MP, V och F! konstant ca 15 procent tillsammans under lång tid oavsett val eller undersökning.
Påminnande om en sekt där ledstjärnan marxism inte rubbas av händelser eller alternativa tankar.
S i en nedförsbacke som troligtvis kommer att sluta med en vurpa. Där ledaren Löfven är rörelsen SAPs tankevurpa. Där hans egna ord om att döda flyr ger en högre mening åt deras egen väljarflykt.
Eller snarare de som trots allt stannar kvar.
Tamburmajoren Björklund. Som inte ens marscherar i samma takt som sina väljare. Där de som faller ur ledet symboliserar partiets balansakt på slak 4 procentsnivå.
Annie get your shoe. Centerpartiets ledare vars röda hår skvallrar om hennes deltagande i DÖ. Där hon tidigare deklarerat att hon hellre skulle äta upp sin högersko än att stödja S. Väljarna belönar detta uttalande med runt 7 procent utan tendens. Där väljarna samtidigt skvallrar om att hälta är ingen bra ide.
Nya Ms Anna. Hon som hellre vill DÖ än att själv regera. Där hon skyddar sina politiska motståndare. Och samtidigt kallar det offensiv oppositionspolitik. Där vi kan ana att 20 plus i stöd har samma resonemang som marxisterna 15.
Det viktigaste är att isolera SD. Där isolerandet leder till ett störtlopp i uppförsbacke. Precis som Sally sade en gången tiden. Vem bromsar i en uppförsbacke!
Och så har vi förstföderskan Ebba. Där inte hennes ättelägg föddes i ett stall men ingår i stallet DÖ. Kvinnan som kan dansa limbo under ribban 4 procent utan att behöva huka sig.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-22 kl. 07:44.
MP, V och F! konstant ca 15 procent tillsammans under lång tid oavsett val eller undersökning ...
Känns som om stödet är stabilt för V, MP, F!, KD, FP, C. De har sina kärnröstare. Verkar varken dra några nya eller tappa speciellt många.
Hela förändringen i vårat politiska landskap verkar vara en affär för S, SD och M. Därför som jag tror att SD kommer stabilisera sig nånstans runt 20% och sluta växa. Både S och M har stora grupper av valmanskåren som kärnväljare. Lite oklart hur stora dom är. Antagligen runt 25% för S och 20% för M. Så det finns inte så många procentenheter kvar att vinna för SD.
När vi väl nåt till 25% S, 20% M, 20+% SD och resten småpartierna så kommer en ny stabil opinion ha bildats som bara kommer skifta marginellt.
Senast redigerad av glimmande 2015-05-22 kl. 08:09.
Nästan inga invandrare röstar på KD. land invandrare så dominerar S totalt, tätt följt av dom vänsterextrema partierna Mp och V.
Dom invandrare som röstar på KD är något 1000-tal personer. Mer är det inte.
Det är sant att KD, C och FP får knappt några invandrarröster. M får en del, men betydligt färre andel av invandrarnas röster än svenskarnas röster. Invandrarväljarna är överrepresenterade bland V- och S-väljarna. MP och SD har (eller åtminstone hade för ett par år sedan) mer jämn representation av svenskar och invandrare bland sina väljare. Möjligtvis har kanske andelen invandrarväljare minskat bland de som stöder SD efter att stödet för SD har växt bland etniskt svenska kvinnor. Jag har inte följt det så noga under senare år.
Edit: Det bör dock nämnas att det ibland har varit svårt att bedöma invandrarstödet för mindre partier, t.ex. SD när de hade betydligt mindre stöd, förutom när den är närmast noll som hos C, FP och KD. Jag minns att i ett par av de mer genomgripande undersökningarna från SCB jag tog del av för några år sedan, så var det procentuella stödet för SD 5 gånger högre bland invandrarkvinnor än bland kvinnor födda i Sverige, men samtidigt utgjorde invandrarkvinnorna en så pass liten andel av alla tillfrågade att felmarginalen var rätt stor.
Senast redigerad av Europe 2015-05-22 kl. 08:17.
Anledning: Edit
Känns som om stödet är stabilt för V, MP, F!, KD, FP, C. De har sina kärnröstare. Verkar varken dra några nya eller tappa speciellt många.
Hela förändringen i vårat politiska landskap verkar vara en affär för S, SD och M. Därför som jag tror att SD kommer stabilisera sig nånstans runt 20% och sluta växa. Både S och M har stora grupper av valmanskåren som kärnväljare. Lite oklart hur stora dom är. Antagligen runt 25% för S och 20% för M. Så det finns inte så många procentenheter kvar att vinna för SD.
När vi väl nåt till 25% S, 20% M, 20+% SD och resten småpartierna så kommer en ny stabil opinion ha bildats som bara kommer skifta marginellt.
Men det finns en sak som både kan förändra politiskt landskap och resonemang.
Ett eller flera av ytterlighetspartierna uppnår inte epitetet kamrat 4 procent.
Fler invandrare = fler troende = fler röster på KD. Jag tror inte att de ryker nästa val.
Skojar du? Varför skulle invandrare rösta på KD för att dom har rötter i den svenska kristna frikyrkorörelsen? Dessutom då dom flesta inte ens är kristna. Inte svenska kristna utanför frikyrkorna röstar på KD heller.
KD och C är dom som har absolut minst invandrare bland medlemmar och väljare..Mindre än tex SD.
I anledning av dagens publicerade opinionsundersökningar, så stärks jag ytterligare i att vi redan under detta år, kommer att få se OU där vi har tre partier som rör sig en bit över 20-procentstrecket. Det kan mycket väl vara så att S förblir störst, med M på andra plats, men det är inte självklart och framför allt kommer osäkerheten att tillta, och därmed också diskussionerna kring ett eventuellt nyval.
Härvid kommer så klart särskilt frågan om storleksförhållandet mellan S och M, som sedan 1980-talet varit primärt för den svenska inrikespolitiken, att får betydelse, kanske mest för S och Löfven. Samtidigt kan det förstås inte uteslutas att vi inom mandatperioden ser några OU där det inte är S eller M som innehar andraplatsen och då kan så klart politisk panik utbryta, särskilt om sådana undersökningar kommer näramre 2018, eller i samband med ett nyvalsscenario.
Jag tror att SD kan komma att gå förbi M i någon opinionsundersökning redan i år. Jag finner det t.o.m. sannolikt att SD går förbi M i reellt stöd bland väljarna (det beror dock lite på hur stödet för M utvecklar sig), men det är fortfarande flera opinionsinstitut, samt möjligtvis fortfarande samtliga som gör det i någon grad, som redogör ett lägre stöd för SD än det faktiska stödet ligger på.
När det gäller reaktioner på opinionsmätningar inom det politiska etablissemanget, så har det kanske inte enbart betydelse vilket stöd som ett parti har i sin helhet bland väljarna. Ta t.ex. S-LO-komplexet, där man kan undra hur länge man kommer inom LO att agera som att det är business as usual och all intern debatt stoppas i sitt sköte med att LO i första hand ska agera stödorganisation åt S (och inte för sina medlemmar och knegare i största allmänhet) och fortsätta bekämpa alla och utesluta representanter som uppvisar minsta positiva inställning till SD och dess politik. Nyligen i en Sifo-mätningen, ett av de mätningsföretag som systematiskt visar lägst stöd för SD (d.v.s. visar mest felaktigt ett för lågt stöd för SD), så presenterade man ett resultat där stödet för S är endast 36% och 26% för SD bland LO-medlemmarna. Det ligger nära till hands att anta att stödet för SD är högre än det angivna bland LO-medlemmarna, medan det är svårare att bedöma riktigheten när det gäller stödet för S. I vilket fall undrar man om stödet för S kan bli hur lågt som helst bland LO-medlemmarna (trenden är ju negativ) utan att det åtminstone i något avseende speglas i LO-styrningen, samt i vilken mån man är beredda att gå all in som sosseorganisation och som en politisk motståndare till i första hand SD. Notera att det av naturliga skäl redan nu är många arbetare som väljer att stå utanför LO på grund av dess roll som sosseorganisation istället för en ren fackförening som månar om arbetstagarnas intressen, så det har redan skett en omfattning gallring av icke-sossar bland potentiella LO-medlemmar redan innan man ens mäter stödet för S bland medlemmarna.
Nästan inga invandrare röstar på KD. land invandrare så dominerar S totalt, tätt följt av dom vänsterextrema partierna Mp och V.
Dom invandrare som röstar på KD är något 1000-tal personer. Mer är det inte.
Jag vet flertalet syrianer som röstar och/eller är aktiva inom KD så att det skulle vara speciellt ovanligt inom vissa invandrargrupper tror jag inte på.
Jag vet flertalet syrianer som röstar och/eller är aktiva inom KD så att det skulle vara speciellt ovanligt inom vissa invandrargrupper tror jag inte på.
Skulle vara dom då, som varit här länge dessutom..kristna. Kan man knappt räkna. Dom är välintegrerade sen länge..precis som iranierna. Nästan svenskar. Men inga nya röstar på dom. Det är dom vi menar. Det ökar inte.
Senast redigerad av Steff83 2015-05-22 kl. 10:32.
SCB PSU nov 2014 (oskattad rådata)
Utrikes födda
S 48,4
M 16,8
MP 8,9
V 8,8
FP 6,3
SD 3,5
KD 3,2
C 1,8
Inrikes födda
S 31,0
M 25,8
SD 8,3
MP 7,9
C 7,2
FP 6,7
V 6,3
KD 3,8
Utländsk bakgrund
S 47,8
M 17,8
MP 8,7
V 8,6
FP 6,2
SD 3,7
KD 2,6
C 2,1
Svensk bakgrund
S 30,7
M 25,9
SD 8,4
MP 7,9
C 7,3
FP 6,7
V 6,3
KD 3,9
Spektrum
S 30,7 - 48,4
MP 7,9 - 8,9
V 6,3 - 8,8
M 16,8 - 25,8
FP 6,2 - 6,7
C 2,1 - 7,3
KD 2,6 - 3,9
SD 3,5 - 8,4
Rangordning från minsta skillnad till största (i=invandrarfavorit, s=svenskfavorit):
FP 1,08 s
MP 1,13 i
V 1,39 i
KD 1,5 s
M 1,54 s
S 1,57 i
SD 2,4 s
C 3,48 s
KD ligger ungefär i mitten och har alltså förhållandevis bra stöd bland invandrare.
C sticker ut som ett parti som invandrare mer eller mindre hatar, mer än SD tom. Känn på den paradoxen.
Utrikesfödda, per kön:
Män, utrikes födda
S 46,9
M 20,8
V 9,5
MP 6,1
FP 5,4
SD 5,2
C 2,6
KD 2,5
Kvinnor, utrikes födda
S 49,6
M 13,8
MP 11,0
V 8,4
FP 6,9
KD 3,8
SD 2,2
C 1,1
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-05-22 kl. 10:53.
Frågan är hur många kärnväljare som M verkligen har? 2003 var partiet nere på 16-17% vill jag minnas. På 1970 talet var de nere på 10%. De har inte alls samma otroliga historik som S som pendlat mellan 30-50% under ett sekel.
Min hypotes är att botten för M ligger på 10% baserat på att minst hälften av de kvarvarande M väljarna är konservativa i sitt DNA och vill fortsätta vara konservativa. I huvudet har de redan gått över till SD. Men pga av stigmatiseringen så passar man sig noga av ren självbevarelse. Det vi ser är en kontinuerlig process där SD acceptansen långsamt men säkert ökar. Den kommer att pågå ytterligare ett antal år. Ju fler man känner som gått över till SD, ju naturligare och enklare blir det att mentalt ta steget.
Var S´s botten ligger har jag ingen uppfattning om. De är inne i "uncharted territory"
Edit. Jag tror att anledningen till att M inte minskar för närvarande beror på att man tappar sina konservativa väljare till SD men fyller på med LO arbetare från S i samma takt. Detta kan så klart rubba min hypotes ovan.
Senast redigerad av FruLibertas 2015-05-22 kl. 11:06.
Frågan är hur många kärnväljare som M verkligen har? 2003 var partiet nere på 16-17% vill jag minnas. På 1970 talet var de nere på 10%. De har inte alls samma otroliga historik som S som pendlat mellan 30-50% under ett sekel.
Det är ju inte omöjligt att Nya M har skaffat en ny sorts kärnväljare under Reinfeldt och Borg. De hade ju trots allt 10 år på sig att samla nya som stannar. Kärnväljare måste ju inte betyda folk som hängt kvar sen 1900-talet. I valet 2018 kommer folk som inte levde på 1900-talet att få rösta.
Om man ska jämföra med tiden innan SD fanns på kartan så ska man räkna upp 7klöverns 84% till 100% och då landar M på c:a 30,7 (som marknadsandel av 7K) och det är i trakten av Reinfeldts rekordval 2010 när de fick 30,06.
Jag tror att SD kan komma att gå förbi M i någon opinionsundersökning redan i år. Jag finner det t.o.m. sannolikt att SD går förbi M i reellt stöd bland väljarna (det beror dock lite på hur stödet för M utvecklar sig), men det är fortfarande flera opinionsinstitut, samt möjligtvis fortfarande samtliga som gör det i någon grad, som redogör ett lägre stöd för SD än det faktiska stödet ligger på.
Det återstår att se, men kan inte uteslutas, i alla fall i någon enstaka undersökning. M har legat tämligen stabilt å sistone, men visst kan det hända saker.
Citat:
När det gäller reaktioner på opinionsmätningar inom det politiska etablissemanget, så har det kanske inte enbart betydelse vilket stöd som ett parti har i sin helhet bland väljarna. Ta t.ex. S-LO-komplexet, där man kan undra hur länge man kommer inom LO att agera som att det är business as usual och all intern debatt stoppas i sitt sköte med att LO i första hand ska agera stödorganisation åt S (och inte för sina medlemmar och knegare i största allmänhet) och fortsätta bekämpa alla och utesluta representanter som uppvisar minsta positiva inställning till SD och dess politik. Nyligen i en Sifo-mätningen, ett av de mätningsföretag som systematiskt visar lägst stöd för SD (d.v.s. visar mest felaktigt ett för lågt stöd för SD), så presenterade man ett resultat där stödet för S är endast 36% och 26% för SD bland LO-medlemmarna. Det ligger nära till hands att anta att stödet för SD är högre än det angivna bland LO-medlemmarna, medan det är svårare att bedöma riktigheten när det gäller stödet för S. I vilket fall undrar man om stödet för S kan bli hur lågt som helst bland LO-medlemmarna (trenden är ju negativ) utan att det åtminstone i något avseende speglas i LO-styrningen, samt i vilken mån man är beredda att gå all in som sosseorganisation och som en politisk motståndare till i första hand SD. Notera att det av naturliga skäl redan nu är många arbetare som väljer att stå utanför LO på grund av dess roll som sosseorganisation istället för en ren fackförening som månar om arbetstagarnas intressen, så det har redan skett en omfattning gallring av icke-sossar bland potentiella LO-medlemmar redan innan man ens mäter stödet för S bland medlemmarna.
Ja, här är en av nycklarna till S fall i opinionen. När den egna rörelsen uppfattas vara mer för att trycka ner värdegrund i halsen på sina egna sympatisörer, än att för en för desamma användbar politik, då kommer detta att till slut få konsekvenser.