Daisy Ridley är en framtida stjärna ? Vilket fall så gillade jag henne klart bäst, även Adam Driver gjorde en solig insats. BB-8 va ju bara för charmig också.
Mindre bra va väl Carrie Fisher men hon fick knappt öppna munnen och lika bra va väl det.
Men hur kom det sig att Captain Phasma mer eller mindre hade 0 screen time, dom hade byggt upp den karaktären en hel del och man såg inte många sekunder av henne. Kanske större roll i del 8 ?
Filmen överträffade mina förväntningar och får en stark 8 av 10. Klart bästa filmen jag sett i år och jag är ingen Star Wars nörd på några sätt o vis.
Som jag fattade det kastades hon ner i en sopkomprimator. På en planet som senare imploderade typ. Om hon har en större roll i VIII är det ett smärre mirakel.
Som jag fattade det kastades hon ner i en sopkomprimator. På en planet som senare imploderade typ. Om hon har en större roll i VIII är det ett smärre mirakel.
Hon ska vara med i episod 8 så vi får väl utgå från att hon kom undan.
Om en karaktärs etnicitet (eller intergalaxtisk motsvarighet), flodhäst, neger, svävande liten grön kille, Roger Rabbit-insprerad reggaepundare eller vad det må vara, är relevant för filmen så får det motiveras.
Ordentligt.
En sak till, läs regel 0.07.
Den heter Spoilerfunktionen
R2D2s roll kändes konstig. varför var han avstängd och varför kunde han helt plötsligt hjälpa dem med kartan? jag tycker att om Kylo skulle vara Han och Leias son kunde de valt någon som såg åtminstone liiite lik någon av dem. Han ser ju knappast ut att vara släkt ens på långt håll.
Som jag förstod det har R2D2 rotat runt i sitt system efter kartan, CP3O sa något om det.
Att efter Han Solos död, så blir det ett litet kramkalas på basen, sen vidare för att åka och hälsa på Luke. Rey och vad det verkar, en inte allt för tagen Chewie drar vidare på nya äventyr. Han Solo är och har varit sån stor karaktär i Star Wars i alla år, och Chewies bästa vän hela denna tiden, kunde de inte hedrat minnet av honom med en liten cermoni iaf. Allt ska gå så fort tycker jag.Tråkigt med ett sånt avslut, för en karaktär som gjorde hela skillnaden.
Såg filmen precis och hade den inte hetat Star Wars hade det varit en grym film men jag tycker att det fattas något, svårt att sätta fingret på det. Nåja, för mig hade den lätt kunnat vara 1 timme till då 2 och en halv timme flög iväg.
Visst var det lite kasst att att Dödsstjärnan 2 förstördes på ungefär samma sätt som i originalfilmen
, lite dålig fantasi där av manusförfattarna, lite besviken på Lawrence Kasdan där.
Harrison Ford var stabil som fan i rollen som Han Solo men bästa rollprestationen gör ju helt klart Daisy Ridley, hon var fan outstanding som Rey
Ingen som har nämnt något om att BB8 låter precis som Wall-E?
Ett stort problem för mig i tidigare filmer har ju varit hur R2D2 tog sig fram i olika miljöer. Tex på Endor med alla olika rötter och stubbar som man kan tänka sig låg i vägen. Då var designen på BB8 mer genomtänkt. Klassisk skogsdroid. Men hur gick följande till?
Så en scen jag verkligen gillade var när BB8 följde med Rey nerför trappan. Rullade ner ett trappsteg i taget genom att använda huvudet som vikt, vicka framåt rulla - vicka bakåt stanna. Hur tusan såg den manövern ut när BB8 skulle upp för trappan igen. Det funderade jag på.
Ja herrej*vlar vilken besvikelse detta var. Jag hade medvetet tonat ner mina förväntningar inför den men likt förbannat tyckte jag att det var en skitfilm. Alldeles för mycket som "bara hände", för mycket spinoff på Ep.4 (i grova drag samma manus), för många konstiga hopp och hål i handlingen.
Framförallt:
1. Hur kommer det sig att Rey bara "hej hoppsan nu är jag en Jedi" bara sådär?? I tidigare filmer, främst Ep.1, så framhävs det att det är något som kräver sjukt mycket träning. Men hon bara blir det på en femöring lite huxflux.
2. Den onda snubben visar sig vara en osäker tonårsgrabb med darr på rösten? Wtf.
3. Luke Skywalker fick inte ens en replik. Vad har han förresten haft för sig på en stenklippa på en obebodd planet i flera år? Fågelskådning?
Jag får låta den sjunka in lite, men just nu skulle jag absolut inte rekommendera någon att se detta skräp.
Senast redigerad av A.Frogley 2015-12-17 kl. 21:33.
Från inbiten Star Wars-nörd som var på premiären vars förväntningar uppfylldes till viss del men inte helt.
Här kommer min recension:
Utan spoilers kan det inte sägas mer än att jag saknade lite karaktärsuppbyggnad, blev mätt på för mycket action (återkommande problem i många nya filmer idag) och kände att det handlingsmässigt mest blev en ripoff av episod IV.
Seriöst, ännu en dödsstjärna?
Det negativa vägdes dock upp av att filmen var så himla snygg helt enkelt. Stilen var "skräpig och ruffig" i linje med originaltrilogin, vilket gillas stark. (Det är även här filmen går om prequel-(AKA greenscreen)-trilogin enligt mig).
Helhetsuttrycket får trots allt bli positivt, det ÄR en bra Star Wars-film och jag längtar till att få se den igen.
Saker jag störde mig på:
1. Scenerna då de möter Han Solo. Några helt ointressanta gäng och massa ful CGI-action. Här hade jag bytt all action rakt av mot lite lugn och låtit Finn och Rey få lära känna Han Solo och Chewie. Kanske haft med några tillbakablickar i Finns liv som Stormtrooper, vilket vi inte fick veta något om nästan. Men mest av allt bara låta karaktärerna hänga med varandra, för deras vänskap kändes lite omotiverad tycker jag. Många av originaltrilogins bästa stunder inträffar vid såna här lugna stunder tillsammans med lite härlig John Williams-musik, det behövs inte mycket mer.
2. Kartan. Att R2-D2 hade resterande biten av kartan och bara vaknade upp helt sonika kändes bara för enkelt och nästan lite förutsägbart. Saknades det kreativitet?
3. Likheten med episod IV. De måste nästan ansträngt sig för att få handlingen likadan?
4. För mycket BB-8. Det var en bra droid men tog för mycket plats i rutan. Men kanske var till mest för barnens skull så det får väl gå.
Riktigt fräna saker:
1. Harrison Ford, Carrie Fisher och Mark Hamill. Riktigt kul att se alla igen, även om Solo blev något för klyschig. Sista scenen med Luke fick en att bli riktigt taggad inför nästa film!
2. De nya karaktärerna. Även om jag saknar uppbyggnad och bakgrund så är det intressanta typer. Man vill se mer av Finn, Rey, Poe och Kylo faktiskt. Kanske kommer mer bakgrund till karaktärerna i kommande filmer? Hoppas det! Bra val av skådespelare och kan inte klaga allt för mycket utom att Rey var kanske lite Marie Sue som många nämnt.
Angående Rey så har jag en förklaring till varför hon kunde mäta sig med Kylo i duell. Rey hade ju faktiskt ett sorts spjut som hon fäktades med hemma i Jakku så hon har väl viss vana kan man säga, dessutom så var Kylo skadad vid midjan från början av duellen. Mer fascinerad att en gammal stormtrooper kunde hantera lasersvärd.
Denna film fick mig även att reflektera över hur överdrivna lasersvärdsduellerna var i prequelsen. Intrycket blir ju att Anakin blir sämre på att fäktas över tiden på grund av det, med tanke på hur sölig Darth Vader är med sabeln jämfört med Anakin i episod III.
Skönt att få skriva av sig. Kom gärna med åsikter om det finns några.
Senast redigerad av krillett 2015-12-17 kl. 21:38.
Ja herrej*vlar vilken besvikelse detta var. Jag hade medvetet tonat ner mina förväntningar inför den men likt förbannat tyckte jag att det var en skitfilm. Alldeles för mycket som "bara hände", för mycket spinoff på Ep.4 (i grova drag samma manus), för många konstiga hopp och hål i handlingen.
Framförallt:
1. Hur kommer det sig att Rey bara "hej hoppsan nu är jag en Jedi" bara sådär?? I tidigare filmer, främst Ep.1, så framhävs det att det är något som kräver sjukt mycket träning. Men hon bara blir det på en femöring lite huxflux.
2. Den onda snubben visar sig vara en osäker tonårsgrabb med darr på rösten? Wtf.
3. Luke Skywalker fick inte ens en replik. Vad har han förresten haft för sig på en stenklippa på en obebodd planet i flera år? Fågelskådning?
Jag får låta den sjunka in lite, men just nu skulle jag absolut inte rekommendera någon att se detta skräp.
1. För att hon är the most badass awesome Jedi ever!
2. Som alla onda snubbar innerst inne.
3. Ja. Och byggt en jävligt lång stentrappa. Och odlat sitt skägg.