2015-12-21, 00:58
Medlem
VMA-larmet är något som testat ungefär varannan / var tredje månad och
tjuter måndagar, det är ju antagligen då det hörs, eller vid eventuella
tågolyckor eller liknande med gasutsläpp alt kraftig farlig brandrök.
Detta larm skulle då användas antagligen lokalt.

Men är det någon som vet eller känner till nån sida där man kan läsa
om de gånger det används?

Jag har varit med om att larmet gick igång en söndagkväll kanske cirka 12 år
sen och jag var på församlingshemmet, ingen reagerade tyvärr men dom
pratade om det hemma då jag kom hem, men vet inte vad som har hänt.
Tyvärr var man ung och blev rädd och skraj så man vågade inte följa upp det heller.

En annan gång var jag uppe på ett berg med skolan, nån typ av friluftsdag,
var säkert 20 år sen idag så vi pratar ju cirka 1995 vår-höst nån gång och det
var nått larm ner från samhället som tjöt, faktiskt kände jag mig lite konstig då,
kände mig väldigt lätt på fötterna som om jordens dragningskraft avtagit något
men man fick aldrig veta nått och stod inget i tidningarna dan efter.

Men iallafall, någon som vet när detta larm dragit igång för något annat än lokala
gasutsläpp eller brandrök eller liknande? Är ju inte ofta det används iallafall
som tur är. Lite intressant att höra. Kanske finns nån sida som dokumenterar
de larm som gått.
Citera
2015-12-21, 01:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns en tråd om larmsystemet i militäravdelningen: (FB) Test av "krigslarmet" - Viktigt meddelande till allmänheten
Citera
2015-12-21, 01:34
Medlem
Okej ser om det kan vara rätt tråd för mig.
Citera
2015-12-21, 10:44
Medlem
Larmet testas första helgfria måndagen i varje kvartal, om jag inte minns helt fel. Kl 15:00
Det är de lokala räddningstjänsterna som ansvarar för att det fungerar. Alla orter/förorter har dock inte detta larm.

När larmet går så ska man sätta på radion o lyssna.

I Örebro så drog de inte igång larmet nu i december pga att de är efterblivna.
http://na.se/nyheter/orebro/1.3340302-brandkaren-missade-att-testa-larmet

Det är tydligen inte så noga att testa om det fungerar eller inte. Man kan dra den slutsatsen att man skiter i om folk dör vid en olycka pga att larmet inte fungerar.

Om det finns någon sammanställning över vilka som testar larmen i Sverige och eventuell status vet jag dock inte.
Citera
2015-12-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Larmet testas första helgfria måndagen i varje kvartal, om jag inte minns helt fel. Kl 15:00
Det är de lokala räddningstjänsterna som ansvarar för att det fungerar. Alla orter/förorter har dock inte detta larm.

15:00 Första helgfria måndagen, sista månaden i varje kvartal. Alltså december och inte oktober t ex.
Citera
2015-12-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
15:00 Första helgfria måndagen, sista månaden i varje kvartal. Alltså december och inte oktober t ex.

Har för mig att det var första helgfria måndagen i varje kvartal, i alla fall när man var liten. Har det alltid varit sista eller är det bytt de senaste 10 åren?

Tänk vad man lär sig
Citera
2015-12-21, 16:02
Medlem
Citat:
Har för mig att det var första helgfria måndagen i varje kvartal, i alla fall när man var liten. Har det alltid varit sista eller är det bytt de senaste 10 åren?

Tänk vad man lär sig

Till 1945 testades det varje månad och sedan dess var 3:e månad. Enligt förordning daterad 1961 är det de idag gällande månaderna signalprov ska ske. Sedan 2002 heter det inte längre flyglarm utan VMA, men provtiderna ändrades inte.
Citera
2015-12-21, 17:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

När larmet går så ska man sätta på radion o lyssna.

I Örebro så drog de inte igång larmet nu i december pga att de är efterblivna.
http://na.se/nyheter/orebro/1.3340302-brandkaren-missade-att-testa-larmet

Det är tydligen inte så noga att testa om det fungerar eller inte. Man kan dra den slutsatsen att man skiter i om folk dör vid en olycka pga att larmet inte fungerar.

Om det finns någon sammanställning över vilka som testar larmen i Sverige och eventuell status vet jag dock inte.

Även i Stockholm så har man misslyckats med larmet...

http://www.dn.se/sthlm/hesa-fredrik-tystnade-i-stockholmsomradet/
Citera
2015-12-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Det verkar inte utgå någon sorts bestraffning heller och man tar det hela med en axelryckning.
Att man tar så lätt på ett så viktigt ansvar. Märkligt minst sagt.
Citera
2015-12-21, 19:43
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Min konspirationsklocka ringer lite nu.... låter man folk glömma bort dessa provringningar genom att fler och fler "misslyckas" sedan tar man över landet när ingen hesa fredrik fungerar längre? =)
Citera
2015-12-21, 22:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Min konspirationsklocka ringer lite nu.... låter man folk glömma bort dessa provringningar genom att fler och fler "misslyckas" sedan tar man över landet när ingen hesa fredrik fungerar längre? =)
Nej det låter inte troligt.
Citera
2015-12-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon

Det spelar ingen roll om VMA fungerar eller inte. Nästan ingen är krigsplacerad längre och det finns ingen utrustning som eventuella inryckande soldater kan få.
Det motstånd som finns är några tusen soldater spridda över hela landet.
Hemvärnet bjuder inte på något tyngre motstånd och kan inte stoppa en bepansrad fiende.

Låt skiten tuta, ingen kommer till undsättning för att försvara landets gränser.

Sedan behöver man bara typ Gotland och några andra utvalda ställen. Vad ska man med hela landet till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in