Om man läser på Uppsalahems hemsida så informeras om att nya regler kommer att gälla snart.
Man får behålla den gamla kötiden under et visst antal år-sen är det oklart vad som kommer att ske?
Nån som vet vad som egentligen gäller för redan köande personer?
Senast redigerad av sparvodling48 2015-09-08 kl. 17:19.
Om man läser på Uppsalahems hemsida så informeras om att nya regler kommer att gälla snart.
Man får behålla den gamla kötiden under et visst antal år-sen är det oklart vad som kommer att ske?
Nån som vet vad som egentligen gäller för redan köande personer?
Usch hade ingen aning om nya regler så tack för tråden...
tur att folk har möjlighet att behålla sina kötider!
"Det kommer att kosta 290 kronor per år att stå i kön."
7 års kötid för ingenting... vilket skit.
Jag står i kön endast ifall om jag vill flytta
tillbaka till Uppsala men hyrorna är mestadels sinnessjuka...
Så tveksamt om det är värt det?! Suck nu vet man inte
vad man skall göra.
Jo-vet att man får behålla sin kötid inom överskådlig tid, men håll med om att texten under för de som redan står i kö är luddig:
.
Om du står i en eller flera av de kommunala hyresvärdarnas (Uppsalahem, Studentstaden eller Uppsala Kommuns Fastighets AB) köer sedan tidigare, kommer du ha 18 månader på dig att ställa dig i bostadsförmedlingens kö för att få behålla din nuvarande kötid hos de kommunala hyresvärdarna under en övergångsperiod. Du ställer dig i bostadsförmedlingens kö genom att betala köavgiften när bostadsförmedlingen startar, precis som alla andra som vill stå i bostadsförmedlingens kö. Du kommer då att stå i två köer parallellt tills den andra kön avvecklas, enligt förslaget 31 december 2022. Information kommer att skickas ut när det är dags att registrera sig hos bostadsförmedlingen.
Alla som har registrerat sig hos bostadsförmedlingen och betalat sin köavgift inom 18 månader kommer enligt förslaget att stå i den särskilda kö för de kommunala hyresvärdarna som bostadsförmedlingen skapar.
Du som står i den särskilda kön har förtur till en del av de kommunala hyresrätterna. Hyresrätterna fördelas som tidigare: utifrån att du dels uppfyller kriterierna som finns för den aktuella hyresrätten (det finns till exempel särskilda kriterier för ungdomslägenheter), dels hur lång kötid du har. Andelen såna här hyresrätter kommer att minska successivt genom åren eftersom fler och fler kommer att få en bostad.
Alla privata aktörer har olika regler för vad som gäller för deras köer i de fall där det finns en kö. Prata med din hyresvärd om du har frågor!
Den andra kön(Uppsalahemkön?) avvecklas 2022.
Vidare ur texten: Alla som har registrerat sig hos bostadsförmedlingen och betalat sin köavgift inom 18 månader kommer enligt förslaget att stå i den särskilda kö för de kommunala hyresvärdarna som bostadsförmedlingen skapar.
Kommer nån av dessa lägenheter från Uppsalahems bestånd? Förtur till dessa lägenheter kommer
att beviljas de som inom 18 månader registrerar sig till särskilda kön... står det vidare.
Förtur efter hur snabbt man i 2016 betalar in avgiften eller vaddå? Bortses då från tidigare kötid?
De som står i avvecklingskön placeras även i den ordinarie kön men där får de börja köa från noll liksom övriga. Efter sju år stängs avvecklingskön ner.
Men än så länge rör det sig enbart om förslag och detaljerna kommer att presenteras först en bit in på nästa år.
"avvecklingskön" = Det nuvarande kösystemet hos Uppsalahem
Att stå i den "ordinare kön", dvs den nya kö som upprättas ska kosta 290 kr/år
Förstod jag det rätt som att Studentstadens kö också avvecklas?? Där har jag typ tolv år...
Vet inte exakt hur planerna är med Studenstadskön-fick uppfattningen att i nuläget om man använder sin kötid hos dem så nollställs ens eventuella kötid hos Uppsalahems vanliga kö.
Tycker fortfarande att det verkar litet luddigt hur fördelningen av attraktiva/billiga lägenheter i Uppsalahemsbeståndet kommer att bli mellan de olika köerna som kommer att finnas samtidigt.
Nu är jag lite slut i hjärnan. Jag bor redan i uppsalahem och har inte någon överdriven kötid. Kanske 2-3 år sedan jag flyttade in i uppsalahem och började om kötiden. Borde det alltså vara bättre att ställa sig i den nya kölistan och börja från 0 tillsammans med alla andra? Eller är det värt att vara kvar i gamla? Gäller den endast i 7 år till så ha man ju inte sådär jätteimponerande kötid med 9-10 år när den är slut. Däremot kommer man liggga 9-10 år efter i den nya. Kan man vara med i båda under de närmaste 7 åren eller måste man välja? Fult av dem att ta betalt för ingenting tycker jag. Ytterligare en fast kostnad per år. Är allergisk mot fasta rullande kostnader.
Nu är jag lite slut i hjärnan. Jag bor redan i uppsalahem och har inte någon överdriven kötid. Kanske 2-3 år sedan jag flyttade in i uppsalahem och började om kötiden. Borde det alltså vara bättre att ställa sig i den nya kölistan och börja från 0 tillsammans med alla andra? Eller är det värt att vara kvar i gamla? Gäller den endast i 7 år till så ha man ju inte sådär jätteimponerande kötid med 9-10 år när den är slut. Däremot kommer man liggga 9-10 år efter i den nya. Kan man vara med i båda under de närmaste 7 åren eller måste man välja? Fult av dem att ta betalt för ingenting tycker jag. Ytterligare en fast kostnad per år. Är allergisk mot fasta rullande kostnader.
Jag antar att inte detta gäller rikshem?
Tror alla måste in i den nya kölistan och betala köavgiften oavsett om man vill eller ej. Om man vill fortsätta köa. Hur det rent praktiskt sköts med Uppsalahems nuvarande hyresgäster vet jag inte.
Man ligger automatiskt kvar i den gamla kön om man redan står där-så det körs två kötider under de kommande 7? åren. Sen raderas den gamla kön och dess kötid
Senast redigerad av sparvodling48 2015-12-19 kl. 13:59.
Fortfarande återstår några saker att lösa. Det gäller till exempel hur köerna ska hanteras vid privata fastighetsägare som Rikshem, Byggvesta eller Stena Fastigheter. Saken blir inte enklare av att köer för vissa privatägda bolag administreras av bostadsförmedlingen i Stockholm, även när det gäller hyresrätter i Uppsala.
Övergången till den nya kösidan verkar ha gått smidigt-den är ganska överskådlig osv.
Fast-tycker det är ganska många objekt med nyproduktionshyra som ligger ute hela tiden.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!