2015-12-21, 02:28
Medlem
SAAB 9-5 motor 2,0 årmod 07
gått 18000 mil, motorn har ett tickande ljud, i fordonsreistret står det att motorn är konverterad till e85 tidigare ägare körde mycket på det bränslet.
jag häller i olja lite så där var tionde tankning och kör endast på bensin.
ca 2 v sedan när det regna i västsverige missa jag en stor pöl, bromsade sent men hårt och ping nu lös lampan för airbagen i ratten. Väl hemma såg jag att spoilern på höger sidan var lös och innerskärmen hängde löst med kabeln till ljuset antar jag så nu är det gaffa tejp som gäller.

Tickandet, är det vanligt på denna motor?
Airbaglampan, den kan man väl alltid nolla på en verkstad och shit jag skall ju besikta bilen 1 v i jan.
Citera
2015-12-21, 04:03
Medlem
IceEyess avatar
Har du kollat oljenivån i motorn?
Citera
2015-12-21, 04:15
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Hörs det tickande ljudet både när motorn är kall som när den är varm - på alla varvtal?

Vad är det för olja du häller i tanken vid var tionde tankning om du kör på vanlig bensin 95 oktan (med 5% etanolinblandning)?

Låter märkligt att airbagen skulle lösa ut (för att spoilern på höger sidan var lös och innerskärmen hängde löst) bara för att du bromsade för en vattenpöl?
Citera
2015-12-21, 04:49
Medlem
Iloveludas avatar
Tickande är ganska vanligt på Saabarna. Nästan garanterat ventil lyftarna som låter. Det gör dock ingen större skada utan är mer ett skönhetsfel.
Citera
2015-12-21, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Hörs det tickande ljudet både när motorn är kall som när den är varm - på alla varvtal?

Vad är det för olja du häller i tanken vid var tionde tankning om du kör på vanlig bensin 95 oktan (med 5% etanolinblandning)?

Låter märkligt att airbagen skulle lösa ut (för att spoilern på höger sidan var lös och innerskärmen hängde löst) bara för att du bromsade för en vattenpöl?

Det var inte airbagen som löste ut, utan bara varningslampan för airbagen i ratten som aktiverades vilket den kan göra om det uppstår något fel i systemet eller kretsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Tickande är ganska vanligt på Saabarna. Nästan garanterat ventil lyftarna som låter. Det gör dock ingen större skada utan är mer ett skönhetsfel.

Nä... det är inte ventillyftarna som tickar för det finns inga ventillyftare i dessa motorer. Ventiltryckare finns det däremot och det händer att dessa kan ticka.

Det kan finnas annat tickande som kan vara normalt men lura många att tro att det är nåt fel. Man kan ibland höra spridarna ticka om man har motorhuven öppen och lyssnar, ett svagt men hörbart tickande, men det hörs inte från förarplats eller med huven stängd.

Ventiltryckarna kan kontrolleras ganska lätt genom att man skruvar bort ventilkåpan och sen för hand drar runt motorn (på manuell bil kan man ha en högre växel i och sen knuffa lite på bilen så motorn dras runt) så att kamnockarna pekar uppåt från de runda tryckarna under dem. Sen tar man nåt hårt som inte kan skada ytan på tryckarna (hammarskaft, hård träbit etc) och försöker trycka ner tryckarna och då ska de kännas helt stumma. Känner man tydligt, eller ser, att en eller flera tryckare sviktar så är det tecken på att dessa är defekta på något sätt.

Man bör då byta ut dessa och t ex Speedparts säljer nya för ca 150kr/st, och de är relativt lätta att byta ut och det bör finnas guider på hur detta görs om man söker lite på nätet. Bytte själv nyligen ut två defekta tryckare på SAAB-motorn i min Ford Sierra.

I samma veva kan det ju vara läge att kontrollera kamkedjan vilken kan göras genom att man kontrollmäter den hydrauliska kamkedjesträckarens utstick, det finns guider för det på nätet med och det är inte heller svårt. I vissa fall är slitaget så litet att man kan se med blotta ögat att tusticket är så litet att mätning inte behövs.
Citera
2015-12-21, 08:58
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var inte airbagen som löste ut, utan bara varningslampan för airbagen i ratten som aktiverades vilket den kan göra om det uppstår något fel i systemet eller kretsen.
OK, sorry om jag missuppfattade det hela men här är ytterligare ett bevis för hur elektroniken spelar oss ett spratt. Misstänker att de här bilarna knappast blir 20, 30, 40 eller 50 år gamla. Tänker med förkärlek på gamla SAAB V4 och Volvo PV.
Citera
2015-12-21, 09:25
Medlem
Citat:
OK, sorry om jag missuppfattade det hela men här är ytterligare ett bevis för hur elektroniken spelar oss ett spratt. Misstänker att de här bilarna knappast blir 20, 30, 40 eller 50 år gamla. Tänker med förkärlek på gamla SAAB V4 och Volvo PV.

Elektroniken må helt klart ha sina brister, men det är ändå en absolut nödvändighet för att vi ska kunna ha så komfortabla säkra driftsäkra rena och snåla bilar med så hög effekt etc som vi har idag, och till det låga priset som bilarna har idag.

Givetvis kan även dessa moderna bilar bli väldigt gamla. Men alla av dem blir ju inte det utan massor skrotas ut av en massa olika orsaker. Detsamma gäller ju även gamla SAAB V4 och PV, där de allra flesta inte överlevde så himla länge utan mötte skrotdöden p g a att de rostade sönder eller motorerna etc slets ut.

SAAB 9-5 har dock tyvärr en motor i vilken man gjort vissa förändringar för att den ska bli snålare och renare, vilket har gjort att den inte är lika slitstark etc som den tillsynes identiska 900/9000-motorn.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2015-12-21 kl. 09:34.
Citera
2015-12-21, 09:33
Medlem
OnkelReds avatar
Sätter 50 virtuella spänn på kamkedjan. Har du tur så räcker det att spänna den. Du riskerar ev åka på ett byte.
Citera
2015-12-21, 09:34
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Elektroniken må helt klart ha sina brister, men det är ändå en absolut nödvändighet för att vi ska kunna ha så driftsäkra rena och snåla bilar som vi har idag, och till det låga priset som bilarna har idag.
Jo, det är jag naturligtvis fullt medveten om. Man kan ju i så fall ställa sig frågan om dessa bilar när de uppnått en aktningsvärd ålder och är i fint skick om helt plötsligt datorn lägger av om det verkligen går att få tag i en ny dator alt om det kommer att finnas någon som kan reparera datorerna?

Citat:
Givetvis kan även dessa moderna bilar bli väldigt gamla. Men alla av dem blir ju inte det utan massor skrotas ut av en massa olika orsaker. Detsamma gäller ju även gamla SAAB V4 och PV, där de allra flesta inte överlevde så himla länge utan mötte skrotdöden p g a att de rostade sönder eller motorerna etc slets ut.
Helt sant! En bli idag som är 20 år gammal som skötts hyfsat är ju nästan i nyskick rent rostmässigt om man jämför med hur en 50-talare såg ut på 70-talet. Så vi får i vart fall vara tacksamma att biltillverkarna har fixat ett bättre rostskydd på bilarna även om jag tycker att det återigen har börjat svikta på senare årsmodeller. Eller är det bara biltidningar som Vi Bilägare som är överkritiska?
Citera
2015-12-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelRed
Sätter 50 virtuella spänn på kamkedjan. Har du tur så räcker det att spänna den. Du riskerar ev åka på ett byte.

Finns ingen möjlighet att själv spänna kamkedjan. Antingen är kedjan för lång, och/eller sträckaren defekt, och då byts grejorna
Citera
2015-12-21, 09:38
Medlem
Citat:
Jo, det är jag naturligtvis fullt medveten om. Man kan ju i så fall ställa sig frågan om dessa bilar när de uppnått en aktningsvärd ålder och är i fint skick om helt plötsligt datorn lägger av om det verkligen går att få tag i en ny dator alt om det kommer att finnas någon som kan reparera datorerna?

Helt sant! En bli idag som är 20 år gammal som skötts hyfsat är ju nästan i nyskick rent rostmässigt om man jämför med hur en 50-talare såg ut på 70-talet. Så vi får i vart fall vara tacksamma att biltillverkarna har fixat ett bättre rostskydd på bilarna även om jag tycker att det återigen har börjat svikta på senare årsmodeller. Eller är det bara biltidningar som Vi Bilägare som är överkritiska?

Det är väl egentligen samma oavsett bil, finns det delar att finna oavsett om det är mekanik eller elektronik, när de blivit redigt gamla?
Citera
2015-12-21, 10:29
Medlem
OnkelReds avatar
Citat:
Finns ingen möjlighet att själv spänna kamkedjan. Antingen är kedjan för lång, och/eller sträckaren defekt, och då byts grejorna
Så pass. Trodde det var en skruv man kunde justera. Ja då lär ju byte vara aktuellt.
Fick byta kamkedja på min när motorn tickade o då tystnade den. Vet flera andra som fått göra samma runt 20000 mil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in