nämner detta öknamn.
Jag funderar över varför Reijo kom överens med MGM att träffas på den ganska ensliga vägen Sven Erikssons väg när de inte var goda vänner utan snarare tvärtom? Om uppgiften stämmer.
Att MGM var mobbad av skolkamrater, och var homosexuell skulle tydligen vara "allmänt känt" av alla på den tiden. Jag känner flera som kan bekräfta att MGM var mobbad i alla fall. De vill minnas att Reijo var en av mobbarna, men det verkar som sagt inte stämma överens med andra källor (som artikeln i Borås Xtra för några år sedan, samt flera inlägg här i tråden). Mina källor (från samma skola som Reijo och MGM) hävdar i alla fall att MGM aldrig hade några vänner, att han alltid var utanför. Just för att han uppfattades som knepig, udda, var konstigt klädd och en del andra saker. De hävdar bestämt att Reijo och MGM absolut inte var vänner, eftersom MGM inte hade några vänner överhuvudtaget.
Reijo kanske inte hade bestämt någon träff med MGM? Reijo skulle väl träffa en kompis men kom aldrig fram. MGM kan lika gärna ha följt efter Reijo.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Att han skulle ha blivit dömd till rättspsykiatrisk vård i 1½ år har jag vare sig hört talats eller läst om någonstans. Jag vet inte på vilka orsaker de skulle ha dömt honom till detta straff? Det fanns ju inget att döma honom för vad jag känner till. Hade detta mord skett idag så hade troligtvis MGM blivit dömd för detta, men 1976 fanns t. ex. ingen DNA-teknik.
Vad jag har hört så blev MGM dömd för misshandel och något mer brott (okänt vilket, folk minns inte riktigt vad det var). Men både misshandeln och det andra brottet skulle vara kopplat till Reijo, men MGM dömdes alltså aldrig för mord. Att det är anledningen till varför fallet betraktas som olöst.
Att han misstänktes för mordet, men körde med en historia som kunde stämma även om den aldrig kunde bevisas. Att han erkände ett knivhugg men på en plats där offret inte blev huggen, men påstod att det var någon annan som mördade Reijo. Men det kunde tydligen aldrig bekräftas eller motbevisas. Så ingen dömdes. Men som sagt, detta är bara vad jag har hört så jag vet inte hur mycket som faktiskt stämmer.