2015-12-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelRed
Så pass. Trodde det var en skruv man kunde justera. Ja då lär ju byte vara aktuellt.
Fick byta kamkedja på min när motorn tickade o då tystnade den. Vet flera andra som fått göra samma runt 20000 mil.

På den motor tråden handlar om, samt 900/9000, så är det hydraulisk kamkjedjespännare, ingen egen justering är möjlig. Ja de allra flesta moderna motorer sen en massa år har haft hydraulisk spännare som man inte kan justera själv
Citera
2015-12-21, 11:20
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Så pass. Trodde det var en skruv man kunde justera. Ja då lär ju byte vara aktuellt.
Fick byta kamkedja på min när motorn tickade o då tystnade den. Vet flera andra som fått göra samma runt 20000 mil.
Misstänker att detta är en effekt av för långa bytesintervaller av motoroljan (1K - 1,5K mil rekommenderar jag) samt ev det gamla problemet med oil sludge.
Citera
2015-12-21, 12:49
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan ibland höra spridarna ticka om man har motorhuven öppen och lyssnar, ett svagt men hörbart tickande, men det hörs inte från förarplats eller med huven stängd.
Jag har ett konstant tickande, med motorn såväl kall som varm, på ett av mina fordon. Har lokaliserat ljudet till spridaren. Är det nåt att bry sig om eller är det "normalt"?

Trevligt med kunnigt folk här i Fordons-delen förresten
Citera
2015-12-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag har ett konstant tickande, med motorn såväl kall som varm, på ett av mina fordon. Har lokaliserat ljudet till spridaren. Är det nåt att bry sig om eller är det "normalt"?

Trevligt med kunnigt folk här i Fordons-delen förresten

Är det en lika motor som trådskaparen har? SAAB 900/9000 9-5 alltså?

Om det bara är ett svagt tickande som man hör i princip vara när man står med huven öppen och lyssnar så kan det vara ett helt normalt tickande från en eller flera spridare, det kan låta så när de jobbar med att öppna o stänga. Går bilen normalt annars och ljudet inte blir starkare när man varvar eller så, utan äro princip lika hela tiden, så är det nog inte så mycket att fundera på.
Citera
2015-12-22, 17:58
Medlem
Det går inte ta fel på tickande spridare och tickande ventiltryckare på en Saab 9-5
Jag har haft båda symptomen , går inte ta fel.
Senast redigerad av mrtrooper 2015-12-22 kl. 18:00.
Citera
2015-12-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtrooper
Det går inte ta fel på tickande spridare och tickande ventiltryckare på en Saab 9-5
Jag har haft båda symptomen , går inte ta fel.

Nä givetvis inte, för de som har lite motorvana och motoröra. Men för alla de som inte har detta utan tycker det där under huven är mest bara nåt mystiskt så kan de ha svårt att sortera ljud och annat korrekt.
Citera
2015-12-22, 19:27
Medlem
Citat:
Sätter 50 virtuella spänn på kamkedjan. Har du tur så räcker det att spänna den. Du riskerar ev åka på ett byte.

'
Då kan du skicka 50 spänn i cyperspace för kamkedjan tickar inte utan rasslar.
Man kan inte heller spänna sträckaren som är oljehydraulisk om det gäller balanskedjan.
kamkedjan är fjädertryckt (sträckare) som trycker mot en skida , som i sin tur trycker mot kedjan, är den för "lång" byts kedja, skidor, ja rubbet.
Senast redigerad av mrtrooper 2015-12-22 kl. 19:40.
Citera
2015-12-22, 20:28
Medlem
OnkelReds avatar
Citat:
'
Man kan inte heller spänna sträckaren som är oljehydraulisk om det gäller balanskedjan.
kamkedjan är fjädertryckt (sträckare) som trycker mot en skida , som i sin tur trycker mot kedjan, är den för "lång" byts kedja, skidor, ja rubbet.
Att den inte går att spänna manuellt har jag redan blivit informerad tidigare och på ett mycket trevligare sätt. Sen kan man visst uppleva att en sliten kamkedja ger ett tickande ljud även om kedjor beskrivs att dom rasslar i exempelvis barnböcker som "spöket Laban". Jag har själv haft en 9-5:a som jag lämnade in för att den tickade. Det var just kamkedjan som var sliten.
Har du fått info redan vad felet var? Jag har inte förlorat något vad till dig. Tror fortfarande det är kedjan även om det beskrivits som ett tickande.
Citera
2015-12-22, 20:54
Medlem
Citat:
Att den inte går att spänna manuellt har jag redan blivit informerad tidigare och på ett mycket trevligare sätt. Sen kan man visst uppleva att en sliten kamkedja ger ett tickande ljud även om kedjor beskrivs att dom rasslar i exempelvis barnböcker som "spöket Laban". Jag har själv haft en 9-5:a som jag lämnade in för att den tickade. Det var just kamkedjan som var sliten.
Har du fått info redan vad felet var? Jag har inte förlorat något vad till dig. Tror fortfarande det är kedjan även om det beskrivits som ett tickande.

Hur konstaterade ni att kamkedjan tickande.?
På en 9-5 sitter det skidor till kamkedjan. Ett fast drev på axeln. Och två kamdrev i toppen. Vart kan det ticka i den kedjan? Spännare sitter spårat mot skidan som kedjan glider på.
Finns ingen kamkedja i Saabs historia som har ett"tickande" kamkedja.
Sen nämner du 9-5 som just konstatera en tickande kedja.
En rasslande kamkedja är inte ens i närheten av ett tickande ljud. Inte ens lite.
Senast redigerad av mrtrooper 2015-12-22 kl. 21:16.
Citera
2015-12-22, 21:16
Medlem
Citat:
'

Både kamkedjesträckaren och balanskedjesträckaren är hydrauliska, det sitter förvisso en fjäder i K-sträckaren men den har inte det primära sträckjobbet utan det sköts med oljetrycket. Jag har för mig att det sitter fjädrar även i B-sträckaren men svagare.
Citera
2015-12-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Både kamkedjesträckaren och balanskedjesträckaren är hydrauliska, det sitter förvisso en fjäder i K-sträckaren men den har inte det primära sträckjobbet utan det sköts med oljetrycket. Jag har för mig att det sitter fjädrar även i B-sträckaren men svagare.

Sträckaren till balanskedjan har en kolv som.trycks ut av oljetrycket från blocket. Sitter även oljekanal i dreven till balans kedjan.

Sträckaren till kamkedjan sitter bakom motorn som har en fjäder,en pinne där fjädern trycker pinnen med "foten" in till blocket som i sin tur spänner kedjan. Den spänns även med fjädern. Som måste nollas när man byter kedjan..man kan plocka ut sträckaren och mäta avståndet mellan kuggen i pinnen. För att se hur långt den är spänd.
Det sitter mycket riktigt en fjäder i b sträckaren. Just för att inte sträckaren ska nollas när motorn är död = 0 oljetryck. Man förhindra detta också igenom att man måste peta in spärren för att dra tillbaka kolven.
Även kamsträckaren har spärren.

Tillägg det är mycket riktigt.
Senast redigerad av mrtrooper 2015-12-22 kl. 21:35.
Citera
2015-12-22, 21:41
Medlem
OnkelReds avatar
Citat:
Hur konstaterade ni att kamkedjan tickande.?
På en 9-5 sitter det skidor till kamkedjan. Ett fast drev på axeln. Och två kamdrev i toppen. Vart kan det ticka i den kedjan? Spännare sitter spårat mot skidan som kedjan glider på.
Finns ingen kamkedja i saabs historia som har "tickat"
Kamkedjor sen nämner du 9-5 som just konstatera en tickande kedja.
Inte ens i närheten av liknande ljud inte ens lite.
Du hjälper ju inte TS med något. Du skryter bara om att du kan höra skillnad på ventiltick , spridartick, kamkedjerassel och i övrigt är du bara dryg.

Jag hade hört ett tickande från motorn rätt länge, främst när den var kall och trodde det var ventilerna. När motorn började ticka även när den var varm så ville jag att meken skulle kolla vad tickandet kom från i samband med att jag lämnade in bilen för en annan sak. Han trodde på kamkedjan vilket det mycket riktigt var och han sa att det är svårt att höra skillnad då det är många olika ljud i en motor. Har även haft en på jobbet med samma ljud och även hon beskrev det som tickande och då var det också kedjan. Då dessa motorer haft och även har (även med uppdaterad vevhusventilation) dålig smörjning pga oilsludgeproblemet så är det väldigt vanligt att kedjan slits ut runt 20000mil. Därför tror jag att det är felet med TS bil. Det kan mycket väl vara något annat. Man får inte hela bilden när problemet beskrivs i text.

Sen kan man beskriva ljud på olika sätt. Hade man vetat att det var en kedja som lät skulle man så klart säga att den rasslade. Men vet man inte det så kan det låta som ett knackande, ett tickande, ett pockande eller varför inte ett hamrande.

Svarar du på detta så kan du väl iaf visa TS lite hyfs med att även ge lite tips eller hjälp med felet på bilen. Du verkar ju sitta på oändliga kunskaper i allt från audiologi till fjädertryckta kamkedjor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in