Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
.
Fast i det här fallet, så hade TS upptäckt att det kommit in 5k för mycket under gymnasiestudierna, (då man faktiskt bara får 1k per månad). Men den enda anledningen till att TS inte upptäckte det, var för att TS hade lånat ut sitt bankkonto till sin bror. Hade TS inte lånat ut bankkontot, så hade TS upptäckt de felaktiga pengarna på studs och kontaktat banken.
Var gränsen går?
Jag skulle säga runt 1000 kronor. Anledningen:
Om du har så lite pengar att du inte har råd att betala en oväntad utgift på 1000 kronor, så borde du märka ifall det kom in 1000 kronor för mycket på ditt konto.
Och om du har så mycket pengar att du inte märker att någon gör en felinsättning på 5000 kr, ja då borde du heller inte ha några problem att betala tillbaka felinsättningen när den påtalas, för då har du ju pengar!
Och hur länge man ska sitta på pengarna?
Jag skulle säga att man ska sitta på pengarna minst 3 år, det är vad konsumentpreskription ligger på, och sålänge som du kan vara skyldig att betala en faktura, till exempel om kassapersonalen i TV-butiken råkat ta för lite betalt.
Helt enkelt, någonstans mellan 3 år och 10 år skall man sitta på pengarna, beroende på belopp.
MEN: Jag säger inte att det är något fel att spendera pengarna - om man har pengar. Med andra ord, jag ser inget fel i att man spenderar pengarna om man vet att när personen väl kommer och vill ha pengarna, så skall man kunna hosta upp pengarna.
Har man inte pengarna öht, då lånar man pengar, så enkelt är det.
Det betyder att man behöver inte sitta på pengarna som en hök men man skall i alla fall kunna betala tillbaka pengarna när det väl kommer till kritan. Det betyder att man spenderar inte mer pengar än man har kvar av lönen när alla fakturor är betalda.
Och kan man skaka fram pengarna när det väl kommer till kritan *OCH* man kan verkligen verifiera att personen satt in fel på ditt konto, exempelvis via kontoutdrag eller att banken intygar det, då skall man betala tillbaka, oavsett hur lång tid som gått (upp till 10år), även om det gått 9,5 år. När 10-årsstrecket gått så är beloppet preskriberat.
(Det uppstår en viss svårighet att verifera pengarna när det gått lite över ett år, eftersom det är då kontoutdragen längre inte syns i internetbanken, så rimligtvis bör avsändaren höra av sig inom ett år.)
Om avsändaren hör av sig mer än 1 år senare, bör avsändaren också stå för de kostnader det innebär att ta fram historiska kontoutdrag från banken, vilket kan kosta pengar.