Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-01-02, 20:52
  #25
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hur ofta fallerar elnätet längre än 12 timmar i fredstid? Ytters sällan.
Det finns batteribackup i telestationerna som hanterar x antal timmars avbrott på elförsörjningen

Hur många samhällen är utrustade med VMA tror du?
Du når ut till fler personer med SMS än med VMA.

Är du leverantör av monsterbatterierna som driver dessa >1 kW basstationer timmar i sträck?
SMS i all ära, men det har några nackdelar. Funkar inte om nätet är överbelastat eller täckning saknas och kan användas av främmande makt för att skapa masspanik. Mobiltelenätet fallerar oroväckande ofta i fredstid, och jag och mina kollegor är med om att Telenors nät slutar fungera på olika sätt - nästan varje vecka.
Hade säkert funkat bra som komplement till VMA, men inget drar folks uppmärksamhet mer än ljudet av ett gäng tyfoner.
Citera
2016-01-02, 21:06
  #26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Är du leverantör av monsterbatterierna som driver dessa >1 kW basstationer timmar i sträck?
SMS i all ära, men det har några nackdelar. Funkar inte om nätet är överbelastat eller täckning saknas och kan användas av främmande makt för att skapa masspanik. Mobiltelenätet fallerar oroväckande ofta i fredstid, och jag och mina kollegor är med om att Telenors nät slutar fungera på olika sätt - nästan varje vecka.
Hade säkert funkat bra som komplement till VMA, men inget drar folks uppmärksamhet mer än ljudet av ett gäng tyfoner.
Det krävs inga monsterbatterier och det finns batteribackup för några få timmars drift i de flesta basstationer. Utöver det finns dieseldrivna generatorer eller bränsleceller vid en del viktigare basstationer samt inkopplingsmöjlighet för mobila generatorer hos dem som inte har sådan utrustning fast installerad.

Nä visst, SMS är väl inte idiotsäkert men det är fan så mycket bättre än det mesta annat som står till buds. Man bör inte låta bristen på perfektion stå i vägen för en tillräckligt bra lösning.
Citera
2016-01-02, 21:23
  #27
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Nu bor jag i en ganska stor stad, jag vet att vi har ett sådant larm för jag har hört den 1 gång och det var många år sedan. Jag bor centralt så jag borde höra den tydligt, men som sagt, på 20-30 år har jag endast hört den 1 gång, då skrek jag att ryssen kommer och hoppade in under sängen .
Citera
2016-01-03, 09:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Är du leverantör av monsterbatterierna som driver dessa >1 kW basstationer timmar i sträck?
SMS i all ära, men det har några nackdelar. Funkar inte om nätet är överbelastat eller täckning saknas och kan användas av främmande makt för att skapa masspanik. Mobiltelenätet fallerar oroväckande ofta i fredstid, och jag och mina kollegor är med om att Telenors nät slutar fungera på olika sätt - nästan varje vecka.
Hade säkert funkat bra som komplement till VMA, men inget drar folks uppmärksamhet mer än ljudet av ett gäng tyfoner.


Nej, självklart är det svårt att komma fram till någon som saknar täckning. Men hur många är det?
Saknar man dessutom täckning så lär man ändå inte höra tutan, eftersom man är långt från allting.

Som jag skrev tidigare så i fredstid är SMS väldigt bra men inget man vill förlita sig på i ofred.
Måste jag upprepa allting flera gånger?
Klart att det blir fel ibland men det är därför man har folk som lagar skiten hela tiden.
Det är inte så ofta nätet är nere mer än några minuter.

JA, VMA är jättebra där det finns. Men det finns inte överallt och du når ut till fler människor via SMS.
Citera
2016-01-09, 14:41
  #29
Medlem
Då jag läste senaste inläggen kom jag o tänka på scouting,
hade gärna blivit scout, lärt mig friluftliv och hur man ska
tänka och agera ute i skog och mark, och självklart lära sig
överlevnad i kristid - passar ju väldigt bra ihop med scouting.

Ang kommunikation har vi amatörradion som enligt många är utdöende
p.g.a. ny modern teknik men det är helt falskt, amatörradio är i många fall
en hobby - och ett bra komplement till den ordinarie kommunikationsutrustningen.

Hesa Fredrik kan jag ha hört skarpt 2 gånger, iallafall en gång men tyvärr agerade vi inte
och själv kanske man blev mest orolig....men vi brydde oss inte och det är ändå helt fel.

Kunde ha varit ett godståg med tankar med farligt innehåll som spårat ur och kraschat
bara några 100 meter från det församlingshem vi var på.


Jag tycker att man borde gå ut med information mer ang Hesa Fredrik,
gärna samma tid som man går ut med testlarm - informera om vad det är för larm
och vad det används till. Jättebra lära ut i skolan också.

En dag står vi där och det är skarpt läge oavsett vad vi står inför.
Anfall från öst, en kraftig snöstorm som hotar bli riktigt allvarlig, översvämning o.s.v


Får jag bara lite rätsida på mitt liv och blir lite starkare psykiskt så skulle jag vilja
lära mig mer och ha ett litet förråd med nödproviant inför en kris eller liknande.
Nu då det är vinter saknar man livet på landet....bo lite utanför stan och ha vedspis
och kamin....klarar man strömavbrott bättre vintertid t.ex.
Citera
2018-12-03, 16:12
  #30
Medlem
Zwerchstands avatar
Lustigt. När Hesa Fredrik gick igång nyss läste jag att
Citat:
Namnet Hesa Fredrik sägs ha myntats när larmet testades för första gången 1931 av Dagens Nyheters krönikör Oscar Fredrik Rydqvist. Bakgrunden sägs vara att han själv var lika hes som larmets ljud var vid testtillfället.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Viktig...ge)#Smeknamnet
men Rydqvist hade inte Fredrik som tilltalsnamn (Jfr SWiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Oscar_Rydqvist och fotot hos https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf.../hesa-fredrik/) – om än det åtminstone sedan Oscar I var vanligt att specificera sig med till-/mellannamn, som Oscar II före kröning räknades som just Oscar Fredrik.

Jag trodde det kom av tonhöjden F. (‘Filip’ vore vedertagen bokstavering.) Alla inom eget hörhåll ligger 12-kromatiskt avgjort lika, och jag kan inte minnas annorstädet annat. Väder m.m. kan ju påverka mottagarens uppfattning av tonhöjd, så man må utgå från att en officiell beskrivning ges i 2 versioner varav den till allmänheten riktade bara ger rytm (“under två minuters tid ett intervall av först sju sekunder signal, sedan 14 sekunders tystnad, om vartannat” &c), men för produktion & underhåll kanske det verkligen föreskrivs F ~ 350 Hz? Finns standard tillgänglig?
Citera
2018-12-03, 20:01
  #31
Medlem
Idag hördes den ju vid 15 var klart inställd på att nu kommer Putin och invaderar landet utan regering
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Nu bor jag i en ganska stor stad, jag vet att vi har ett sådant larm för jag har hört den 1 gång och det var många år sedan. Jag bor centralt så jag borde höra den tydligt, men som sagt, på 20-30 år har jag endast hört den 1 gång, då skrek jag att ryssen kommer och hoppade in under sängen .
Citera
2018-12-05, 12:57
  #32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Lustigt. När Hesa Fredrik gick igång nyss läste jag att
men Rydqvist hade inte Fredrik som tilltalsnamn (Jfr SWiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Oscar_Rydqvist och fotot hos https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf.../hesa-fredrik/) – om än det åtminstone sedan Oscar I var vanligt att specificera sig med till-/mellannamn, som Oscar II före kröning räknades som just Oscar Fredrik.

Jag trodde det kom av tonhöjden F. (‘Filip’ vore vedertagen bokstavering.) Alla inom eget hörhåll ligger 12-kromatiskt avgjort lika, och jag kan inte minnas annorstädet annat. Väder m.m. kan ju påverka mottagarens uppfattning av tonhöjd, så man må utgå från att en officiell beskrivning ges i 2 versioner varav den till allmänheten riktade bara ger rytm (“under två minuters tid ett intervall av först sju sekunder signal, sedan 14 sekunders tystnad, om vartannat” &c), men för produktion & underhåll kanske det verkligen föreskrivs F ~ 350 Hz? Finns standard tillgänglig?
Wikipedia berättar att det svenska bokstaveringsalfabetet ändrades 1930. Det framgår inte vad Filip hette tidigare, men enligt två andra standarder heter/hette han Frederick (Telecom B) samt Friedrich (tyska).
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bokstavering
Citera
2018-12-05, 16:08
  #33
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Wikipedia berättar att det svenska bokstaveringsalfabetet ändrades 1930. Det framgår inte vad Filip hette tidigare, men enligt två andra standarder heter/hette han Frederick (Telecom B) samt Friedrich (tyska).
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bokstavering
Ja, jag såg det, och det ligger ju nära nog för en möjlig tidigare ‘Fredrik’ att då ännu inte ha lämnat allmänt bruk. Även jag civilist bokstaverar intuitivt ‘Fredrik’, inte ‘Filip’.
Citera
2024-01-09, 13:06
  #34
Medlem
Test av VMA idag 24-01-09, enligt Svt.se ?

Test av VMA idag 24-01-09 ?
Nyss kom det upp en notis på Svt.se ("just nu" )
där det stod: " Test av VMA " .
Efter några minuter togs notisen bort och jag kan inte se den igen.
Vilka datum är offeciella dagar och tid för VMA-test ?
Någon som har insikt i varför detta kom upp på svt.se nyss?
__________________
Senast redigerad av Krakkens 2024-01-09 kl. 13:10. Anledning: Glömde rubriken
Citera
2024-01-12, 09:29
  #35
Medlem
Tror det är alldeles för lätt att blanda ihop VMA med VAM. Och då kan man ju tänka
sig hur det går i förlängningen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback