Citat:
Ursprungligen postat av
Perfect10
Aimpoint tillverkar inte batterier... Inte ens Duracell är felfria.
OK. Ett batteri i en Aimpoint... Jag är väl medveten om att just batterier inte tillverkas av Aimpoint.
Citat:
För de flesta är det absolut lättare att skjuta med kikare eller RD, men det förutsätter att grejorna fungerar. Att ha ett öppet sikte som reserv är en väldigt god idé men man ska behärska det också. Jag upplever det som att många glömt bort hur man skjuter med dem.
I mitt fall faller det på att jag använder bakåtstackande dämpare på samtliga bössor - så det är svårt att ha en vettig korn-lösning. Strikt teoretiskt håller jag dock med dig. (Och ja, jag gillar att skjuta med öppna - och gör det fortfarande skapligt ok)
Citat:
Ursprungligen postat av
Koljarov
Jag måste erkänna att jag har svårt att se vad det är som är så bra med dyra sikten som inte förstorar någonting.
Så svårt är det inte att skjuta med sikte och korn , det känns lite som att det är det vanliga prylbögeriet som gör att skyttar måste ha dom senaste coola tillbehören.
Har man inte testat skillnaden mellan ett rödpunkt och öppna är det nog fullt ut förstå poängen. Men, det är lite mer än bara prylnörderi.
Citat:
Men det kan ju bero på mitt defekta färgseénde , måste ställa en fråga som jag antar är helt korkad: finns det liknande sikten med annan färg än röd?
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfect10
Största fördelen (och för min egen del den enda fördelen) är att man kan skjuta med båda ögonen öppna.
Har sett någon grön, oftast av billigare kvalitet. Trijicon har några med gult riktmedel.
Trijcon har väl valet röd, grön och gul i flera av sina sikten?
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Om man inte glömmer den på och så är batteriet slut nästa gång man ska använda det. Nu är det ingen äkta Aimpoint jag har utan något billigare rödpunktssikte, Aimpoint kanske har automatisk avstängning efter några minuter?
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfect10
Aimpoint har (vet inte om det gäller alla deras sikten) en uppgiven batteritid på en halv miljon timmar. Det förutsätter att ett bra batteri i perfekt skick och labb-miljö.
Fortfarande väldigt bra batteritid men batterier är inte felfria eller tål allt.
Nej, precis - att ett budgetsikte har sämre batterilivslängd kommer väl med priset. Merparten av min optik stänger av sig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
P04
Även jag är röd-gröndefekt, men det har ingen betydelse. Rödpunkt funkar utmärkt ändå, baserat på efrarenhet.
Optiska hjälpmedel är just hjälpmedel. Har man bra teknik och synskärpa ger dessa en liten fördel över alla normala avstånd, och har inget att göra med hur bra skottet blir.
Vad som får träffbilden liten är andning, kroppshållning och framför allt: Avfyrningen.
Optiken gör det lättare att fokusera och vid dåligt ljus. Förstoringen är av begränsad nytta, och ofta en nackdel.
Nja. Förstoring är väl att föredra i viss kontext, oförstorande i annan kontext?