2015-12-17, 21:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Flertalet hittills publicerade OU styrker min tidigare avgivna spådom att de "tre stora" under slutet av året kommer att vara ungefär lika stor, men pendla individuellt mellan ca 20-25%. Möjligen kan den nedanstående OU indikera en framtida förändring:

Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
http://nyheteridag.se/katastrofsiffror-for-kinberg-batra-sd-fortsatt-storsta-parti/
Sentio kom precis.

Moderaterna 17,8 (19,3)
Liberalerna 5,3 (5,2)
Centerpartiet 7,3 (7,4)
Kristdemokraterna 3,0 (2,9)

Socialdemokraterna 23,5 (22,0)
Vänsterpartiet 6,9 (6,5)
Miljöpartiet 5,6 (5,5)

Sverigedemokraterna 26,6 (26,8)

Feministiskt Initiativ 1,7 (2,5)
Piratpartiet 0,7 (1,2)

Övriga 1,7 (0,9)

Historiskt sett är det inga katastrofsiffror för M som de säger i artikeln, Men har man vant sig vid ett liv över 20% gränsen kan det nog vara svårt att trilla för långt under. Hur låga siffror kan M få utan att stödet för fru Batra börjar svikta?

Kanske är den en enstaka felmätning för M, men det är också möjligt att M håller på att klappa igenom i opinionen. Jag vill flagga för att det kan komma en utveckling under nästa år, då flera OU kan komma att visa att M mer varaktigt har halkat ner till tredjeplats. Första respektive andra plats kan då komma att alternera mellan S och SD i olika OU. Det blir intressant att se vad som händer i opinionen under våren-vintern 2016.
2015-12-17, 22:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Flertalet hittills publicerade OU styrker min tidigare avgivna spådom att de "tre stora" under slutet av året kommer att vara ungefär lika stor, men pendla individuellt mellan ca 20-25%. Möjligen kan den nedanstående OU indikera en framtida förändring:

Kanske är den en enstaka felmätning för M, men det är också möjligt att M håller på att klappa igenom i opinionen. Jag vill flagga för att det kan komma en utveckling under nästa år, då flera OU kan komma att visa att M mer varaktigt har halkat ner till tredjeplats. Första respektive andra plats kan då komma att alternera mellan S och SD i olika OU. Det blir intressant att se vad som händer i opinionen under våren-vintern 2016.

Det vore intressant att se hur väljarströmmarna går. Jag misstänker att vi nu bevittnar nyliberalernas uttåg från M. Konstigt, dock att C inte ökar mer i så fall. Men de kanske i sin tur håller på att förlora övervintrande socialliberaler till S, vilket kan förklara varför de ökar:

M --> (nyliberaler) --> C --> (socialliberaler) --> S
2015-12-17, 22:34
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det vore intressant att se hur väljarströmmarna går. Jag misstänker att vi nu bevittnar nyliberalernas uttåg från M. Konstigt, dock att C inte ökar mer i så fall. Men de kanske i sin tur håller på att förlora övervintrande socialliberaler till S, vilket kan förklara varför de ökar:

Var väl en nettoflux analys i november.

Vill minnas att den visade:
M/MP->(+1,0/+0,5%)C(-0,5%)->SD = +1% C
(Fritt från minne - men det ger dig åtminstone 'nästan' rätt i din gissning - minns att jag skrev något om det men kan inte hitta det).

Jag tror dock, i ärlighetens, namn att du inte ska hoppas på något större flux från C->S. Den nyliberala rand-falangen är fullständigt ointresserad av S, och sannolikt har de traditionella C-väljarna (i den mån de fortfarande de finns kvar) har lättare för att ta steget till SD snarare än till S.

Then again, med ett SD på 26-isch % så kanske det mest är nyliberaler kvar i C vid det här laget...
Senast redigerad av hogerspoket 2015-12-17 kl. 22:44.
2015-12-18, 12:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Var väl en nettoflux analys i november.

Vill minnas att den visade:
M/MP->(+1,0/+0,5%)C(-0,5%)->SD = +1% C
(Fritt från minne - men det ger dig åtminstone 'nästan' rätt i din gissning - minns att jag skrev något om det men kan inte hitta det).

Jag tror dock, i ärlighetens, namn att du inte ska hoppas på något större flux från C->S. Den nyliberala rand-falangen är fullständigt ointresserad av S, och sannolikt har de traditionella C-väljarna (i den mån de fortfarande de finns kvar) har lättare för att ta steget till SD snarare än till S.

Then again, med ett SD på 26-isch % så kanske det mest är nyliberaler kvar i C vid det här laget...

En, eller möjligen två, joker/-rar i spelet är "vet ej" respektive "soffan". Vi vet dels för litet om hur många som går till och från dessa alternativ, dels hur dessa gruppers agerande i allmänhet blir på valdagen. Jag tror det är rimligt att tänka sig att de senaste valens uppgång i valdeltagandet har gynnat SD, men det är svårt att bedöma vilken roll dessa grupper spelar i OU. Är de en del i bortfallet, talar de sanning, är de frekventa åsiktsbytare osv?

Således är det inte orimligt, men svårbelagt, att C-väljare går till ett "avbytarbås" utanför partierna, kanske för att senare återkomma till samma eller något annat parti. Det är litet för många obekanta faktorer här, och inga verkligt bra sätt att komma åt dem.
2015-12-19, 13:37
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
En, eller möjligen två, joker/-rar i spelet är "vet ej" respektive "soffan". Vi vet dels för litet om hur många som går till och från dessa alternativ, dels hur dessa gruppers agerande i allmänhet blir på valdagen. Jag tror det är rimligt att tänka sig att de senaste valens uppgång i valdeltagandet har gynnat SD, men det är svårt att bedöma vilken roll dessa grupper spelar i OU. Är de en del i bortfallet, talar de sanning, är de frekventa åsiktsbytare osv?

Således är det inte orimligt, men svårbelagt, att C-väljare går till ett "avbytarbås" utanför partierna, kanske för att senare återkomma till samma eller något annat parti. Det är litet för många obekanta faktorer här, och inga verkligt bra sätt att komma åt dem.

Jag har en god vän som sedan länge är medlem i C. Han ser sitt parti som i grunden stockkonservativt men att ledningen har fullständigt kidnappats av Stureplans-grupperingen. Han stöder inte sitt partis politik om invandring. C håller på att byta ut hela sin väljarbas. Bara namnet och, tyvärr, en stor partikassa återstår.
2015-12-19, 14:28
Medlem
LeifD2s avatar
Det är i huvudsak 2 partier som spretar kraftigt: M och SD.

M varierar nu från ca 18% (sentio) upp till ca 24,5%.
SD varierar från ca 19% upp till +26%. Väldigt stor spridning mellan olika mätningar.

Att OI är ointresserade av att mäta SD någorlunda korrekt är ju klaglagdt sedan länge, en del har ju dessutom sagt att dom avsiktligt håller nede SDs siffror eftersom "framgång föder framgång".

Men moderaterna? Varför så stor spridning där?
2015-12-19, 17:31
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

SD varierar från ca 19% upp till +26%. Väldigt stor spridning mellan olika mätningar.

Att OI är ointresserade av att mäta SD någorlunda korrekt är ju klaglagdt sedan länge, en del har ju dessutom sagt att dom avsiktligt håller nede SDs siffror eftersom "framgång föder framgång".

Moderater kanske är de som just nu är mest veliga. Många hoppar väl fram och tillbaka mellan M och SD kan jag tänka. Vad gäller SD's siffror är det enkelt: Samtliga opinionsinstitut utom Sentio är trams. Vill man skapa sig en uppfattning om läget för SD är det bara att kolla Sentios siffror.

Edit: Vilket gör att man sannolikt kan uppskatta M's faktiska siffror lite bättre om man nu vet SD's siffror (runt 25-28). (M ligger väl isåfall närmare 18 än 24.5 exempelvis).
Senast redigerad av Fittfitta 2015-12-19 kl. 17:36.
2015-12-19, 20:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag har en god vän som sedan länge är medlem i C. Han ser sitt parti som i grunden stockkonservativt men att ledningen har fullständigt kidnappats av Stureplans-grupperingen. Han stöder inte sitt partis politik om invandring. C håller på att byta ut hela sin väljarbas. Bara namnet och, tyvärr, en stor partikassa återstår.

Jag hör från bekanta båda signalerna; dels just kidnappningshypotesen, dels att stolligheter som t ex månggifte skall vara en liberal princip som "samhället" inte skall lägga sig i. För mig framstår C mest som obegripliga. Så, på sikt förmodar jag att detta inte håller som bärkraftig partiidé.
2015-12-19, 20:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Spekulation från min sida, men givet det jag skrev ovan om vad vi kan se om M, så kan denna spretighet vara ett tecken på att M håller på att klappa ihop i opinionen. Detta är ingen förutsägelse ännu, men kanske håller M på att halka mer permanent nedom 20%. Vi får se.

"Clouded, this party´s future is."
2015-12-19, 23:42
Moderator
Strix m/94s avatar
December-Sifo har kommit: http://www.svd.se/svd-sifo-starkt-ar-for-sd--s-tappar-stort/om/det-nya-politiska-laget

Att SD ökar är väntat, men S ras är mer spektakulärt. M rasar i Sifo inte så mycket jämfört valet. Tommy Möller konstaterar att regeringen har haft ett hårt år och att S nu börjar drabbas av strukturella problem. Männen och de yngre lämnar, främst för SD. Väljarna dör bort och S politik är inget svar på de frågor som de yngre har.

Han påpekar korrekt att LO har anledning att känna oro. Den dag då samtliga SD-sympatisörer ställer sig upp på fackklubbarnas årsmöten och tar över styrelserna, då tar man över ett antal förbund, och sedan hela LO. Vad detta för med sig, tycks det inte finnas några offentliga analyser kring, men min bedömning är att det skulle kunna få hela arbetarrörelsen att kollapsa. Det i sin tur kan få oöverblickbara konsekvenser för svensk arbetsmarknad och Sverige.

Vi är mitt inne i en strukturomvandling av svensk politik, just nu bl a illustrerat av ett antal OU. Framtiden är dimmig, och förmodligen ser det inte vackert ut när dimman lättar.
2015-12-20, 00:52
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Spekulation från min sida, men givet det jag skrev ovan om vad vi kan se om M, så kan denna spretighet vara ett tecken på att M håller på att klappa ihop i opinionen. Detta är ingen förutsägelse ännu, men kanske håller M på att halka mer permanent nedom 20%. Vi får se.

"Clouded, this party´s future is."
Kanske, och det är ett välförtjänt ras i så fall. Moderaternas ansvarslösa agerande får mig att undra hur de står till i huvudet som hänger kvar vid detta parti...
2015-12-20, 01:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Kanske, och det är ett välförtjänt ras i så fall. Moderaternas ansvarslösa agerande får mig att undra hur de står till i huvudet som hänger kvar vid detta parti...

När man ser på opinionsutvecklingen, så är det onekligen en fråga man kan ställa till ett flertal partier. Man skall vara försiktig med att dra ut trender för långt, men om vi ändå gör det en stund, så torde vi ha ett läge framåt 2018 där OU kan visa att det bara är tre-fyra partier kvar över 4%. Hur det parlamentariska läget ser ut efter valet i september 2018 om vi har SD som störst (40%), S näst störst (21%) och M som trea (19%), och så kanske det är VPK som är det fjärde partiet på 10 % och oklart om det blir några fler över 4% - hur skall Sverige regeras då? Samtidigt har vi kanske en invandring på 200000 personer om året om inget görs, ökande arbetslöshet, ökande sjuktal, en skola i fritt fall och ett aggressivt Ryssland. Det är en mardröm vi ser framför oss, där opinionssiffrorna kanske är de som just nu talar i eldskrift till oss, men det finns mycket runt allt detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in