2015-12-18, 22:05
Medlem
gato12s avatar
Stämmer det där som man alltid fått höra att Inter är för medel och överklass och Milan för arbetarklassen...?
Citera
2015-12-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Stämmer det där som man alltid fått höra att Inter är för medel och överklass och Milan för arbetarklassen...?
Svårt att definiera. Men politiskt så brukar man anse att Milan står till höger om Inter, men det beror såklart till stor del på Berlusconi.

http://www.demos.it/2015/img/3579cs47_20150925tifo_4.png

Men vafan i helvete när det gäller ultras så finns det ingen skillnad mellan lagen. Man tar till alla medel för att håna motståndarna och höja de sina. Det betyder en stor dos av högerextremism inom både Inter och Milan. Och klassmässigt tror jag inte att det längre finns någon skillnad.

Edit.

Även om jag kan tänka mig att tankesättet möjligen finns kvar hos gamlingarna. Gubbjäveln Berlusconi ses som en uppkomling, medan Moratti är en viktig familj i Milano. Men det synsättet tror jag är förlegat bland fotbollsfans.
Senast redigerad av Brille68 2015-12-18 kl. 22:38.
Citera
2015-12-18, 22:36
Medlem
gato12s avatar
Roma och Lazio då...?

Där de förra är det mysiga arbetarlaget från Trastevere och de senare är de onda fascisterna från förorterna...iaf om man läser svensk press.
Citera
2015-12-18, 22:54
Medlem
Citat:
Roma och Lazio då...?

Där de förra är det mysiga arbetarlaget från Trastevere och de senare är de onda fascisterna från förorterna...iaf om man läser svensk press.
Lysande frågor, och jag svarar gärna med mina åsikter. Men eftersom vi har många romanisti och Laziali här så bör de svara.

Samma sak om Inter och Milan. Mina åsikter är grunda och ska inte på något vis tas som en sanning. Jag ser väldigt gärna att andra ger sig in i debatten.

*

Modena besegrade Salernitana med 2-0. Granoche gjorde mål. Igen...

Om jag har förstått det rätt så är han den utlänning som gjort flest mål i Serie B genom tiderna. Fantastiskt onödig statistik som dock på något vis karakteriserar honom som spelare. Var 24 år då han kom till Italien, och har tillbringat tre säsonger i Serie A, men lyckas bäst i Serie B.

Samtidigt ligger han såklart under hjältar som Tavano, Cacia, Caracciolo, Vantaggiato, Calaiò, Sansovini och Sforzini, som även de fortsätter att leverera.
Citera
2015-12-19, 00:29
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Roma och Lazio då...?

Det var nog så en gång i tiden men som jag förstått det så har Roma också blivit fascistiskt. Iallafall de yngre.

Rom som stad är gravt högerextrem; största studentföreningen på Roms Universitet är en öppet fascistisk gruppering.
Man hade till nyligen en borgmästare som hade ett kelterkors tatuerat på ryggen.
Citera
2015-12-19, 01:36
Medlem
zachs avatar
Va ett tag sen. Men fredagsölen tvingar mig in att skriva av mig.

Ständigt detta roma. Är inte första gången men det är fan i mig rock n roll det här med att hålla på roma. Först efter bate kände jag att garcia måste iväg. Typ dom flesta andra kände samma sak långt innan det. Men har liksom gått för långt nu, spelar ingen roll om man tycker om eller tror på honom. Nåt måste hända. Nästan lite grann vad som helst måste hända. Och att byta en tränare som det känns som inte kommer längre, ja det är väl en rimlig lösning.

Men bröd och skådespeleri gott folk. Får inte glömmas bort. Gällde i rom förr, och mer än någon annanstans gäller det än idag. Eller tror ni verkligen zeman kom till roma för hans otroliga meriter?
Har snackats om bielsa, capello, ancelotti å nu mourinho och en uppsjö andra men här är ett vägval.

Antingen pröjsar vi vad de största namnen vill ha (inkl nya spelare) och tämjer publiken på det viset, eller så kör vi på ett zeman-val igen - spalletti. För att blidka pöbeln.
Jag tror inte nödvändigtvis det är rätt lösning men jag gillar den likafullt.

Å rock n roll till trots. Är jävligt skönt hålla på ett lag som lever. Andas. Dag ut, dag in. I symbios med livet. Dåliga dagar är följden förstörda julfester å planscher på reklamskyltarna, men hellre en levande piazza än en död. Är ju det som står mellan calcio och den totalt övermoderniserade fotbollen. Just därför är följderna av restriktionerna mot romas curva den bästa statuskontrollen vi kan få.

Vi (italien, calcio) lever. Medan man i england för länge sedan satt sig ner på ståplatsläktaren.
Å inte ens 10-0 i röva mot vare sig real eller genoa kan förändra det.
Citera
2015-12-19, 19:54
Medlem
Cagliari mot Bari. Stor jävla match. Tvåan mot trean i tabellen. Allt står på spel. Endast de två bästa är direktkvalificerade till Serie A.

Cagliari (4-3-1-2) Storari; Pisacane, Salamon, Ceppitelli, Balzano; Fossati, Tello, Munari; Farias; Sau, Melchiorri

Cagliari har haft det svårt efter att kapten Dessena skadades. Man valde att inte satsa allt mot Inter i CI, som man förlorade med 3-0.

Endast Tello och Pisacane var med i startelvan mot Inter i CI. Knappast de viktigaste spelarna! Prioriteringen är uppenbar och riktig.

Efter drygt 20 minuter dunkar Salamon iväg ett skott från långt håll och målvakten släpper en retur rakt ut som Melchiorri enkelt slår in. Dåligt av Baris målvakt.

Sedan ett snabbt anfall där Farias spelar fram till Sau som iskallt placerar in bollen. Enkelt och snyggt. Direkt efter reducerar Fula Gubbens gamla favorit Rosina med en lysande frispark. Perfekt för någon att slå in, men den gick direkt in. Supersvårt för Storari.

2-1 efter första halvleken...

Stabilt och säkert, trots en missad straff under andra halvlek, medan Bari hela tiden sökte chansbollar till anfallarna. Cagliari boirde ha stängt matchen tidigare, men en fullständigt rättvis seger. 2-1.

Cagliari behåller därmed sin andraplats med 40 poäng.

Crotone fick en poäng med sig borta mot Latina och leder Serie B med 41 poäng. Novara blandar sig på allvar in i toppstriden med en 1-3 seger borta mot Ascoli. Nu på 37 poäng. Bari kvar på 35 poäng...

(Spelas tydligen en Serie A-match senare ikväll. Bologna mot Carpi. Vem fan bryr sig? )
Citera
2015-12-19, 20:24
Medlem
Cagliari har nu 9 vinster, 1 oavgjord och såklart noll förluster på hemmaplan. Fin uppslutning trots att det var fredag kväll.

Cagliari har i dagarna presenterat den nya arenan:
https://www.youtube.com/watch?v=YV3LDRIZcpY

Ser bra ut. Men litet. Endast 21.000. Man borde sikta högre. Upp emot 30.000 hade varit bättre.
Citera
2015-12-19, 21:16
Medlem
Inga supermatcher under denna Serie A-omgång. Untan bara hederliga Serie A-matcher med all inbyggd dramaturgi, passion och angst som såklart finns där.

Juventus måste ta det in i kaklet. Man har tappat många poäng mot de mindre lagen, men sånt får inte hända.

Men självklart är det mest fokus på Roma mot Genoa. Garcia mot Gasperini . Någon eller båda får sparken. En riktig ångestmatch.
Citera
2015-12-19, 21:30
Medlem
Kidnappad från matchtråden:
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
...
Roma - Genoa. Dags för spelarna att bevisa ifall de fortfarande spelar för García. Jag hoppas att de inte gör det.
Matchen var i förhand tämligen ointressant. Men nu är många blickar riktade mot den. Taktik och hur spelarna beter sig.

Två tränare i klassiska klubbar som lider. Båda är kompetenta och har rimliga trupper. Men de lyckas inte riktigt få dem med sig ute på planen.
Citera
2015-12-19, 21:54
Medlem
Capello bekräftar att han absolut inte kan tänka sig att återvända till Roma, men att han önskar att Roma slår ut Real Madrid.

http://www.football-italia.net/77349/capello-i-wont-return-roma
Citera
2015-12-19, 22:04
Medlem
Roma hade allt serverat. Juventus led av baksmälla, förlust av Pirlo, Teves och Vidal samt en genuint usel inledning av säsongen. Allt var fan upplagt för Roma.

Men utan någon uppenbar anledning så viker man ned sig. Storförlust i CL sedan går luften ur. Igen. Duger fan inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in