Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Nej inte det minsta. Om någon kommer med helt felaktiga påståenden är det knappast jag som ska komma med källor på det, det är den som kommer med påståendena som bör kunna styrka dem. På samma sätt gäller att när du påstår att vissa i tråden har påstått saker bör du kunna styrka det, inte så konstigt eller hur?
Fast nu var det ju DU som kom med ett påstående som JAG frågade om du kunde redovisa mer i detalj.
Citat:
Det är ingen så vitt jag sett som påstått att högre lån vid lägre räntor utgör högre risk än lägre lån vid högre räntor, givetvis under förutsättning att allt annat är lika. Är inte allt annat lika, t.ex. om säkerheten vid två olika exempel är helt olika måste förstås det beaktas vid en jämförelse av risken. För även du måste väl hålla med om att säkerhet är av mycket stor betydelse vid en riskbedömning, eller hur?
Ja.
Nu kanske du kan svara på frågan du, precis som Kurt-Sune, undvikit flera gånger?
Vi antar identiska driftkostnader och avgifter.
Om du har sex miljoner i lån till en procents effektiv ränta är räntekostnaden 5 000 kronor i månaden. Ökar räntan med en procentenhet är räntekostnaden 10 000 kronor i månaden.
Om du har två miljoner i lån till tre procents effektiv ränta är räntekostnaden 5 000 kronor i månaden. Ökar räntan med en procentenhet är räntekostnaden 6 700 kronor i månaden.
Argumentet "det är bara månadskostnaden som räknas" ger vid handen att de två situationerna är identiska innan räntehöjningen. Efter räntehöjningen har man i situation 1 en månadskostnad som är 3 300 kronor högre än i situation 2. Jag menar att i situation 2 påverkas man mindre än i situation 1 av räntehöjningen. Kurt-Sune menar att inte stämmer eftersom att man betalat högre handpenning, en åsikt du försvarar.
På vilket sätt gör den högre insatsen att dessa två situationer är identiska även efter räntehöjningen?