2015-12-20, 21:28
Medlem
Frågan är vad som ska driva priserna framöver. Räntan HAR bottnat. Det har Ingves gjort ganska klart för oss. Vi har obefintlig inflation = dvs. inga löneökningar att räkna med.

Så det enda som kan driva priserna är att folk använder ännu större del av sina surt förvärvade slantar för att köpa en etta på knivsöder med obefintlig standard för 3 mkr. Men vi har här räntan som kommer påverka i motsatt riktning.

Jag är numera helt övertygad, raset kommer bli BRUTALT. Har hört av en bekant som känner en av grundarna till Brummerfonden Zenit, och såvitt jag förstod är deras case att raset kommer bli likt det på 90-talet, dvs.ca 50% ner.

Så, bonnläppar på Söder; Dags att sälja ettan, och flytta tillbaka till Bromölla och Strömstad.
2015-12-20, 21:33
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
vad mäklare tror på är ganska ointressant. De är bara budbäraren så att säga och har relativt låg utbildning inom nationalekonomi mm.

2 år tar det att bli mäklare, det är inte mycket till utbildning att snacka om.
Tänkte mer att de har ganska bra koll på marknaden då de jobbar inom den men det är kanske som du säger
2015-12-20, 21:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Tänkte mer att de har ganska bra koll på marknaden då de jobbar inom den men det är kanske som du säger

Att de jobbar med att sälja bostäder gör inte att de blir bra på att förutsäga framtiden, inte ens om de skulle ha bra utbildning.

Det är som jag sagt tidigare många gånger att marknaden är långt bättre än enskilda experter på detta.
2015-12-20, 22:00
Medlem
Citat:
Finns en viktig skillnad mellan sthlm och paris. Paris har en fungerande hyresmarknad. Det har knappast sthlm.

Och det ser inte ut att bli bättre på hyresfronten snarare värre....
Japp. Paris har en fungerande hyresmarknad för där har inte BR varit det enda alternativet till HR i nästan ett århundrade. Vi har redan gått igenom det här i den andra tråden, med status quo bias och att det är det svenska systemet, inte svenska bostadsägare, som är unikt.
2015-12-20, 23:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Japp. Paris har en fungerande hyresmarknad för där har inte BR varit det enda alternativet till HR i nästan ett århundrade. Vi har redan gått igenom det här i den andra tråden, med status quo bias och att det är det svenska systemet, inte svenska bostadsägare, som är unikt.

Klart det är unikt, men samtidigt är det frivilligt att bosätta sig i just BR. Ägarlägenheter byggs också men blir dyrare i inköp eftersom föreningslån saknas.

På så sätt blir det svårare för folk att få lån och kunna finansiera en ägarlägenhet och därmed inte lika attraktivt som BR.
2015-12-20, 23:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson

Mäklare har väl inte mer koll än någon annan mer än momentant?!
2015-12-21, 00:21
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Finns en viktig skillnad mellan sthlm och paris. Paris har en fungerande hyresmarknad. Det har knappast sthlm.

Och det ser inte ut att bli bättre på hyresfronten snarare värre....

Ja vi har hört det till leda i en annan tråd hur du tror att marknadshyror skulle lösa alla problem.

Och nu tror dessutom att det är bristen på dyra hyresrätter som driver på prisutvecklingen på bostadsrätter.

Om det bara blir ännu mycket dyrare än idag att bo i HR då som genom ett trollslag sjunker priserna på BR, och bostadsbristen försvinner om det bara byggs bostäder som den stora massan inte efterfrågar.

Att din logik haltar så det skriker om det det låtsas du endera inte om eller så är du för dum för att begripa det.
2015-12-21, 00:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Ja vi har hört det till leda i en annan tråd hur du tror att marknadshyror skulle lösa alla problem.

Och nu tror dessutom att det är bristen på dyra hyresrätter som driver på prisutvecklingen på bostadsrätter.

Om det bara blir ännu mycket dyrare än idag att bo i HR då som genom ett trollslag sjunker priserna på BR, och bostadsbristen försvinner om det bara byggs bostäder som den stora massan inte efterfrågar.

Att din logik haltar så det skriker om det det låtsas du endera inte om eller så är du för dum för att begripa det.

Jag är ganska säker på att om hyresmarknaden fungerat så hade inte priserna trissats upp lika mycket på den ägda marknaden.

Men eftersom politikerna med hyresgästföreningen i spetsen inte vill göra nåt åt saken så blir det som det blir. Dvs: bra för oss som äger med allt mer stegrande priser. Och dåligt för alla som inte får en chans att komma in överhuvudtaget.
2015-12-21, 00:37
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att om hyresmarknaden fungerat så hade inte priserna trissats upp lika mycket på den ägda marknaden.

Men eftersom politikerna med hyresgästföreningen i spetsen inte vill göra nåt åt saken så blir det som det blir. Dvs: bra för oss som äger med allt mer stegrande priser. Och dåligt för alla som inte får en chans att komma in överhuvudtaget.

Ja exakt!

Tänk om det bara fanns en massa HR som bara ett fåtal har råd att bo i så sjunker priserna på BR och bostadsbristen vore bara ett minne blott. Tänk vad dumma dom är somliga politiker och idioterna i Hyresgästföreningen som inte fattar hur enkelt det är att lösa dagens bostadskris.

Det är bara att höja hyrorna!!
2015-12-21, 07:42
Medlem
red

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Både Kurt-Sune och Svenne-i-Banan kommer ständigt med påståenden som de vägrar utveckla eller styrka. Sedan är de otrevliga och klagar på att andra inte utvecklar eller styrker sina påståenden, och ljuger sig blå i ansiktet. Jag ser det som väldigt osannolikt att de inte är så intellektuellt ohederliga med flit. Bara att försöka ignorera dem. De är troll, helt enkelt.

Tycker dock Kurt-Sune håller sig till ämnet, vilket Svennen kraftigt avviker ifrån allt för jämnan!

Jag har valt att vänta med att föra en diskussion med Bananen fram till slutet på vårkanten 2016, då jag ska köra upp statistik djupt någonstans
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-21 kl. 07:48. Anledning: hehe
2015-12-21, 08:41
Medlem
Red

Jag visste ärligt talat inte att det var så här illa!

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-21 kl. 09:39. Anledning: Red
2015-12-21, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag visste ärligt talat inte att det var så här!

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/

Svennen, KÄFT!

Har jag vetat hela tiden, det är därför jag är orolig.

Detta är så mycket fundamenta man kan få, bostäder följer KPI, punkt!

Avvikelser från detta kommer förr eller senare korrigeras, det är liksom inbyggt i systemet...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in