Filmen var lite "meh". Det var för mycket strider och explosioner så själva handlingen glömdes bort kändes det som. Humorinslagen vara roliga en och två gånger innan det blev tröttsamt. Star Wars är ingen humorfilm för i helvete.
Senast redigerad av HAZARD17 2015-12-19 kl. 00:37.
Från inbiten Star Wars-nörd som var på premiären vars förväntningar uppfylldes till viss del men inte helt.
Här kommer min recension:
Utan spoilers kan det inte sägas mer än att jag saknade lite karaktärsuppbyggnad, blev mätt på för mycket action (återkommande problem i många nya filmer idag) och kände att det handlingsmässigt mest blev en ripoff av episod IV.
Seriöst, ännu en dödsstjärna?
Det negativa vägdes dock upp av att filmen var så himla snygg helt enkelt. Stilen var "skräpig och ruffig" i linje med originaltrilogin, vilket gillas stark. (Det är även här filmen går om prequel-(AKA greenscreen)-trilogin enligt mig).
Helhetsuttrycket får trots allt bli positivt, det ÄR en bra Star Wars-film och jag längtar till att få se den igen.
Saker jag störde mig på:
1. Scenerna då de möter Han Solo. Några helt ointressanta gäng och massa ful CGI-action. Här hade jag bytt all action rakt av mot lite lugn och låtit Finn och Rey få lära känna Han Solo och Chewie. Kanske haft med några tillbakablickar i Finns liv som Stormtrooper, vilket vi inte fick veta något om nästan. Men mest av allt bara låta karaktärerna hänga med varandra, för deras vänskap kändes lite omotiverad tycker jag. Många av originaltrilogins bästa stunder inträffar vid såna här lugna stunder tillsammans med lite härlig John Williams-musik, det behövs inte mycket mer.
2. Kartan. Att R2-D2 hade resterande biten av kartan och bara vaknade upp helt sonika kändes bara för enkelt och nästan lite förutsägbart. Saknades det kreativitet?
3. Likheten med episod IV. De måste nästan ansträngt sig för att få handlingen likadan?
4. För mycket BB-8. Det var en bra droid men tog för mycket plats i rutan. Men kanske var till mest för barnens skull så det får väl gå.
Riktigt fräna saker:
1. Harrison Ford, Carrie Fisher och Mark Hamill. Riktigt kul att se alla igen, även om Solo blev något för klyschig. Sista scenen med Luke fick en att bli riktigt taggad inför nästa film!
2. De nya karaktärerna. Även om jag saknar uppbyggnad och bakgrund så är det intressanta typer. Man vill se mer av Finn, Rey, Poe och Kylo faktiskt. Kanske kommer mer bakgrund till karaktärerna i kommande filmer? Hoppas det! Bra val av skådespelare och kan inte klaga allt för mycket utom att Rey var kanske lite Marie Sue som många nämnt.
Angående Rey så har jag en förklaring till varför hon kunde mäta sig med Kylo i duell. Rey hade ju faktiskt ett sorts spjut som hon fäktades med hemma i Jakku så hon har väl viss vana kan man säga, dessutom så var Kylo skadad vid midjan från början av duellen. Mer fascinerad att en gammal stormtrooper kunde hantera lasersvärd.
Denna film fick mig även att reflektera över hur överdrivna lasersvärdsduellerna var i prequelsen. Intrycket blir ju att Anakin blir sämre på att fäktas över tiden på grund av det, med tanke på hur sölig Darth Vader är med sabeln jämfört med Anakin i episod III.
Skönt att få skriva av sig. Kom gärna med åsikter om det finns några.
Skulle kunnat vara mina ord detta. Håller med på allt.
Riktigt bra film! Satt helt koncentrerad under hela filmen och blev faktiskt inte så tagen under tiden, men nu såhär i efterhand ju mer man tänker på det kommer känslorna fram!
Enligt mig den bästa filmen sedan Return of the Jedi.
Tyckte filmen var okej men lite för högt tempo, som tex när dom skulle till den nya "death star" planeten för att stänga av skölden. Direkt efter deras möte : lightspeed , landa på planeten, gå in hur lätt som helst och stänger av skölden OCH hittar Rey allt inom 5 minuter...och som andra nämnt, för likt original trilogin.. ännu en death star, likadan svaghet (måste bara stänga av skölden) flög i liknande tunnel etc..
Blev rätt besviken. Handlingen var inte något att hänga i granen och karaktärerna kändes väldigt svaga. Och humorn den var okej men det blev fan för mycket väldigt ofta... Känns som att det enda positiva var de visuella effekterna och återseendet av de gamla karaktärerna.
Först såg jag fram mot den nya Star Wars filmen-..
Men naturligt vist ska Disney vara politiskt korrekta och resultatet är en Gorilla i rymden... Och vad har vi mer? En Vit kvinna, så klart....
Jag tänker ladda ner filmen och spola fram till alla klipp med det gamla gänget....
Köpa dyngan eller betala biljettpris kommer inte på tal.
Jag föreslår detta namnet på skräpet...
-----''Space Gorilla''-----
Senast redigerad av JEBUS-666 2015-12-19 kl. 01:07.
Filmen var lite "meh". Det var för mycket strider och explosioner så själva handlingen glömdes bort kändes det som. Humorinslagen vara roliga en och två gånger innan det blev tröttsamt. Star Wars är ingen humorfilm för i helvete.
Gamla filmerna har exakt den här typen av humor och dessutom frekvent förekommande.
Gillar filmen skarpt! Vill se den igen, snart.
Dock kluven till en del saker, och vill även fördjupa mig i andra:
1. Han Solo dör.
Jag förstår det ur flera perspektiv. Harrison Ford är inte ung längre, det är ur hans perspektiv logiskt att låta "kill off Han Solo". Ford är över 70, han vill ge Han Solo ett värdigt slut.
2. Den uppenbara ambivalensen hos Kylo Ren/Ben Solo som kulminerar i att han dödar sin far, Han Solo. Det är dock inte alls konstigt i ett Star Wars universa.
Där manifesteras den totala övergången till kraftens mörka sida genom förräderi och mord, helst på någon sorts fadersgestalt.
Anakin blev Darth Vader och en fullvärdig Sith först sedan han förrått Jediorden (hans de facto familj) och handgripligen mördat dess medlemmar.
Kejsar Palpatine försökte (och var nära att lyckas) med en liknande manöver gentomot Luke i RoTJ.
Detta visar också hur och varför Kylo Ren inte är så mäktig i kraften som man först kan tänka. Som Snoke säger är han ännu inte fullärd i episod VII, och han har uppenbara emotionella problem, vilket resulterar i vredesutbrott medelst ljussabelattacker mot inredning lite varstans...
Han slits mellan det ljusa och mörka, och vet att om han klarar av ett fadermord kommer han ha bevisat sig värdig den mörka sidan, och samtidigt gjort det i princip omöjligt att vända tillbaka till den ljusa.
Därav Snokes begäran att Kylo Ren ska föras till Snoke så hans utbildning kan fullgöras.
3. Rey är uppenbart Lukes dotter. Troligen därför hon på ett ganska naturligt sätt kan hantera kraften, mer intuitivt. Kylo Ren har en stark koppling till kraften via sin mor, Leia, men den är inte fullt så naturlig i honom som i hans kusin Rey. Detta i kombination med ovanstående punkt förklar slutresultatet av striderna mellan Kylo och Rey.
4. Jag gillar hur J.J. Abrams inspirerats av och plockat lämpliga detaljer, element och idéer från ffa spel som Dark Forces, Jedi Knight och Jedi Academy. Han har plockat det mesta av det bästa. T.ex. hur Luke tränar nya jedis, men minst en avfaller. I Expanded Universe var det en son till Solo, som hette Jacaen. Samtidigt som Luke hade en son vid namn Ben. Uppenbart att Abrams har plockat bra element och inspiration från EU, och byggt ihop något mer hanterbart av röran som EU oundvikligen blev.
Fattas bara att vi får se Kyle Katarn i Star Wars: Rouge One. Det vore toppen!
Senast redigerad av PlutoJ 2015-12-19 kl. 01:36.