2015-12-18, 21:40
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Det beror ju lite poå hur ljus omgivningen är och vilken nyans m.m , det är ju inte så att jag ser allt i gråskalor.
Lite komiskt att detta kom upp nu då jag i morse köpte mjölk och skulle köpa mellanmjölk (grön) och kom hem med standardmjölk (röd).

Det funkar bra utom vid extremt soliga sommardagar om solljuset kommer bakifrån då det kan bli lite av en chansning , man får kolla vad dom andra trafikanterna gör och härma dom.

Vid mönstringen fick jag inte ta en tjänst inom flygvapnet eller marinen och när jag tog körkort så lyckades jag bara se dom två första av bokstäverna/siffrorna i färgtestet.

Sen är det ju som jag påpekade inte speciellt ovanligt med färgblindhet utan 8% av oss har problem med det , men jag antar att jag är ovanligt kass på att se skillnaden mellan rött och grönt.

Hehe. Ja, de flesta av oss har problem med att se rödljus i starkt solljus bakifrån...

Om du testade ett Aimpoint så skulle du sannolikt skjuta bättre och snabbare med det än ett öppet riktmedel (gissar jag). Speciellt med intensiteten uppkvarnad på max.

Sen kanske ett lågförstorande kikarsikte med hårkors, för din typ av 'handikapp', skulle funka bättre än ett Aimpoint. Men att det skulle vara obrukbart verkar mer tveksamt.
Citera
2015-12-18, 21:47
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Trijcon har ju inte ens batterier och Aimpoint har en batterlivslängd som väl är i det närmaste oändligt?

Vidare, en belyst kikare är sannolikt, för de flesta, lättare att skjuta med än ett öppet sikte även om belysningen har lagt av...

Aimpoint tillverkar inte batterier... Inte ens Duracell är felfria.
Kikarsikten kan imma igen eller släppa in fukt, optiken kan skadas eller spricka, tuben kan skadas, kikarfästet kan haverera, etc.

För de flesta är det absolut lättare att skjuta med kikare eller RD, men det förutsätter att grejorna fungerar. Att ha ett öppet sikte som reserv är en väldigt god idé men man ska behärska det också. Jag upplever det som att många glömt bort hur man skjuter med dem.
Citera
2015-12-18, 21:59
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Jag började mitt skytteliv i en gevärförening där vi bara sköt gamla mauser med järnsikten....går alldeles utmärkt att sätta 5 snabba på 100 m.
För några veckor sedan så var jag och sköt AR-15 med en kompis, vi hade med oss en fullkittad pang med både tub och rödpunkt samt en bössa med järnsikte...Vi sköt mot 20 cm stålmål på 80 m.avstånd.
Jag tycker fan att det är enklare med öppna medel om man ska skjuta snabbt.
Citera
2015-12-18, 22:00
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Hehe. Ja, de flesta av oss har problem med att se rödljus i starkt solljus bakifrån...

Om du testade ett Aimpoint så skulle du sannolikt skjuta bättre och snabbare med det än ett öppet riktmedel (gissar jag). Speciellt med intensiteten uppkvarnad på max.

Sen kanske ett lågförstorande kikarsikte med hårkors, för din typ av 'handikapp', skulle funka bättre än ett Aimpoint. Men att det skulle vara obrukbart verkar mer tveksamt.
Jag måste erkänna att jag har svårt att se vad det är som är så bra med dyra sikten som inte förstorar någonting.
Så svårt är det inte att skjuta med sikte och korn , det känns lite som att det är det vanliga prylbögeriet som gör att skyttar måste ha dom senaste coola tillbehören.

Men det kan ju bero på mitt defekta färgseénde , måste ställa en fråga som jag antar är helt korkad: finns det liknande sikten med annan färg än röd?
Citera
2015-12-18, 22:08
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Jag måste erkänna att jag har svårt att se vad det är som är så bra med dyra sikten som inte förstorar någonting.
Så svårt är det inte att skjuta med sikte och korn , det känns lite som att det är det vanliga prylbögeriet som gör att skyttar måste ha dom senaste coola tillbehören.

Men det kan ju bero på mitt defekta färgseénde , måste ställa en fråga som jag antar är helt korkad: finns det liknande sikten med annan färg än röd?

Största fördelen (och för min egen del den enda fördelen) är att man kan skjuta med båda ögonen öppna.

Har sett någon grön, oftast av billigare kvalitet. Trijicon har några med gult riktmedel.
Citera
2015-12-18, 22:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Trijcon har ju inte ens batterier och Aimpoint har en batterlivslängd som väl är i det närmaste oändligt?

[...]
Om man inte glömmer den på och så är batteriet slut nästa gång man ska använda det. Nu är det ingen äkta Aimpoint jag har utan något billigare rödpunktssikte, Aimpoint kanske har automatisk avstängning efter några minuter?
Citera
2015-12-18, 22:16
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om man inte glömmer den på och så är batteriet slut nästa gång man ska använda det. Nu är det ingen äkta Aimpoint jag har utan något billigare rödpunktssikte, Aimpoint kanske har automatisk avstängning efter några minuter?

Aimpoint har (vet inte om det gäller alla deras sikten) en uppgiven batteritid på en halv miljon timmar. Det förutsätter att ett bra batteri i perfekt skick och labb-miljö.

Fortfarande väldigt bra batteritid men batterier är inte felfria eller tål allt.
Citera
2015-12-18, 22:27
Medlem
P04s avatar
Citat:
Nu ska jag vara lite dryg och påpeka att det inte nödvändigtvis är bra med rödpunkt.
Iallafall så är rödpunktssikte så gott som värdelöst för mig då jag är färgblind och har lite svårt att skilja mellan en del nyanser av röd och grönt.

Just svårigheten att se skillnaden mellan röd och grönt är nog den vanligaste formen av färgblindhet och det är något som gäller för kanske 5% av alla män och en något mindre andel av kvinnorna.
Även jag är röd-gröndefekt, men det har ingen betydelse. Rödpunkt funkar utmärkt ändå, baserat på efrarenhet.

Optiska hjälpmedel är just hjälpmedel. Har man bra teknik och synskärpa ger dessa en liten fördel över alla normala avstånd, och har inget att göra med hur bra skottet blir.

Vad som får träffbilden liten är andning, kroppshållning och framför allt: Avfyrningen.

Optiken gör det lättare att fokusera och vid dåligt ljus. Förstoringen är av begränsad nytta, och ofta en nackdel.
Citera
2015-12-18, 22:42
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Aimpoint tillverkar inte batterier... Inte ens Duracell är felfria.
OK. Ett batteri i en Aimpoint... Jag är väl medveten om att just batterier inte tillverkas av Aimpoint.
Citat:
För de flesta är det absolut lättare att skjuta med kikare eller RD, men det förutsätter att grejorna fungerar. Att ha ett öppet sikte som reserv är en väldigt god idé men man ska behärska det också. Jag upplever det som att många glömt bort hur man skjuter med dem.

I mitt fall faller det på att jag använder bakåtstackande dämpare på samtliga bössor - så det är svårt att ha en vettig korn-lösning. Strikt teoretiskt håller jag dock med dig. (Och ja, jag gillar att skjuta med öppna - och gör det fortfarande skapligt ok)

Citat:
Har man inte testat skillnaden mellan ett rödpunkt och öppna är det nog fullt ut förstå poängen. Men, det är lite mer än bara prylnörderi.
Citat:

Citat:
Största fördelen (och för min egen del den enda fördelen) är att man kan skjuta med båda ögonen öppna.

Har sett någon grön, oftast av billigare kvalitet. Trijicon har några med gult riktmedel.

Trijcon har väl valet röd, grön och gul i flera av sina sikten?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Citat:
Aimpoint har (vet inte om det gäller alla deras sikten) en uppgiven batteritid på en halv miljon timmar. Det förutsätter att ett bra batteri i perfekt skick och labb-miljö.

Fortfarande väldigt bra batteritid men batterier är inte felfria eller tål allt.

Nej, precis - att ett budgetsikte har sämre batterilivslängd kommer väl med priset. Merparten av min optik stänger av sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av P04
Även jag är röd-gröndefekt, men det har ingen betydelse. Rödpunkt funkar utmärkt ändå, baserat på efrarenhet.

Optiska hjälpmedel är just hjälpmedel. Har man bra teknik och synskärpa ger dessa en liten fördel över alla normala avstånd, och har inget att göra med hur bra skottet blir.

Vad som får träffbilden liten är andning, kroppshållning och framför allt: Avfyrningen.

Optiken gör det lättare att fokusera och vid dåligt ljus. Förstoringen är av begränsad nytta, och ofta en nackdel.

Nja. Förstoring är väl att föredra i viss kontext, oförstorande i annan kontext?
Citera
2015-12-18, 22:42
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:

Därför att järnsikten är totalt omoderna och underlägsna RP eller små-förstorande sikten.

Icke-förstorande rödpunktsikten är överlägsna järnsikten eftersom dom är betydligt enklare och snabbare att skjuta med, punkt.

Det krävs inget geni att förstå att det kommer ALLTID gå snabbare att lägga en prick på målet och krama av än att få korn på mål och samtidigt få kornet mellan stolparna, det kräver dessutom att man måste ha ögat i perfekt sikt-linje.
Detta är extra tydligt med skytte mot ett rörligt mål.

Järnsikten är det man bör lära sig skjuta med och sen fungerar dom som backup om man har sönder det primära siktet.
Batteritiden är inget man bör oroa sig för då dom kan vara påslagna i åratal utan att stängas av(aimpoint)
Senast redigerad av Moderatorernasuger 2015-12-18 kl. 22:45.
Citera
2015-12-18, 23:02
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:

Nja. Förstoring är väl att föredra i viss kontext, oförstorande i annan kontext?

Tolkar det som P04 syftar på förstoringen vid dåligt ljus. Annars ställer jag mej lite frågande själv.
Citera
2015-12-18, 23:11
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Har man inte testat skillnaden mellan ett rödpunkt och öppna är det nog fullt ut förstå poängen. Men, det är lite mer än bara prylnörderi.
Fast om du är medlem i en skytteklubb har du väl stött på ett antal prylnördar antar jag då dom inte är så ovanliga i skytteklubbar.
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Därför att järnsikten är totalt omoderna och underlägsna RP eller små-förstorande sikten.

Icke-förstorande rödpunktsikten är överlägsna järnsikten eftersom dom är betydligt enklare och snabbare att skjuta med, punkt.

Det krävs inget geni att förstå att det kommer ALLTID gå snabbare att lägga en prick på målet och krama av än att få korn på mål och samtidigt få kornet mellan stolparna, det kräver dessutom att man måste ha ögat i perfekt sikt-linje.
Jag får erkänna att det var ganska många år sedan som jag tävlingssköt och då var det med pistol och främst s.k fältskytte med ofta rörligt mål.
Det är just det som är charmen i skytte enligt mig att det ska vara lite svårt att träffa målet och visst tar det längre tid att sikta och svårare att träffa med vanliga järnsikten men det hör till tycker jag.

Det finns ju en anledning till att många skyttar gärna skjuter med revolvrar som åtminstone jag tycker är enormt underlägsna vanliga pistoler när det gäller precision , ergonomi m.m men det är det som är charmen.
Min tävlingspistol hade ett specialgjutet grepp och väl inställt tryck för avtryckaren men egentligen tar detta bort en del av känslan.
Skulle jag börja seriöst med skytte igen så skulle det gärna vara med svartkruts revolver just för känslans skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in