Citat:
Ursprungligen postat av
IGotAGoldenTicket
Jag ber om ursäkt för personangreppet. Jag tycker det är dumt att hävda att det enbart är till för krig, vilket är det enda du fokuserar på ditt inlägg.
De gånger jag varit med om larmet har det varit p.g.a. eldsvådor och uppmaningen har varit att stänga fönster och hålla sig inne.
Det har hänt två gånger, i två olika län, och ingen utav gångerna har information gått ut till mobiltelefoner i området.
Nej, inlägget du citerade hade som första mening "Det finns andra sätt att nå ut till allmänheten vid olyckor"
Jag har tidigare även skrivit att man kan använda SMS för att nå ut till områden som är drabbade av olyckor.
Där jag bor så finns det inte ens en VMA-tuta så det blir väldigt svårt att nå ut via den.
Däremot så har jag fått SMS från kommunen om en olycka.
Eftersom det inte skett ett väpnat angrepp mot Sverige i modern tid så vore det konstigt om du varit med om något annat än att VMA används vid annat än just olyckor.
Olika kommuner använder sig av olika metoder. SMS är dock en väldigt bra o effektiv metod som troligen når ut till fler medborgare än VMA vid olyckor.
SMS kan man förlita sig på i fredstid. Vid ofred så är det dock en vansklig metod.