2015-12-19, 22:23
Medlem
Ah julen närmar sig och därmed den traditionella sitta-och-dilla-mer-eller-mindre på-fyllan-efter-att-familjen-gått-och-lagt-sig.

Glory days!

I en intervju med Corriere dello Sport så pekar Zeman på spelarnas inställning som ett av Romas problem. Man är inte redo att göra insatsen som krävs för att vinna. Frånvaron av en ”vinnarmentalitet” i Roma är det många som har snackat om genom åren.

Dels handlar det om primadonnor som vill ha särbehandling, missköter sin träning och som är respektlösa. Det vill säga tämligen oproffsiga i sitt beteende. Den biten borde en tränare kunna hantera, om han har klubbens backning.

Men en förlängning av denna inställning visar sig också i relationen mellan spelarna och tränaren. Utan tvivel är det så att spelarna alltmer står i fokus, och att deras makt har växt på bekostnad av inte minst tränarna. Zeman väljer att lyfta fram några spelare som var lojala mot honom Lamela, Marquinhos, Florenzi, och även Pjanic, trots att han klagade en hel del.

I Roma, och kanske i ännu större grad Cagliari, så har spelarna haft en galet stor makt. De kan i princip avsätta tränaren eftersom det är den enkla lösningen för klubben. Det hände för Zeman i Cagliari och i princip även i Roma.

Många undrar varför man sliter ut hjärtat ur klubben och tvingade bort Conti, Cossu och Pisano. Ovanstående är den enkla förklaringen. Annars hade man aldrig kunnat ta sig ur den situation där spelarna styrde klubben. Vansinnigt populära spelare som hade fansen med sig. Som kunde diktera villkoren för tränaren och ägaren.

Samma sak i Roma. Samma intima samspel mellan spelarna och fansen. Där tränaren och ägarna får anpassa sig efter vad de inflytelserika spelarna tycker. På gott och ont.

Spelarna agerar lojalt mot tröjan, men inte nödvändigtvis mot tränaren och ägarna. Spelarna behöver alltså inte alls vara osympatiska, men de är inte proffsigt lojala mot tränaren. Återigen för att förtydliga så handlar det mindre om egoistiska divor som enbart ser till sig själv, hur de bäst ska spela, och få mest möjliga speltid osv, utan om spelare som identifierar sig med klubben och anser sig ha tolkningsföreträde.

I Cagliari kan jag tycka att spelarna hade rätt. Cagliari spelar inte champagnefotboll, utan är kända för defensiv skicklighet och stort mod. Zeman var en felrekrytering. I Roma däremot skulle det kunnat ha slutat lyckligt eftersom de hade spelarna till det. I båda lagen var den defensiva registan negativ till Zeman. I båda lagen var den spelaren inflytelserik.

Detta är efter brytningstiden. Skiftet är redan genomfört. På gott och ont.

Under 1990-talet var det häftigt att se hur tränarna briljerade med sina system och tankar. Men samtidigt hatade jag deras fyrkantighet. Att Baggios briljans inte passade in i Lippis, Sacchis, Trapattonis eller ens Ancelottis system.

Och jag njuter idag av lojala spelare som lever för färgerna, Totti, Conti, De Rossi, Cossu osv... Men samtidigt hatar jag att överbetalda divor struttar omkring och inte lyder tränarens direktiv. Att allt fokus är på spelarna och inte på lagets resultat. Dessutom retar jag mig på hur klubbarna vill maximera sitt resultat och ofta är redo att hora ut sig.

Ancelotti har med värdighet anpassat sig till den nya världen. Zeman vägrar såklart att anpassa sig. Även om han delvis har gjort det mer eller mindre medvetet. Men 4-3-3 och offensiv fotboll är hans heliga system.

Under denna brytningstid är ultras viktigare än någonsin. De är vakthundarna. De säkerställer att eventuella förändringar sker med respekt till tröjorna. Ja, jag har en romantisk syn på skitstövlarna som står i kurvorna...
Citera
2015-12-19, 22:43
Medlem
På tal om Zemans intervju så snickesnackade han också om att Pjanic inte förstod sin roll. Han var menad att efterträda Totti.

Och på tal om Totti så var han såklart så självklart lojal mot Zeman att han inte fanns med i upprabblingen som gjordes i mitt tidigare inlägg. Totti är som de flesta vet Zemans bäste spelare genom tiderna.

Och Zeman är glad att Totti inte spelat den sista tiden, för då kan ingen skylla på honom. Enligt Zeman har Totti burit Roma de senaste 20 åren. Jag är böjd att hålla med.

Men idag hade la Gazzetta en stor artikel om hans tystnad. Jag tolkar den gärna som respekt för att laget ska ta sig ur denna situation utan hans inblandning, men andra kan se det som att det ännu inte finns en förnyelse på kontraktet som går ut till sommaren.

Kommer han tillbaka? Ingår han i framtidsplanerna? Fasas han ut under tystnad?

Oavsett ser jag fram emot då han återkommer till planen. Han är den i särklass största profilen inom Calcio.
Citera
2015-12-20, 17:57
Medlem
Maccarone, Big Mac. Just nu i hysterisk målform. Fyra mål på de två senaste matcherna.

Hans firade sitt andra mål genom att rusa ut och skåla med en öl

En Big Mac med öl...

Tyckte om denna beskrivning av snillet_1 från matchtråden, så jag kidnappar den:
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
En spelare som har åldrats förnämligt. Jag har inte hundra koll på hans karriär men han har väl aldrig riktigt ansetts hålla i Serie A? De här två säsongerna som Empoli varit i högsta serien sedan återkomsten har han sett ut som att han knappt gjort annat än spelat Serie A-fotboll. Njutbart att se all rutin och spelintelligens få utlopp sådär på ålderns höst.

En annan 70-talist är Luca Toni som är inne på sin sista säsong. Även han gjorde mål idag, men det blir tufft för honom att rädda kvar Hellas. De står nu på usla 8 poäng, efter 17 omgångar. Luca Toni har missat ganska många matcher denna säsong, men nu är han tillbaka, och har gjort mål i de två senaste matcherna.

Luca Toni är regerande Capocannoniere och den enda som gjort mer än 30 mål i Serie A sedan 1950-talet. Vilket leder oss till Higuain, som dunkar in mål för Napoli. Efter 17 omgångar har han gjort 16 mål. Håller han stilen någorlunda så kan han absolut komma upp i över 30 mål denna säsong.
Citera
2015-12-20, 17:59
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
En annan 70-talist är Luca Toni som är inne på sin sista säsong. Även han gjorde mål idag, men det blir tufft för honom att rädda kvar Hellas. De står nu på usla 8 poäng, efter 17 omgångar. Luca Toni har missat ganska många matcher denna säsing, men nu är han tillbaka, och har gjort mål i de två senaste matcherna.
Har länge undrat över Luca Tonis målgest...den där han gör nån slags handrörelse uppe vid örat nånstans?
Citera
2015-12-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har länge undrat över Luca Tonis målgest...den där han gör nån slags handrörelse uppe vid örat nånstans?

Jag har alltid tänkt mig det som att han skruvar upp volymen för publikens jubel, men när jag snabbgooglar får jag andra förklaringar bla att vara galen ”fuori di testa” som stämmer alldeles utmärkt eftersom jag faktiskt själv gör den rörelsen när jag vill indikera att någon eller situationen är galen.

Men då hänger det inte samman med Pazzinis ”slicka fittan”. För han kom på denna som ett direkt svar på Luca Tonis. Medan Luca Toni rattar in örat, så pekar Pazzini på ögonen.

Det fina är att de nu spelar tillsammans i Hellas. Hoppas att målskyttet lossnar och att de räddar kvar klubben på ett mirakulöst vis. Nästa säsong kan sedan klubben sjunka tillbaka till Serie B...
Citera
2015-12-20, 18:34
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det fina är att de nu spelar tillsammans i Hellas. Hoppas att målskyttet lossnar och att de räddar kvar klubben på ett mirakulöst vis. Nästa säsong kan sedan klubben sjunka tillbaka till Serie B...
Varför gillar du Hellas? För Luca Tonis skull? Har hört mindre bra saker om deras publik...
Citera
2015-12-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Varför gillar du Hellas? För Luca Tonis skull? Har hört mindre bra saker om deras publik...
Jag gillar inte dem alls särskilt mycket egentligen. Men jag vill gärna ha dem i Serie A. Passionerade och engagerade fans som tvingar fram ställningstaganden. Skitstövlar som man kan älska eller hata, men som knappast lämnar dig likgiltig.

Calcio är känslor. Kampanilism, politik och fortsätta att stödja sina tröjor trots att laget spelar skit.
Citera
2015-12-20, 20:27
Medlem
Cagliaris i särklass största ultrasgruppering är opolitiska Sconvolts, som normalt inte är särskilt våldsamma. Man är en av de grupperingar som allra bäst representerar Vecchio Stile.

Tidigare fanns även Furiosi, som var ganska långt åt höger. Men de gjorde 2003 gemensam sak med Hellas då de var på besök i Cagliari, och attackerade Sconvolts. Ett sätt att ta över kurvan och samtidigt knyta band till Hellas.

Fem månader senare så var det dags för bortamatch i Verona, och Sconvolts gick till våldsam attack och löpte amok. Kaos och massor av ultras arresterades. Men Hellas blev imponerade över insatsen och att den gjordes på ett schysst sätt. Och Furiosi upplöstes.

https://www.youtube.com/watch?v=0jIccc5Air0

Som en extra krydda så är Cossu en Sconvolt. Stod i kurvan då hans matcher inte krockade med Cagliaris. Men han fick inte plats i klubben som han älskade utan spelade i Hellas Verona. 2007/2008 gick det minst lika uselt för Cagliari som det nu går för Hellas.

Man hade 11 poäng då serien vände. Ballardini tog över och man hämtade hem Cossu. Han placerades som trequartista och ”il miracolo salvezza”.

https://www.youtube.com/watch?v=JYeZ-sh-9Vg

Och när han som kapten för Cagliari återvände till Verona blev han utbuad, men han visade tydligt var hans lojalitet låg.

https://www.youtube.com/watch?v=a3FBDNVceXQ

PS
Vill bara förtydliga att Cossu spelade för Hellas Verona då Sconvolts gick till attack i Verona. Och han var alltså en medlem i Sconvolts.
Senast redigerad av Brille68 2015-12-20 kl. 20:48. Anledning: lägger till fakta om Cossu... :)
Citera
2015-12-21, 18:00
Medlem
Serie A tar sitt juluppehåll. Vansinne såklart, nu har fansen tid att se fotboll och då tar man ett uppehåll?! Dessutom sätter det extra stress på spelarna eftersom man matchas tätare än andra lag i Europa. Eftersom man ska hinna med lika många matcher fast under kortare tid.

Jag avskrev Allegris Juventus från kampen om lo Scudetto då de var hopplöst efter. Det var dumt... De har imponerat som fan efter den katastrofala inledningen, och är med i kampen inte enbart om CL-plats (som jag trodde) utan om lo Scudetto.

Mancinis Inter har sett ruggigt stabila ut. Haft marginalerna på sin sida så ofta att det inte kan vara tur. Men i i senaste matchen mot Lazio så var det tvärtom... De går till julledighet med ledning, men trots allt med frågetecken. Dock inte lika stort frågetecken som Garcias Roma. Efter deras match mot Barcelona har de varit en besvikelse.

Jämnt som fan i toppen.

Inter 36, Fiorentina 35, Napoli 35, Juventus 33, Roma 32.

Och därefter kommer Mihajlovic Milan smygande med 28 poäng...

Det är en fantastisk säsong i Serie A. Tyvärr ställs alla lag inför riktigt svåra motståndare i Europa. Inte alls omöjligt att alla lag blir utslagna, men det skulle inte vara katastrof för Calcio mer än att Serie A såklart tappar rankingpoäng. Men Calcio fortsätter att bli bättre för varje år.
Citera
2015-12-21, 18:32
Medlem
Tråden har utvecklat sig mot en sketen blogg där endast jag skriver. Duger inte. Ett fullständigt misslyckande. Jag vet för fan redan vad jag tycker. Jag vill möta andras synvinklar och åsikter.

Förutom att diskutera tabellen och lagens insatser hittills så har det varit Gran Galà del calcio AIC 2015.

Juventus dominerar såklart.

Bästa spelare: Tévez

Bästa tränaren: Allegri

Bästa laget: 4-3-3 Buffon; Darmian, Bonucci, Rugani, Chiellini; Nainggolan, Pirlo, Pogba; Tevez, Toni, Icardi.

Bästa domaren: Rizzoli

Bästa unga spelaren i Serie B: Masina

http://www.juventus.com/en/news/news/2015/gongs-galore-for-juve-at-gala-del-calcio-.php

http://www.assocalciatori.it/news/gran-gal%C3%A0-aic-i-vincitori
Citera
2015-12-21, 18:58
Medlem
snillet_1s avatar
Vilka är tidernas sämsta jumbo i Serie A? Jag noterade nyss att Hellas inte har lyckats ta en enda seger på sjutton försök, däremot åtta kryss. Tämligen uselt. Bari hade ju en genomusel säsong med Glik som härförare för några år sedan.

---

Förlängningar på tapeten. Toro förlänger till 2020 med sin mittbacksgigant Glik och Handanovic rapporteras vara nära en deal med Inter. Det var nog "tur" att Mancini kom in och slutligen fick ordning på spelet och truppen. Inga roliga Inter-år för Handanovic fram tills 2015/2016.

---

Min höst-elva 2015 (4-3-3):

Handanovic

Vrsaljko - Miranda - Koulibaly - Evra

Valero - Jorginho - Bonaventura

Ilicic - Higuain - Dybala

Bubblare:

Insigne, Marchisio, Murillo, Manolas, Kalinic m fl.
Citera
2015-12-21, 19:19
Medlem
wrathexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vilka är tidernas sämsta jumbo i Serie A? Jag noterade nyss att Hellas inte har lyckats ta en enda seger på sjutton försök, däremot åtta kryss. Tämligen uselt. Bari hade ju en genomusel säsong med Glik som härförare för några år sedan.

---

Förlängningar på tapeten. Toro förlänger till 2020 med sin mittbacksgigant Glik och Handanovic rapporteras vara nära en deal med Inter. Det var nog "tur" att Mancini kom in och slutligen fick ordning på spelet och truppen. Inga roliga Inter-år för Handanovic fram tills 2015/2016.

---

Min höst-elva 2015 (4-3-3):

Handanovic

Vrsaljko - Miranda - Koulibaly - Evra

Valero - Jorginho - Bonaventura

Ilicic - Higuain - Dybala

Bubblare:

Insigne, Marchisio, Murillo, Manolas, Kalinic m fl.

Evra .. ? Är väl snarare Alex Sandro som då borde få en plats där, om du nu ska välja en från Juventus. Tycker f ö Buffon borde vara där med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in