2015-12-22, 11:16
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Mopeden stod bakom gavel väster kant på bild. Omöjlig att se från väg.

Här har du fullständigt fel, där Lisas moppe stod syns den lätt från vägen när du närmar dig Cafét.
Den syns tom från vägen ett par hundra meter innan Caféet, strax innan den svaga vänsterkurvan där raksträckan förbi Caféet börjar när man kommer norrifrån.
Jag har kört där flera gånger, så jag vet.
2015-12-22, 11:39
Medlem
develis avatar
Eftersom familjen lär följa media med google translate och mamsen har intervjuats flera ggr av Expressen - så vore det mest intressanta att få ta del av hur de ställer sig då IR pekar ut brodern och NB flummar runt (dock något mer diskret) med samma åsikt.

Om det inte nu är IR som yrar igen som hon gjorde i TR dvs att klient och försvar inte är av samma åsikt (NB dementerade detta på förfrågan målsägarbiträde).
Men, men ... etik verkar vara en sanning med grov modifikation..
Citat:
"Nerijus Bilevicius vill inte tro att hans bror har något med mordet att göra, men har inte kunnat undgå att ibland tänka att det ändå skulle kunna vara så", skriver Inger Rönnbäck.
http://www.expressen.se/gt/mordarens-forsvar-utsatt-for-en-komplott/
2015-12-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom familjen lär följa media med google translate och mamsen har intervjuats flera ggr av Expressen - så vore det mest intressanta att få ta del av hur de ställer sig då IR pekar ut brodern och NB flummar runt (dock något mer diskret) med samma åsikt.

Om det inte nu är IR som yrar igen som hon gjorde i TR dvs att klient och försvar inte är av samma åsikt (NB dementerade detta på förfrågan målsägarbiträde).
Ja man skulle gärna va en fluga på väggen där när det är dags för julmiddan
2015-12-22, 11:57
Medlem
Citat:

Det verkar som IR åter är tillbaka på ruta ett med planteringsteorin. HR kommer avföra den teorin direkt, liksom TR gjorde.

Denna förhandling kommer kosta oss skjortan bara för att berika advokaten. För klienten blir det ingen skillnad.

Möjligtvis bättre boende fram tills domen vunnit laga kraft.
2015-12-22, 12:19
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
1.DNA:t i detta fall kan inte ha planterats, är färskt blod som avsatts direkt från person. "Plantering" ger ett annat resultat. Enligt rättsintyget i FUP så har NB hudavskrapningsskador på underarmar som kan ha avsatt blod.

Jag har glömt var det redovisas att det är DNA från färskt blod man har testat. Kan du vara bussig och peka på källan var detta är fastställt så jag kan titta på det igen? Jag fick nämligen för mig att man inte typ-bestämt DNA:t, dvs med säkerhet fastslagits att det är just blod som DNA:t härstammar från och inte någon annan typ av DNA som av en slump hamnat på ett ställe där en färsk bloddroppe hamnat.
2015-12-22, 12:28
Medlem
Citat:

Som advokat är IR avvikande. Det hon håller på med är främmande från vår eller någon annan civiliserad rättsordning. Utpekningen av brodern som den rätte eller eventuelle mördaren, är ärekränkning som inte på något sätt kan gynna klienten, Nero.

I Sverige och i många länder har advokater högt anseende och den allmänna tilliten till advokatkåren är hög. Neros mamma bor i ett annat land och har ingen anledning att misstro en svensk advokat. Därför blir detta ytterligare en tragedi för mamman att advokaten sår tvivel i hennes sinne om den andre sonen, den sonen som är oskyldig och inget har med detta mord att göra. Som medmänniska skulle advokaten se till att det fanns anhöriga till Nero på plats om hon vill att han ska framstå som oskyldig. Det blir absurt med hustrun och familjens frånvaro, i belysning av mammans mediala närvaro i Litauen, som tyder på att de alla i den familjen inte skäms!

Det som är vidrigt är att denna advokat kommer kunna skratta hela vägen till banken, och sen med framgång skylla ifrån sig på att klienten ville ha detta försvar. Som om Nero och hans familj skulle ha en susning om vad som går hem i en svensk domstol. Med ett fungerande advokatsamfund hade hon åkt ut med huvudet före.

Det jag också blir förbannad på är att tingsrätten inte prutade på hennes kostnadsräkning och avvisade dessa idiotiska vittnen som hon kallade in i domstolen utan att ha något bevistema. Advokatens sätt att angripa den tekniska bevisningen genom insinuationer utan substans är en skada hon orsakar opartiska experter i rättsmedicin. Jag tycker det är ett gränsöverskridande som inte hör hemma i denna sak, eftersom det inte finns något som visar på att advokaten skulle ha rätt i det hon framför. Om hon skulle ha något att komma med när hon angriper bevisningen så borde det vara ett minimikrav att hon för det hon påstår i bevis.
2015-12-22, 12:57
Medlem
PlanBoksBoks avatar
develi du hävdar:

Dags att repetera delar ur gärningsbeskrivning från ÅK eftersom vissa detaljer sonika hoppas över parallellt med att det överfokuseras på andra skitdetaljer och tidsöverdrivna förlopp
.

Händelse dagen innan som signifikant sammanfaller:
Citat:
Citat:
Citat:
19.21 vet vi att 35-åringen befinner sig hos handlaren i Källby, han lämnar då. Vittnet uppger att hon blir stoppad vid kopplingstationen. Det tar fem-sex minuter att köra från handlaren till kopplingstationen.
Citat:
Hon berättar att han stoppar henne cirka 19.30, frågar efter vägen till Medelplana.
Citat:
Hon vill då visa på sin mobiltelefon men det vill inte 35-åringen. Han vill att hon ska följa med till bilen och visa på karta. Hon vet inte varför men får någon form av obehagskänsla, det känns inte rätt. Han är svettig och hon bestämmer sig för att springa vidare
Citat:
I det här målet anser jag att 6 juni händelsen blir extra intressant när man ställer sig frågan hur och varför Lisa Holm, som nästintill sitter på sin moped, inte åker vidare utan hamnar inne i ladan

Då säger jag att det är dags att repetera vad tingsrätten säger i domen:

Citat:
Vad gäller händelsen vid kopplingsstationen får denna bedömas med stor försiktighet. Adriana Berglund var vid fotokonfrontation osäker på mannens utseende. Hon har beskrivit en bil som inte stämmer helt överens med utseendet på Nerijus Belivicius bil. Dessutom ska beaktas att bilder på Nerijus Belivicius funnits i media varför Adriana Berglund kan ha påverkats. Det finns således ett utrymme för att Adriana Berglund fyra månader senare kan ha tagit fel på person då hon pekat ut Nerijus Belivicius som den man hon talade med vid kopplingsstationen. Händelsen ger därför inget stöd till påståendet att det varit Nerijus Belivicius som sökt kontakt med en kvinna, eventuellt med brottsligt syfte.

Man kan inte påstå att förundersökningen är objektiv när polisen använder sig av en riggad fotokonfrontation.

https://minfil.org/Tdw8kdb4b6/FOTOKONFRONTATIONEN.jpg

Med tanke på att Adriana i förhör bland annat sagt att den hon såg var 35 år, blond och ljushårig, typiskt östeurope, hur djävla svårt va det att komma fram till NBs foto. Inte nog med att kvaliteten på brödernas foton skiljer ut dom från övriga, det är dessutom dessa två som har nummer under. Sen är resten mkt yngre och mörkhåriga.

Nä riktigt bedrövligt.
2015-12-22, 13:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Som advokat är IR avvikande. Det hon håller på med är främmande från vår eller någon annan civiliserad rättsordning. Utpekningen av brodern som den rätte eller eventuelle mördaren, är ärekränkning som inte på något sätt kan gynna klienten, Nero.

I Sverige och i många länder har advokater högt anseende och den allmänna tilliten till advokatkåren är hög. Neros mamma bor i ett annat land och har ingen anledning att misstro en svensk advokat. Därför blir detta ytterligare en tragedi för mamman att advokaten sår tvivel i hennes sinne om den andre sonen, den sonen som är oskyldig och inget har med detta mord att göra. Som medmänniska skulle advokaten se till att det fanns anhöriga till Nero på plats om hon vill att han ska framstå som oskyldig. Det blir absurt med hustrun och familjens frånvaro, i belysning av mammans mediala närvaro i Litauen, som tyder på att de alla i den familjen inte skäms!

Det som är vidrigt är att denna advokat kommer kunna skratta hela vägen till banken, och sen med framgång skylla ifrån sig på att klienten ville ha detta försvar. Som om Nero och hans familj skulle ha en susning om vad som går hem i en svensk domstol. Med ett fungerande advokatsamfund hade hon åkt ut med huvudet före.

Det jag också blir förbannad på är att tingsrätten inte prutade på hennes kostnadsräkning och avvisade dessa idiotiska vittnen som hon kallade in i domstolen utan att ha något bevistema. Advokatens sätt att angripa den tekniska bevisningen genom insinuationer utan substans är en skada hon orsakar opartiska experter i rättsmedicin. Jag tycker det är ett gränsöverskridande som inte hör hemma i denna sak, eftersom det inte finns något som visar på att advokaten skulle ha rätt i det hon framför. Om hon skulle ha något att komma med när hon angriper bevisningen så borde det vara ett minimikrav att hon för det hon påstår i bevis.
Men IRs uppgift är att företräda sin klient, och han hävdar att han är oskyldig. Då är alternativ GM en central del i försvaret, och en uppenbar sådan är hans bror. Jag ser inget direkt etiskt dilemma här: NB är dömd till livstid, och om han är oskyldig är den smutskastningen av bror och hustru ett lågt pris för att befria honom. Likaså är det ombudets skyldighet att ta upp kontaminationsteorin, galen eller inte.

Såvitt jag förstått kan man komma undan med det mesta när man pläderar för sin klients oskuld, och IR behöver inte gå till direkt förtal utan kan hålla sig till att ABs DNA fanns på tejprullen och att han kan ha fört med sig IBs DNA via kökshandskar eller liknande.

Till sist är det högst troligt ett kolossalt slöseri med pengar att hålla en HR-förhandling i detta fall, men rättssystemet är inte till i första hand för de solklara fallen utan för de som ligger i gråzonen. Utan HR-överklagan had CP förmodligen suttit ännu för Palmemordet.
2015-12-22, 13:11
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Ja man skulle gärna va en fluga på väggen där när det är dags för julmiddan

HA HA ja vilken soppa den julmiddan blir!!!
Det är synd att Expressen bara satt och babblade med morsan istället för att försöka hitta andra i NBs ålder som kan ha intressanta saker att berätta.
Min bild av NB har gått från trevlig diversearbetare till fullständigt monster under halvåret som gått.
2015-12-22, 13:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Här har du fullständigt fel, där Lisas moppe stod syns den lätt från vägen när du närmar dig Cafét.
Den syns tom från vägen ett par hundra meter innan Caféet, strax innan den svaga vänsterkurvan där raksträckan förbi Caféet börjar när man kommer norrifrån.
Jag har kört där flera gånger, så jag vet.

Ja det är helt öppet synfält där.
2015-12-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag har glömt var det redovisas att det är DNA från färskt blod man har testat. Kan du vara bussig och peka på källan var detta är fastställt så jag kan titta på det igen? Jag fick nämligen för mig att man inte typ-bestämt DNA:t, dvs med säkerhet fastslagits att det är just blod som DNA:t härstammar från och inte någon annan typ av DNA som av en slump hamnat på ett ställe där en färsk bloddroppe hamnat.

Om koagulerat blod kommer i kontakt med vatten så kan det lätt överföras.
2015-12-22, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
develi du hävdar:
Dags att repetera delar ur gärningsbeskrivning från ÅK eftersom vissa detaljer sonika hoppas över parallellt med att det överfokuseras på andra skitdetaljer och tidsöverdrivna förlopp.
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Då säger jag att det är dags att repetera vad tingsrätten säger i domen:

... och du citerar då ur TR angående Adriana. Jag anser att hennes vittnesmål är en miss av TR och jag hoppas att HovR ser på ett annat sätt - för mer detaljer i ett så tidigt skede, som sen kompletteras med att säga att NB är mest lik av 12 för att sen peka ut honom under rättegången:
Går knappast att få ut från ett vittne.

Så jag säger som Wennerholm till HovR så dags att repetera:
Citat:
Tingsrätten har i domen utförligt och väl gått igenom åberopad bevisning och
helt riktigt funnit den övertygande och att åtalet är styrkt.
Det är en massiv bevisning som visar att Nerijus Bilevicius är gärningsman:

-han stämmer väl in på gärningsmannaprofilgruppens tidiga slutsats av ev
gärningsman
-vittnesiakttagelser av Nerijus Bilevicius bil i anslutning till brottstidpunkt och
brottsplats samt på vägen mot fyndplatsen samt av Nerijus Bilevicius själv då
han kör bilen mot hemmet ca 19.30
-hans agerande i direkt anslutning till att kroppen efter Lisa Holm anträffas
-massiv teknisk bevisning bl.a. Nerijus Bilevicus blod på brottsplatsen samt 10
st DNA träffar på Lisa Holms kläder bl.a. DNA i form av blod på byxor som
hon har på sig då kroppen hittas
-han saknar alibi och det finns inget i utredningen som tyder på någon annan
gärningsman.

Jag delar helt den bevisvärdering som tingsrätten gett uttryck för i domskälen,
dock att Adriana Berglunds vittnesmål var tydligt och starkt i utpekandet av
Nerijus Bilevicius samt att tingsrätten i den här delen inte beaktat
omständigheten att Nerijus Bilevicius måste ha passerat platsen vid samma
tidpunkt som vittnet blivit stoppat. Sammantaget råder det för mig ingen som
helst tvekan utan att det är Nerijus Bilevicius som stoppat Adriana Berglund på
kvällen den 6 juni och frågat efter vägen till grannbyn Medelplana.

Citat:
Man kan inte påstå att förundersökningen är objektiv när polisen använder sig av en riggad fotokonfrontation.
Rent bullshit likt annan skit som kommer från dig gällande ämnet.
Det är synd snarare (men inte ett dugg ett krav..) att det inte skedde en direkt konfrontation IRL i mitt tycke och med det i åtanke, ihop med hennes signalement, är hon ett starkt vittnesmål anser jag till NBs dåraktiga försvarares förtret...

Adriana i förhör måndag 8/6 - dvs långt innan misstanke och gripande av bröderna.
Citat:
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in