2015-12-13, 18:16
Medlem
KungensKistas avatar
Ne fan, nu gör jag ett tredje och förhoppningsvis sista försök från och med i morgon. Har tidigare alltid rationaliserat mitt missbruk men häromveckan kollade jag in tandköttet. På bara ett år har det dragit tillbaka sig rätt rejält och nu är det fan inte roligt längre. Lite högre blodtryck kan jag ta men tänderna har gjort mig rejält orolig .

Jag har som sagt försökt två gånger tidigare under hösten och det brukar inte vara svårt att ta sig ur abstinensperioden. Problemen brukar börja efter ca två veckor. Nu kan jag iaf spana in tänderna när jag börjar rationalisera mitt missbruk.

Har förvisso tenta om drygt en månad men ideligen hittar man på massa jävla ursäkter till varför det inte passar just nu. Det passar aldrig om man ska vara frank. Nån gång måste man ta tag i det här.

Jävla skit alltså. Får se hur stark min motivation är framåt slutet av veckan.
Citera
2015-12-13, 19:23
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Ja för i helsike! Vi vinner på livet spider girl! Kännde du att du fick större självförtroende när du slutade också? Jag gick på tår och vara paranoid av skiten.. Jäkla mysko faktiskt. Och man blir typ dum av snus..
Vilken solskenshistoria Ja snus orsakar enormt mycket stress i hela systemet av kropp och psyke.
Man får bättre självförtroende för att man lyckas övervinna ett beroende, och för att när man klarat sig genom olika saker vet man att det är av egen kraft, inte pga en påse under läppen. Och då börjar man tro mer på sig själv
Citera
2015-12-14, 23:18
Medlem
jonesy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamnotu
Snusat i 12 år. Har provat sluta 3-4 gånger. Är man bara VÄLDIGT motiverad så är det inga problem att "sluta" några månader eller 1,5 år som jag höll upp som mest.

Det jävliga är att efter en tid glömmer min hjärna alla anledningar till varför jag slutade och
kan inte komma på någon riktigt bra anledning till varför jag inte skulle börja igen.

För suget finns alltid där. Man kan lura sig själv och säga att man inte känner nåt sug alls och
ibland är det faktiskt så också. Men t.ex efter någon öl på sommaren när allt känns så
jävla underbart så vinner suget alltid....förr eller senare

Jag kanske kommer lyckas sluta helt någongång, men jag kommer alltid få sug efter snus då och då...alltid

Har kollegor och vänner som "slutat" och suttit predikat att dom nu varit fria från skiten i 2 år.
Att det känns så bra, att dom inte känner nåt sug, hur starka dom är som klarat detta och blablabla.

Alla utom 1 av dom snusar idag igen..

Bra skrivit och håller med till fullo,suget finns alltid där, eller så är det högst individuellt?

Har väl snusat ca 20 år, höll upp i ett år men föll tillbaka nu för 3 veckor sen, and that's that.
Citera
2015-12-17, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Ne fan, nu gör jag ett tredje och förhoppningsvis sista försök från och med i morgon. Har tidigare alltid rationaliserat mitt missbruk men häromveckan kollade jag in tandköttet. På bara ett år har det dragit tillbaka sig rätt rejält och nu är det fan inte roligt längre. Lite högre blodtryck kan jag ta men tänderna har gjort mig rejält orolig .

Jag har som sagt försökt två gånger tidigare under hösten och det brukar inte vara svårt att ta sig ur abstinensperioden. Problemen brukar börja efter ca två veckor. Nu kan jag iaf spana in tänderna när jag börjar rationalisera mitt missbruk.

Har förvisso tenta om drygt en månad men ideligen hittar man på massa jävla ursäkter till varför det inte passar just nu. Det passar aldrig om man ska vara frank. Nån gång måste man ta tag i det här.

Jävla skit alltså. Får se hur stark min motivation är framåt slutet av veckan.
Förslag som nikotin sugtablett, tuggummi eller plåster. Nässnus/luktsnus då? Men tänk på att luktsinnet kan försämras och permanent vid användning för ofta. Bäst är Cold Turkey.
Citera
2015-12-17, 23:52
Medlem
Ett tips till ni som håller på att lägga av. Använd bara ersättningssnus (typ Onico) i nödfall och låt det inte bli en ersättning. Steget att gå tillbaka till vanligt snus är fan så mycket mindre om man snusar Onico än inte snusar allls. Man kommer liksom aldrig ur "snustänket" på Onico och det var så jag trillade tillbaka förra gången.

Denna gång (nu snart 3 mån utan) klarar jag det, jag är 100% säker. Jag är ytterst sällan ens det minsta sugen på snus längre. Kroppen sa ifrån helt enkelt och nu efter jag slutat mår jag 100x bättre än jag gjort på länge.

Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
Bra skrivit och håller med till fullo,suget finns alltid där, eller så är det högst individuellt?

Har väl snusat ca 20 år, höll upp i ett år men föll tillbaka nu för 3 veckor sen, and that's that.

Snusat i 15 år och dom tidigare gångerna jag lagt av har suget funnits där. Nu har jag lärt mig bemästra det och insett att det till 99% sitter i tankarna - vilka man kan lära sig att kontrollera.

För mig handlade det också om att den sista tiden då jag snusade så insåg jag att den stress/ångest/oro jag led av till stora delar berodde på snus. Varje snus jag lade in ledde till ökat stresspåslag och så har det säkerligen varit hela tiden bara det att jag inte tänkt på det. Nu när jag började reflektera över det kopplade hjärnan ihop snus med något negativt och nu efter att jag slutat är jag inte det minsta sugen. Kanske lite någon gång ibland efter man ätit som går över snabbt, men inte annars. Inte ens när jag är full faktiskt, vilket var min stora farhåga nu då jag är ute i svängen någon gång i veckan.
Senast redigerad av stolleprovaren 2015-12-17 kl. 23:58.
Citera
2015-12-18, 18:24
Medlem
Naravodomoks avatar
Jag brukar intala mig, som nu, när jag åter försöker sluta snusa, att det finns hälsoeffekter med att snusa. Jag har t.ex läst att snus skyddar mot magsmärtor och magkatarr genom att belägga magsäcken med en slags hinna som bara snusare utvecklar. Och att snus också skyddar mot karies eftersom det är basiskt och neutraliserar syror i munnen.

Dessa röster blir väldigt starka när suget sätter in, sitter just nu och funderar om det finns fler rentav positiva hälsoeffekter med snus... förmodligen idiotiskt
Citera
2015-12-18, 18:25
Avslutad
Det skulle jag aldrig ens fundera på att göra.
Citera
2015-12-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok
Jag brukar intala mig, som nu, när jag åter försöker sluta snusa, att det finns hälsoeffekter med att snusa. Jag har t.ex läst att snus skyddar mot magsmärtor och magkatarr genom att belägga magsäcken med en slags hinna som bara snusare utvecklar. Och att snus också skyddar mot karies eftersom det är basiskt och neutraliserar syror i munnen.

Dessa röster blir väldigt starka när suget sätter in, sitter just nu och funderar om det finns fler rentav positiva hälsoeffekter med snus... förmodligen idiotiskt
Byt ut snuset mot pepparmynta och gurkmeja. Köp naturligt tuggummi, endast sötat med xylitol utan aspartam. Jenkki är bra men säljs inte så mycket i Sverige.
Citera
2015-12-21, 06:33
Medlem
Dazzlegs avatar
Förstår inte alla substitut och annat trams, det är bara att sluta cold turkey.

"Trappa ned", "nikotintuggummin", "plåster". hahahaha herregud.
Citera
2015-12-21, 14:53
Medlem
Finkelstruts avatar
Snusfri 18 timmar.

Symptom: Stressad, rastlös, något "disträ".

Tidigare konsumption: runt 4 dosor (lös) i veckan.

Första dygnet verkar gå att genomföra utan större problem.
Citera
2015-12-22, 01:43
Medlem
Dazzlegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finkelstrut
Snusfri 18 timmar.

Symptom: Stressad, rastlös, något "disträ".

Tidigare konsumption: runt 4 dosor (lös) i veckan.

Första dygnet verkar gå att genomföra utan större problem.

Det är absolut inga problem att sluta, 95% sitter i huvudet, resterande 5% kan upplevas som seghet och allmänt slö samt ev. kli i hals.

Keep it up.

Edit: 11 dygn här.
Citera
2015-12-22, 01:59
Medlem
Slutar snusa nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem