2015-12-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det spelar ingen roll om VMA fungerar eller inte. Nästan ingen är krigsplacerad längre och det finns ingen utrustning som eventuella inryckande soldater kan få.

Alla som krigsplacerats är krigsplacerade. De brev som du tänker på att krigsplaceringen upphört är falska utskick. Det första man fick lära sig under gröntjänsten var att all information om att motståndet ska upphöra är falsk. I händelse av krig ska man infinna sig enligt originalet.
Citera
2015-12-25, 20:06
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om VMA fungerar eller inte. Nästan ingen är krigsplacerad längre och det finns ingen utrustning som eventuella inryckande soldater kan få.
Det motstånd som finns är några tusen soldater spridda över hela landet.
Hemvärnet bjuder inte på något tyngre motstånd och kan inte stoppa en bepansrad fiende.

Låt skiten tuta, ingen kommer till undsättning för att försvara landets gränser.

Sedan behöver man bara typ Gotland och några andra utvalda ställen. Vad ska man med hela landet till?

VMA handlar knappt om krig idag så ditt inlägg är bara korkat. Gasutsläpp, bränder och andra olyckor är vad det oftast handlar om.
Citera
2015-12-25, 20:54
Medlem
Inte alls korkat. VMA larmet kom nog till som ett krigslarm.
Idag är nog själva krigslarmet den sista i ordningen om den skulle larma.

Farliga utsläpp.
Brandkatastrofer som hotar bebyggelse eller
nånting man bör varna för då används antagligen detta larm
om inte TV och radio är tillräckligt.

Vi kan ju bli hotade från rymden också, förmodlingen inte av utomjordingar
men den dan vi står inför det kanske man överväger att larma.
Citera
2015-12-26, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
VMA handlar knappt om krig idag så ditt inlägg är bara korkat. Gasutsläpp, bränder och andra olyckor är vad det oftast handlar om.

Det finns andra sätt att nå ut till allmänheten vid olyckor. Man kan varna via mobiltelefoni-nätet idag.
VMA är fristående enheter som ska fungera även om mobilmasterna är saboterade.

Varför gå till personangrepp?
Bara för att du inte delar mina åsikter gör inte mina åsikter korkade.
Citera
2015-12-27, 17:35
Medlem
Radio TV och internet som är så stort idag,
Aftonblaskan m.fl. skriver med fet text på röd bakgrund
om dom går ut med varningar den vägen.

Jag hade gärna haft en sms funktion där jag får meddelande
om nånting större händer både i min närhet eller på annan
plats världen sker - d.v.s. extraordinära händelser.

Jag minns väl tsunamin som slog till en söndag kanske,
man vaknade på förmiddan, radion var på och man hörde
senaste nyheterna, man slog snabbt på de utlänska
nyhetskanalerna på tv och slog igång datorn sen satt man
bänkad och följde allt den vägen. Gör inte mig nått om man
blir väckt mitt i natten av ett sms om det är en större händelse.

Men idag kan man väl ställa in så man får meddelande via twitter och mail
och liknande och då kan man få detta även i telefonen - med ljudsignal också.
Citera
2016-01-02, 09:27
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pe4r
Radio TV och internet som är så stort idag,
Aftonblaskan m.fl. skriver med fet text på röd bakgrund
om dom går ut med varningar den vägen.

Jag hade gärna haft en sms funktion där jag får meddelande
om nånting större händer både i min närhet eller på annan
plats världen sker - d.v.s. extraordinära händelser.
...
Men idag kan man väl ställa in så man får meddelande via twitter och mail
och liknande och då kan man få detta även i telefonen - med ljudsignal också.

Och vad händer när både din uppkoppling och mobilnätet slagits ut av något så enkelt som ett strömavbrott, något som inte är helt otänkbart vid en större katastrof?

Jag tror tyvärr inte mobilmasterna fått bättre backuplösningar sedan Gudrun.

VMA och FM-radio har krav på sig att fungera även om strömförsörjningen slagits ut och radiosignalen kan tas emot av små enkla mottagare, det är halva vitsen med att varna på så primitiva sätt. En FM-radio som drivs med batterier eller en liten handvev är ingen dum idé att ha om man vill ha en katastroflåda hemma.
Citera
2016-01-02, 09:45
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Det finns andra sätt att nå ut till allmänheten vid olyckor. Man kan varna via mobiltelefoni-nätet idag.
VMA är fristående enheter som ska fungera även om mobilmasterna är saboterade.

Varför gå till personangrepp?
Bara för att du inte delar mina åsikter gör inte mina åsikter korkade.

Jag ber om ursäkt för personangreppet. Jag tycker det är dumt att hävda att det enbart är till för krig, vilket är det enda du fokuserar på ditt inlägg.

De gånger jag varit med om larmet har det varit p.g.a. eldsvådor och uppmaningen har varit att stänga fönster och hålla sig inne.

Det har hänt två gånger, i två olika län, och ingen utav gångerna har information gått ut till mobiltelefoner i området.
Citera
2016-01-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Jag ber om ursäkt för personangreppet. Jag tycker det är dumt att hävda att det enbart är till för krig, vilket är det enda du fokuserar på ditt inlägg.

De gånger jag varit med om larmet har det varit p.g.a. eldsvådor och uppmaningen har varit att stänga fönster och hålla sig inne.

Det har hänt två gånger, i två olika län, och ingen utav gångerna har information gått ut till mobiltelefoner i området.

Nej, inlägget du citerade hade som första mening "Det finns andra sätt att nå ut till allmänheten vid olyckor"
Jag har tidigare även skrivit att man kan använda SMS för att nå ut till områden som är drabbade av olyckor.

Där jag bor så finns det inte ens en VMA-tuta så det blir väldigt svårt att nå ut via den.
Däremot så har jag fått SMS från kommunen om en olycka.

Eftersom det inte skett ett väpnat angrepp mot Sverige i modern tid så vore det konstigt om du varit med om något annat än att VMA används vid annat än just olyckor.

Olika kommuner använder sig av olika metoder. SMS är dock en väldigt bra o effektiv metod som troligen når ut till fler medborgare än VMA vid olyckor.
SMS kan man förlita sig på i fredstid. Vid ofred så är det dock en vansklig metod.
Citera
2016-01-02, 11:58
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
SMS kan man förlita sig på i fredstid.

Det är en vansklig uppfattning eftersom det kräver att elnätet fungerar. Det enda som krävs för att SMS inte ska kunna användas är en större storm som slår ut elen i ett stort område och samtidig olycka som kräver massvarning (eventuellt som resultat av stormen).

Jag utgår från att de mobilstationer som är samgrupperade med Rakel-baser har tillförlitlig backup men det är långt ifrån alla och backupen kanske dessutom bara matar Rakelutrustningen?
Citera
2016-01-02, 15:47
Medlem
Citat:
...
SMS kan man förlita sig på i fredstid. Vid ofred så är det dock en vansklig metod.

SMS har ingen leveransgaranti, vilket gör det till en högst osäker metod.
Citera
2016-01-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
SMS har ingen leveransgaranti, vilket gör det till en högst osäker metod.

Nej, men om man upprepar meddelandet var femte minut fem gånger för att sedan skicka ut nya meddelande varje timme så kommer några fram.
Det är garanterat högre framkomlighet på sms än att blåsa tutan. VMA finns inte ens i alla samhällen.
Citera
2016-01-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Det är en vansklig uppfattning eftersom det kräver att elnätet fungerar. Det enda som krävs för att SMS inte ska kunna användas är en större storm som slår ut elen i ett stort område och samtidig olycka som kräver massvarning (eventuellt som resultat av stormen).

Jag utgår från att de mobilstationer som är samgrupperade med Rakel-baser har tillförlitlig backup men det är långt ifrån alla och backupen kanske dessutom bara matar Rakelutrustningen?

Hur ofta fallerar elnätet längre än 12 timmar i fredstid? Ytters sällan.
Det finns batteribackup i telestationerna som hanterar x antal timmars avbrott på elförsörjningen

Hur många samhällen är utrustade med VMA tror du?
Du når ut till fler personer med SMS än med VMA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in