och det var väl några detaljer från trailers som inte kom med i filmen.
sett filmen 2 ggr nu och tyckte mig inte se...
scenen från 0:50 https://www.youtube.com/watch?v=erLk59H86ww , sen lite snack från Luke, maz osv. kanske kommer i nån extended cut eller så var det bara bra snack o klipp till teasers. och är fortfarande sur som fan att de inte hade större respekt för Han´s död och fixa lite begravning och sörjestund
Allt trams från episod 1-3 (prequel-trilogin) var borta, Jar Jar existerade inte och han hade ingen löjlig ersättare heller. CGI:n är snyggare och delvis ersatt av snygga 3d-modeller som i original-trilogin vilket skapar en mycket mer äkta känsla. Tonen var mörk, vuxen och rå. Folk blödde och stormtroopers var farliga den här gången. Elaka, rentav sadistiska och farliga. Man har lagt ribban högre än i den förra omgången och jag tycker de har lyckats mycket bra. Det var bra ös från första scenen.
Huvudrollsinnehvarna var definitivt värdiga ersättare till Han Solo, Leia, Luke, Chewie och de andra. Den nya roboten BB8 var hur söt som helst. Rolig men inte tokrolig eller löjlig. Han har definitivt sin plats i historien.
Jag är mycket nöjd med resultatet och ser med stor glädje fram emot en extended edition samt de kommnde filmerna.
Betyg?
Jo just det. Var det nån mer än jag som reagerade på namnet Poe Dameron? Jag tänkte direkt på Cameron Poe i Con air. Kanske långsökt men det gjorde jag iaf.
Ja herrej*vlar vilken besvikelse detta var. Jag hade medvetet tonat ner mina förväntningar inför den men likt förbannat tyckte jag att det var en skitfilm. Alldeles för mycket som "bara hände", för mycket spinoff på Ep.4 (i grova drag samma manus), för många konstiga hopp och hål i handlingen.
Framförallt:
1. Hur kommer det sig att Rey bara "hej hoppsan nu är jag en Jedi" bara sådär?? I tidigare filmer, främst Ep.1, så framhävs det att det är något som kräver sjukt mycket träning. Men hon bara blir det på en femöring lite huxflux.
2. Den onda snubben visar sig vara en osäker tonårsgrabb med darr på rösten? Wtf.
3. Luke Skywalker fick inte ens en replik. Vad har han förresten haft för sig på en stenklippa på en obebodd planet i flera år? Fågelskådning?
Jag får låta den sjunka in lite, men just nu skulle jag absolut inte rekommendera någon att se detta skräp.
Kunde inte sagt det bättre själv, vilken jävla skitfilm
Känns som Rey är Lukes dotter typ. Misstänkte halva filmen att Rey och Ren var syskon men efter halva så börja jag misstänka att dom var kusiner.
Även om det handlar om "the force" osv så vill man ändå ha lite logik i filmen. Håller med dig fullständigt på dom 3 listade punkterna.
Tycker det borde ha varit Ren som vann sista striden och att Rey skulle ha legat kvar istället. Mycket mer realistiskt isf.
Senast redigerad av sluskjohan 2015-12-17 kl. 22:25.
och det var väl några detaljer från trailers som inte kom med i filmen.
sett filmen 2 ggr nu och tyckte mig inte se...
scenen från 0:50 https://www.youtube.com/watch?v=erLk59H86ww , sen lite snack från Luke, maz osv. kanske kommer i nån extended cut eller så var det bara bra snack o klipp till teasers. och är fortfarande sur som fan att de inte hade större respekt för Han´s död och fixa lite begravning och sörjestund
0.38 och 0.44 är inte heller med i filmen, inte från dom vinklarna i alla fall!
Fast hallå eller? Star Wars har ju alltid varit en blandning av allt möjligt med Sci-fi och fantasy. Force choke, Force lightning, telekinesis, Jedi Mind trick och alla krafter både refererade till och inte refererade till i filmerna är ju samtliga trollkarlsaktiga. Plagueis tycker jag inte ligger bortom det ofattbara i vad den här galaxen producerat.
Mja det har du väl iofs rätt i, även om jag tycker att det mesta av de grejorna faktiskt (med liiite tänjning av fysikens lagar som vi känner dem idag) går att förklara på ett lite halvfysiskt sätt ändå, telekinesi osv behöver ju inte nödvändigtvis vara övernaturligt i någon mer spirituell bemärkelse för att kunna rationaliseras. De döda force-spökena är väl det som tar största klivet bort från sci-fi och går mer mot ren fantasy och jag har aldrig gillat dem nämnvärt av den anledningen, men jag har väl sett det mer som att det är något slags hallisar snarare än att personens ande verkligen lever vidare.
Jag antar att det beror på hur det skulle göras också, vad gäller åtminstone min egen acceptans av fenomenet och om det blir kalkon på vita duken eller inte. Om Plageuis rusar fram direkt efter dödsögonblicket och ger den nyss avlidne en "elchock" med kraften så vederbörande hickar igång igen skulle jag nog inte ha något emot det alls. Det var mer det där som flera föreslagit i tråden tidigare att karln skulle kunna tänkas susa in och sparka igång Darth Vader igen efter att han både dött och fått kroppen uppbränd sisådär 30 år tidigare som skulle kännas väldigt "men haaalllåååå". Förhoppningsvis lär vi väl inte få se något sånt iaf.
Däremot...
...så har jag förstått att det är någon annan som dör i den nya filmen, där det kanske skulle kunna vara tänkbart med ett återuppväckande i 8:an, särskilt om det finns en tydlig koppling mellan personen som dör och personen som möjligtvis förmodas vara Plageuis? Men jag vet ju iofs ännu inte HUR personen dör heller eftersom jag inte sett filmen, kanske blev det likt Vader inte mycket kvar att återuppväcka.
Ja, åh nej...att ha en åsikt om huvudrollsinnehavarna i en film, i den bemärkelse att deras närvaro påverkar ens upplevelse negativt får man ju inte....framförallt inte eftersom det är en neger och en kvinna, går ju absolut inte att kritisera.
Kvinnan var jätteduktigt, stor och stark som en hel karl. Skönt att se riktiga kvinnor hantera män, agera som män osv. Skönt för en gångs skull, för det är ju en såpass unik och verklighetsbaserad roll och ideal som man aldrig sett förut på den vita duken, framförallt inte de senaste 20 åren.
Negerns roll i historien är lika viktig som Morgan Freemans roll i Robin Hood. Det visar att europeiska hjältesagor, riddar-historier oavsett om de är placerade i Sherwood-skogen eller i en galax långt, långt borta så ska det inte vara exkluderande av ras. Vi måste vara inklusiva, genom att exkludera vita män från hjälterollerna. Framförallt är jag glad över att hjältejuden, JJ Abrams som fått detta gig på merit (okej, inte ens sarkasm kan fungera här...Abrams är värdelös, jävla hipster) har valt att ta med en okonvetionell kärlekshistoria mellan två olika raser. Det visar att vi har gjort framsteg, för hallå? Det är ändå 2015, det är viktigt att vi visar våra politiska sympatier och undviker att ifrågasätta dessa, framförallt de som inte tycker om det, måste vara väldigt tydliga att motivera varför de inte tycker om det för annars hindrar ju deras åsikter, tankar och känslor de framsteg som vi politiskt behöver göra, genom att lansera denna film.
Kort och gott är min åsikt, fy fan. Och jag har både rätt att få framföra och tycka detta oavsett vad ni känsliga små hjon tycker. Det här är inte Star Wars för mig. Det är någon modern skitfilm, där de kör väldigt mycket fan-service, har en ytterst tunn story med en hel drös hål i storyn (såsom att man tror enbart 20 år senare att Luke Skywalker bara var en myt, kom igen, Han Solo och självaste ledaren över rebellerna är fortfarande i liv. Detta är ett universum där de kan tala med varandra via hologram, har lasersvärd och liknande, skulle de inte kunna kommunicera mellan varandra? Skitlöjligt.
Men till saken, det är äcklig jävla modernt skit som har infesterat något som har hållt en kär i många år, kvinnor är inte starka hjältar som slåss som om de vore män. Negern hör inte hemma där, det är sånt typiskt Hollywood-dravel av att ha en neger och en vit kvinna bli kär i varandra.
Örk säger jag bara. Orginal-filmer var åtminstone tillräckligt underhållande och bra för att man kunde bortse från de politiska parallellerna till andra världskriget eller whatever man nu vill dra för paralleller.
Effekterna på plånboken är av förtunnande karaktär.
Bojkotta skiten. Jag såg den i 2D och var nöjd som fan. Har nog inte läst en enda positiv kommentarer angående 3D i denna tråden senaste 30 sidorna så..
Tycker de flesta bevisen pekar på att hon är dotter till Luke och inte Leia/Han. Dels pratade Leia/Han aldrig om att de hade någon dotter, sedan passade det in i berättelsen att Rey's föräldrar lämnade henne, och hon hade väntat på att de skulle komma tillbaka, samtidigt som Luke försvann. Sedan har vi delen med ljussabeln.