2015-12-12, 17:08
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om det är så mycket för de som förde över pengarna kanske du skulle märkt det tidigare än efter 9 månader. I det närmaste total passivitet från deras sida.
Det missade jag, att det gått nio månader då så julklappskassan var det nog inte men jag tycker ändå att TS borde lämna/betala tillbaka pengarna då det inte var hennes. Men det är bara vad jag tycker..

Huruvida man rättsligt är återbetalningsskyldig eller ej hade tydligen både med det ena & andra att göra så det spekulerar jag inte i men man kan läsa lite här;
Citat:
Har du fått in pengar på ditt konto av misstag har du inte rätt att använda dem. Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som hamnat på kontot av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig.
http://www.konsumenternas.se/betala/...ing-av-misstag
Citera
2015-12-12, 17:30
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Rätta mig om jag har fel, vart ett tag sen jag la till en ny person i min kontolista, men måste man inte förutom kontonummret även skriva in namnet?
Har ingen aning faktiskt. Men transaktionen lär ju inte avbrytas ifall man skulle felstava någons namn, om du förstår hur jag menar. Kanske i vissa fall endast uppfyller en funktion att förenkla en överblick.
Citera
2015-12-14, 22:29
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Fem tusen kanske är mycket pengar för personerna som råkade föra över fel och att dessa nu blivit mer än lovligt irriterade över din oförmåga att göra rätt för dig? ...tänk om det är deras ungars julklappspengar eller så.

Jag är nyfiken på vad hotet bestod av? var det bara att de ville prata med dig IRL (#vi ses imorgon) eller var det mer?

Haha sättet personen lät på i telefon så tvekar jag på det. Han var väldigt noga med att ständigt poängtera hur lite pengar det egentligen var, att jag är villig att sälja min värdighet för så lite pengar och att han vägrade dra in polisen för såååå lite pengar. Ironiskt. Men jag förstår honom ändå och helt ärligt så kan jag tänka mig att betala hans fem tusen om han slutar bete sig som en barnunge och slutar hota. Och jag vill ha garanti på att jag inte håller på att bli lurad här. fem tusen är mycket pengar för mig.

Du får skriva pm, vill inte skriva ut det här...
Citera
2015-12-14, 22:30
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordfeldt
Därför att dom tar ett lån i någon annans namn.

Jaha ok, då förstår jag. Kan mycket väl vara så för situationen är så sjuk.
Citera
2015-12-14, 22:33
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Hur har det gått? Har du hört något mer?

Hehe nej, anmält dem nu iaf. Polisen skulle kolla upp deras konton, undrar om de kontaktar mig?

Enligt personen i fråga så kommer jag att hamna hos kronofogden ...
Citera
2015-12-14, 22:35
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
...

Helt ärligt sebnie så verkar du inte ha koll på allt du säger. Vänligen sluta skriv här.
Citera
2015-12-18, 10:02
Medlem
TripleXLs avatar
Kan tänka mig att någon skulle kunna ha denna approach till detta:

Banken: "Hej en person har felaktigt satt in pengar på ditt konto och vi vill att du betalar tillbaka dessa".

Nyrik person: "Jag är inte skyldig någon några pengar, inga avtal har skrivits angående vare sig lån eller återbetalningar så jag har inga sådana åtaganden."

Går de ett steg längre och skriver igen så kanske någon skulle skrivit:

"Gåvor är alltid välkomna från främlingar, vi är så givmilda och godhjärtade i detta härliga land och om någon sänt mig något så känner jag bara ödmjuk tacksamhet till personens därmed påvisade givmildhet och går vidare med mitt liv."

Senast redigerad av TripleXL 2015-12-18 kl. 10:05.
Citera
2015-12-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demons
Haha sättet personen lät på i telefon så tvekar jag på det. Han var väldigt noga med att ständigt poängtera hur lite pengar det egentligen var, att jag är villig att sälja min värdighet för så lite pengar och att han vägrade dra in polisen för såååå lite pengar. Ironiskt. Men jag förstår honom ändå och helt ärligt så kan jag tänka mig att betala hans fem tusen om han slutar bete sig som en barnunge och slutar hota. Och jag vill ha garanti på att jag inte håller på att bli lurad här. fem tusen är mycket pengar för mig.

Du får skriva pm, vill inte skriva ut det här...

Tänkte faktiskt på det precis när jag höll på att överföra, "är det här nu rätt person".

Hade jag överfört fel även upp till ett år senare hade jag nog begärt få tillbaka pengarna. 5000 kr är mycket för mig med.

Polisanmälan kan man troligen inte göra eftersom det rör sig om en tvist mellan privatpersoner. Inte heller kronofogden. Däremot kan man göra en stämningsansökan, vilket kostar 900 kr.

Sen verkar det vara mycket konstigt med hela historien. Nån du inte känner överförde pengar till din konto, där du har samma efternamn och nästan samma förnamn som mottagaren? Du har tidigare skrivit du är iranier så jag undrar hur vanligt kan detta efternamn vara att någon har fått tag på detta kontonr. Kan personen i fråga ha fått reda på ditt kontonr genom att ringa banken och säga ett namn som missförstods? Men även detta är det ju sekretess på. Det hela verkar lite konstigt. Kanske banken borde hållas ansvarig om de varit så oaktsamma med kunduppgifter. (om det nu gått till på detta sätt)

Kanske lämpligt att ringa någon som kan ge juridisk rådgivning, så du inte blir lurad, som du säger.
Senast redigerad av grelin1999 2015-12-20 kl. 15:51.
Citera
2015-12-20, 17:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Detsamma.

Dude, det är ju Demons som är TS och ställer frågorna. Även om det finns luckor i denna historia.
Citera
2015-12-21, 11:14
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tänkte faktiskt på det precis när jag höll på att överföra, "är det här nu rätt person".

Hade jag överfört fel även upp till ett år senare hade jag nog begärt få tillbaka pengarna. 5000 kr är mycket för mig med.

Polisanmälan kan man troligen inte göra eftersom det rör sig om en tvist mellan privatpersoner. Inte heller kronofogden. Däremot kan man göra en stämningsansökan, vilket kostar 900 kr.

Sen verkar det vara mycket konstigt med hela historien. Nån du inte känner överförde pengar till din konto, där du har samma efternamn och nästan samma förnamn som mottagaren? Du har tidigare skrivit du är iranier så jag undrar hur vanligt kan detta efternamn vara att någon har fått tag på detta kontonr. Kan personen i fråga ha fått reda på ditt kontonr genom att ringa banken och säga ett namn som missförstods? Men även detta är det ju sekretess på. Det hela verkar lite konstigt. Kanske banken borde hållas ansvarig om de varit så oaktsamma med kunduppgifter. (om det nu gått till på detta sätt)

Kanske lämpligt att ringa någon som kan ge juridisk rådgivning, så du inte blir lurad, som du säger.

Nej alltså vi har samma förnamn men inte samma efternamn, våra efternamn börjar bara på samma bokstav...

Förövrigt så har banken fuckat upp totalt angående reglerna.
Citera
2015-12-21, 11:15
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Dude, det är ju Demons som är TS och ställer frågorna. Även om det finns luckor i denna historia.

Haha tack för kommentaren.

Men jag skulle gärna vilja veta mina luckor är?
Citera
2015-12-21, 11:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demons
Haha tack för kommentaren.

Men jag skulle gärna vilja veta mina luckor är?

Jag tycker att hela grejen om att banken lämnat ut kontouppgifter till höger och vänster är ytterst märklig, och borde gås till botten med.

Ja det var väl mest det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in