Citat:
Ursprungligen postat av
Demons
Haha sättet personen lät på i telefon så tvekar jag på det. Han var väldigt noga med att ständigt poängtera hur lite pengar det egentligen var, att jag är villig att sälja min värdighet för så lite pengar och att han vägrade dra in polisen för såååå lite pengar. Ironiskt. Men jag förstår honom ändå och helt ärligt så kan jag tänka mig att betala hans fem tusen om han slutar bete sig som en barnunge och slutar hota. Och jag vill ha garanti på att jag inte håller på att bli lurad här. fem tusen är mycket pengar för mig.
Du får skriva pm, vill inte skriva ut det här...
Tänkte faktiskt på det precis när jag höll på att överföra, "är det här nu rätt person".
Hade jag överfört fel även upp till ett år senare hade jag nog begärt få tillbaka pengarna. 5000 kr är mycket för mig med.
Polisanmälan kan man troligen inte göra eftersom det rör sig om en tvist mellan privatpersoner. Inte heller kronofogden. Däremot kan man göra en stämningsansökan, vilket kostar 900 kr.
Sen verkar det vara mycket konstigt med hela historien. Nån du inte känner överförde pengar till din konto, där du har samma efternamn och nästan samma förnamn som mottagaren? Du har tidigare skrivit du är iranier så jag undrar hur vanligt kan detta efternamn vara att någon har fått tag på detta kontonr. Kan personen i fråga ha fått reda på ditt kontonr genom att ringa banken och säga ett namn som missförstods? Men även detta är det ju sekretess på. Det hela verkar lite konstigt. Kanske banken borde hållas ansvarig om de varit så oaktsamma med kunduppgifter. (om det nu gått till på detta sätt)
Kanske lämpligt att ringa någon som kan ge juridisk rådgivning, så du inte blir lurad, som du säger.