2015-12-14, 06:08
Medlem
Det är inte alla som får över 4 år som kommer till riksen. Det händer att man får särskilda villkor på klass 2 men det är inte så vanligt. Lågriskare, förstagångare och straff som är strax över 4 år kan komma direkt till klass 2.

Särskilda villkor kommer du att få ändå, det får nämligen alla som har över 4 år.

Du sitter 2/3. Det går inte att rubba. För att få nåd ska du i princip vara döende eller multihandikappad.

Utsluss, alltså halvvägshus eller fotboja (utökad frigång) kommer du troligtvis att ha möjlighet till när ett år kvarstår av 2/3. Vårdvistelse och frigång har ingen sådan tidsgräns men det brukar ske ungefär vid samma tidpunkt.

Permissioner får du vänta 1 år och 3 månader med. Troligtvis ett par månader till pga straffets längs samt placeringen på klass 2. När du har haft din första övernattningspermission ska du kunna flytta till öppen anstalt.

Det här med "gott uppförande" finns inte i Sverige. Man sitter 2/3 och om man har ett fruktansvärt dåligt uppförande så kan man få sitta delar av den sista tredjedelen också.
Citera
2015-12-14, 08:55
Medlem
Novus4212s avatar
Fotboja kan du får i max 6 månader.

Försök söka dig bort från Storboda om du kan.

Mellanboda, som ligger i anslutning till Storboda, är bättre men fortfarande ett riktigt stolpskott.
Citera
2015-12-17, 08:24
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orlandospice
Svartsjö är nog den sämsta anstalten jag stött på, gjorde allt för att få byta är jag satt där. Hemsk. Kålmorden rikigt bra, lyxig mat stort fräcsht gym som man har tillgång till i princip när som. Låsta kanjag rekomendera brinkeberg eller skänninge ansalt. Som sagt har aldrig mått så dåligt som när man satt på svartsjö..

Kolmården är bra, har aldrig hört någon klaga på det stället. Åtskilliga stora fiskar inom ekobrott har gjort tid där. Lite av en countryklubb för Sthlms finansvärld.

Brinkerberg har jag ingen aning om, men hur ngn kan tycka att Skänningen är bra övergår mitt förstånd. Finns flera klass 1 kåkar som är betydligt bättre.
Citera
2015-12-17, 18:30
Medlem
Om man ska sitta 2-3år så är det ju fördelaktigt om man säljer av lite saker som ev blir gammal

Tex tv, tv-spel, iPad, mobil och bilen.
Så får man köpa nytt när man kommer ut.

Eller hur gjorde ni?
Citera
2015-12-17, 20:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devos
Om man ska sitta 2-3år så är det ju fördelaktigt om man säljer av lite saker som ev blir gammal

Tex tv, tv-spel, iPad, mobil och bilen.
Så får man köpa nytt när man kommer ut.

Eller hur gjorde ni?
Hur gjorde du för att betala bostaden?
Med tanke på rättegångskostnader och ev ersättningskrav, så kan jag tänka att det inte blev sådär mycket kvar i plånboken.
Citera
2015-12-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hur gjorde du för att betala bostaden?
Med tanke på rättegångskostnader och ev ersättningskrav, så kan jag tänka att det inte blev sådär mycket kvar i plånboken.

Varför skulle jag stå för rättegångskostnader?

Bostaden betalar man väll med sin lön eller?
Man får ju säga upp bostaden så den sägs upp lagom tills man skall inställa sig.
Citera
2015-12-17, 21:37
Bannlyst
Citat:

Man får ju säga upp bostaden så den sägs upp lagom tills man skall inställa sig.

Vilken lön menar du? Från kåkjobbet?
Citera
2015-12-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Vilken lön menar du? Från kåkjobbet?

Nej, om du läser vad jag skrev så skrev jag att nu betalar man med lönen OCH man får säga upp lägenheten lagom tills man ska in!

Skrev det i förra inlägget.

Bara för att man ska in på "kåken" så innebär knte det att man är arbetslös och bor på gatan.
Citera
2015-12-18, 14:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag uttryckte mig en smula olyckligt här, naturligtvis menar naturligtvis kostnaden för försvararen.
Citat:
Jo naturligtvis är detta den mest logiska lösningen, tyvärr är livet kanske inte lika enkelt för den som har familj.
Citera
2015-12-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag uttryckte mig en smula olyckligt här, naturligtvis menar naturligtvis kostnaden för försvararen.

Jo naturligtvis är detta den mest logiska lösningen, tyvärr är livet kanske inte lika enkelt för den som har familj.

Jag betalar inte för min försvarare heller.

Självfallet är det svårare om man tex har hus.
Familj har jag i form av en son.

Skuldkänslorna och ångern mot honom är enorm.
Efter jag har avtjänat mitt straff ska jag alltid hålla mig på rätt sida av lagen.
För hans skull.

Brottet begicks dock innan han föddes.
( 5,5år sedan )

Frågan kvarstår dock, är väll bäst att sälja av allt innan man åker in?
Säng, soffa m.m har jag redan fixar förråd för.
Räkningar så som försäkring, a-kassa m.m är satt på autogiro.

Alla skulder avbetalda och abonnemang avslutade.

Hade tänkt att plugga på kåken, högskoleutbildningar.
Fina lite på sina utbildningar.

Känns som att man ska ta vara på tiden.
Senast redigerad av devos 2015-12-18 kl. 15:50.
Citera
2015-12-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Kolmården är bra, har aldrig hört någon klaga på det stället. Åtskilliga stora fiskar inom ekobrott har gjort tid där. Lite av en countryklubb för Sthlms finansvärld.

Brinkerberg har jag ingen aning om, men hur ngn kan tycka att Skänningen är bra övergår mitt förstånd. Finns flera klass 1 kåkar som är betydligt bättre.

Ja de stämmer bra hehe bara eko brotsllingar och en o annan gubbe som puklat på frugan.
Satt med ett par bekanta på skänninge och helt ok gym därav tyckte jag det funkade. Klass 1? Brikeberg och skänninge är väl klass 2. Har du nåt tips
På ngn klass 2 med bra gym möjligheter ? Jag ska krypa in några månader i dagarna. Mvh
Citera
2015-12-22, 17:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag betalar inte för min försvarare heller.

Självfallet är det svårare om man tex har hus.
Familj har jag i form av en son.

Skuldkänslorna och ångern mot honom är enorm.
Efter jag har avtjänat mitt straff ska jag alltid hålla mig på rätt sida av lagen.
För hans skull.

Brottet begicks dock innan han föddes.
( 5,5år sedan )

Frågan kvarstår dock, är väll bäst att sälja av allt innan man åker in?
Säng, soffa m.m har jag redan fixar förråd för.
Räkningar så som försäkring, a-kassa m.m är satt på autogiro.

Alla skulder avbetalda och abonnemang avslutade.

Hade tänkt att plugga på kåken, högskoleutbildningar.
Fina lite på sina utbildningar.

Känns som att man ska ta vara på tiden.
Är det så att du inte har Kron-kalle efter dig, då är det lika bra att sälja prylarna nu när du kan få någonting för dem.

Har du försökt att få soc att betala din Akassa?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=4312515

Varför inte ta ett snack med din Akassa och fråga vad som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in