2015-12-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej,

Vi ansökte 141103 men har inte fått svar än. Nu kommer helgledigheterna där en del i MIG har ansökt om ledighet under mellandagarna så denna månad är princip slut efter 23e dec för dem flesta där.

Jag skulle vara mer än tacksam om vi fick handläggare i Jan 2016 men är skeptisk då MIG aldrig säger något konkret.

När ansökte du?

Ok vi ansöka 8 dec 2014. Så ca en månad efter er. Ja jag gissar att det kommer stanna upp nu till mitten på januari
Citera
2015-12-18, 21:15
Medlem
Är här på en liten visit Det har gått ett halvår sedan vi fick vårt positiva beslut efter en lång väntan.
Håll ut, även om det känns jobbigt, så är det värt all väntan o mödan.
Många undrar om man får vistas i Sverige medans man väntar på TUT.
Min man var här när dom ville ta beslutet, så jag hade kontakt med handläggaren, och berättade hans flygtider och att han inte nu är kvar i Sverige, så tog hon beslutet nästintill direkt.
Öppen kommunikation tror jag på, när man väl får den med en handläggare.
Lycka till
Citera
2015-12-19, 00:17
Medlem
En annan sak jag funderade på, från den dagen man får handläggare till beslut. Hur många dagar kan det ta?
Citera
2015-12-19, 11:22
Medlem
Har mailat MIG nu om frågor kring försörjningskrav. T.ex om de gäller de som redan har ansökt men inte fått svar osv. Om alla ansökningar ska kompletera sina ärenden mm
De kunde inte svara på en enda fråga ännu utan sa att att när reglerna börjar gälla så får vi veta.
Citera
2015-12-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
En annan sak jag funderade på, från den dagen man får handläggare till beslut. Hur många dagar kan det ta?

För oss tog det ca 12 dagar
Citera
2015-12-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Har mailat MIG nu om frågor kring försörjningskrav. T.ex om de gäller de som redan har ansökt men inte fått svar osv. Om alla ansökningar ska kompletera sina ärenden mm
De kunde inte svara på en enda fråga ännu utan sa att att när reglerna börjar gälla så får vi veta.

Hur kan det vara lagligt att ändra reglerna för människor som redan ansökt. Det är ju helt sjukt. Vissa kanske inte alls hade valt att betala 1500 för att köa i ett år om dom vetat detta.
Citera
2015-12-19, 18:00
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Hur kan det vara lagligt att ändra reglerna för människor som redan ansökt. Det är ju helt sjukt. Vissa kanske inte alls hade valt att betala 1500 för att köa i ett år om dom vetat detta.
Ja. I det här fallet är det just lagen (utlänningslagen) som ska förändras, regeringen och oppositionen kom överrens om det här vid migrationsöverenskommelsen i november. Sedan ska ju Migrationsverket tillämpa lagen. Men än har ju inte lagen ändrats, frågan är när de kommer hinna få igenom det, och hur det kommer se ut exakt vet vi ju inte (kan ju bli förändringar).

Rent generellt så brukar alla lagar utom strafflagar gälla retroaktivt.

De kan ju välja att i utlänningslagen skriva att försörjningsansvaret ska gälla för alla som ansökt senare än ett visst datum, men det är nog osannolikt att de gör så.
Citera
2015-12-20, 10:21
Medlem
Jag läste att det ska gälla från 1a mars. Stod på någon sida, undra om det var från regeringen. Så betyder det att migrationsverket ska tillämpa det från 1a mars? Eftersom det är en lag kan de väl intr bryta lagen? Isåfall är det ju konstigt om de fortfarande inte kan säga vilka regler som gäller

Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ja. I det här fallet är det just lagen (utlänningslagen) som ska förändras, regeringen och oppositionen kom överrens om det här vid migrationsöverenskommelsen i november. Sedan ska ju Migrationsverket tillämpa lagen. Men än har ju inte lagen ändrats, frågan är när de kommer hinna få igenom det, och hur det kommer se ut exakt vet vi ju inte (kan ju bli förändringar).

Rent generellt så brukar alla lagar utom strafflagar gälla retroaktivt.

De kan ju välja att i utlänningslagen skriva att försörjningsansvaret ska gälla för alla som ansökt senare än ett visst datum, men det är nog osannolikt att de gör så.
Citera
2015-12-20, 11:22
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Jag läste att det ska gälla från 1a mars. Stod på någon sida, undra om det var från regeringen. Så betyder det att migrationsverket ska tillämpa det från 1a mars? Eftersom det är en lag kan de väl intr bryta lagen? Isåfall är det ju konstigt om de fortfarande inte kan säga vilka regler som gäller

Själva lagtexten är inte framtagen än, även om inriktningen är klar. Införandet är ju väldigt oklart, vissa delar ska införas 1 mars medan andra kan dröja till 1 januari 2017. Läs gärna här något om det
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/10/26/skarpt-flyktingpolitik-drojer-ett-ar/

Först när allt är klart kommer Migrationsverket veta hur de ska agera. Förslaget ser ut så här
http://www.regeringen.se/contentassets/6519e46a9780457f8f90e64aefed1b04/overenskommelse-insatser-med-anledning-av-flyktingkrisen.pdf
Citat:
Undantag från försörjningskrav vid anhöriginvandring för svenska medborgare och för medborgare i annan EES-stat eller Schweiz, samt för dem som bott i Sverige i mer än fyra år tas bort. Ändringen ska gälla nyetablerade relationer.
Mest sannolikt blir det ju väldigt enkelt, och utformas som det gör idag för vissa anknytningsinvandrare där det redan finns försörjningsansvar. Dvs vissa krav på bostadsstorlek och att man har en inkomst.
Citera
2015-12-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Själva lagtexten är inte framtagen än, även om inriktningen är klar. Införandet är ju väldigt oklart, vissa delar ska införas 1 mars medan andra kan dröja till 1 januari 2017. Läs gärna här något om det
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/10/26/skarpt-flyktingpolitik-drojer-ett-ar/

Först när allt är klart kommer Migrationsverket veta hur de ska agera. Förslaget ser ut så här
http://www.regeringen.se/contentassets/6519e46a9780457f8f90e64aefed1b04/overenskommelse-insatser-med-anledning-av-flyktingkrisen.pdf

Mest sannolikt blir det ju väldigt enkelt, och utformas som det gör idag för vissa anknytningsinvandrare där det redan finns försörjningsansvar. Dvs vissa krav på bostadsstorlek och att man har en inkomst.

Någon som vet vad som räknas som nyetablerat förhållande????
Vi är ju gifta sen flera år tillbaka samt bott tillsammans i över tre år.
Citera
2015-12-21, 10:03
Medlem
Hej,

Någon som har numret till Norrköping samt Göteborg enheten?
Citera
2015-12-21, 14:03
Medlem
ÄNTLIGEN HAR VI FÅTT BESLUT!

Efter kämpat fram och tillbaka med 6-7 handläggare, enhetschefer som vägrat svara på mejl då dem inte hade några riktiga svar.

Ansökt: 141103
Intervju: 150511
Beslut: 151221

Väntat sammanlagt: 13 månader och 18 dagar.

Jag vet att väntetiden är ett av det värsta som kan hända en, man går genom ett helvete.
Allt jag kan säga är att, tappa inte hoppet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in