Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
En 1:a i innerstan på 38-40 m2 går för 3.5-3.8 miljoner har jag sett.
Mindre lgh går knappt att bo på ensam. Mitt minimi krav för en 1:a är 36 m2 med bra planlösning med stort vardagsrum som är långt men även brett så man får plats med säng, soffa, tvbänk med hyffsat långt avstånd till tv:n)
Om man har en bra lön som 28-åring på 30 -32 000 kr med ett par år i karriären efter avlagt akademiexamen så får man låna 6.5 ggr* 370 000 = 2.4 milj sen krävs det kontantinsats på 540 000 kr.
En skötsam tjänsteman som har ett bra betalt jobb vid 30 kan inte låna till en 1:a i innerstan nu och en minoritet lyckas spara ihop kontantinsatsen ens som krävs vid denna ålder ålder på förvärvsarbete. Fåtal sparar så mycket ens till dom är i 50-års åldern.
Glöm att spara ihop kontantinsatsen på 540 000 kr vid 28-30 om du pluggat till att ens få såhär hög lön innan 30. Skulle säga inte ens 5 % av populationen klarar det eller går in för det.
Man vill faktiskt leva lite i 20 års åldern också, folk köper resor, kläder, ska rusta upp hela hemmet i 20-års åldern och köpa allt man behöver vilket tar en hel del år och massor av cash.
Alla är inte spartanska aspberger muppar som vänder på skithus pappret från dom är 16 år gamla, oskulder och köper lidl skjortor som vissa här.
Jag har svårt att se hur dessa priser ska upprätthållas. Det ser ut som en gigantiskt pyramidspel där dom med tidigare bostadsvinster och aktiespekulation vinnare driver bubblan nu.
Du verkar inte förstått var pengarna kommer ifrån i många fall. Att yngre personer kan köpa beror på att föräldrarna belånar sina bostäder för att få ihop till insatsen.
Men även de måste följa de nya bankreglerna för belåning/amortering mm. Men det är mycket bättre att köpa och äga själv än att bo i det svindyra andrahandsrträsket. Bättre att amortera på sina egna lån än andras.
Och man måste ju titta på kostnaderna och inte bara på priset i sig...
Köper man en lgh för 4 miljoner behöver man en egen insats om 600 k. Då kommer lånet på 3,4 miljoner kosta under 3 k i månaden efter ränteavdrag vid 1,5% ränta.
Lägg till en avgift på 2000 så blir månadskostnaden bara ca 5 k i månaden. Inte så blodigt för att bo i city.
Vad hade det kostat att hyra samma lgh i andrahand?