Citat:
Ursprungligen postat av
mrtrooper
Hur konstaterade ni att kamkedjan tickande.?
På en 9-5 sitter det skidor till kamkedjan. Ett fast drev på axeln. Och två kamdrev i toppen. Vart kan det ticka i den kedjan? Spännare sitter spårat mot skidan som kedjan glider på.
Finns ingen kamkedja i saabs historia som har "tickat"
Kamkedjor sen nämner du 9-5 som just konstatera en tickande kedja.
Inte ens i närheten av liknande ljud inte ens lite.
Du hjälper ju inte TS med något. Du skryter bara om att du kan höra skillnad på ventiltick , spridartick, kamkedjerassel och i övrigt är du bara dryg.
Jag hade hört ett tickande från motorn rätt länge, främst när den var kall och trodde det var ventilerna. När motorn började ticka även när den var varm så ville jag att meken skulle kolla vad tickandet kom från i samband med att jag lämnade in bilen för en annan sak. Han trodde på kamkedjan vilket det mycket riktigt var och han sa att det är svårt att höra skillnad då det är många olika ljud i en motor. Har även haft en på jobbet med samma ljud och även hon beskrev det som tickande och då var det också kedjan. Då dessa motorer haft och även har (även med uppdaterad vevhusventilation) dålig smörjning pga oilsludgeproblemet så är det väldigt vanligt att kedjan slits ut runt 20000mil. Därför tror jag att det är felet med TS bil. Det kan mycket väl vara något annat. Man får inte hela bilden när problemet beskrivs i text.
Sen kan man beskriva ljud på olika sätt. Hade man vetat att det var en kedja som lät skulle man så klart säga att den rasslade. Men vet man inte det så kan det låta som ett knackande, ett tickande, ett pockande eller varför inte ett hamrande.
Svarar du på detta så kan du väl iaf visa TS lite hyfs med att även ge lite tips eller hjälp med felet på bilen. Du verkar ju sitta på oändliga kunskaper i allt från audiologi till fjädertryckta kamkedjor.