2015-12-17, 03:29
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Ärligt, är det ditt största problem med filmen så skippa uppföljarna. Vore det inte bättre att kanske fokusera på henne och hennes karaktär och se henne utvecklas genom filmerna? Att Luke dock klarade av att slåss mot en man som var till större del maskin, och som jag därför antar också var bra mycket starkare än honom fysiskt är ju ungefär samma problem, men ingen klagar på det. Och ja, jag syftar på Darth Vader, utifall någon skulle få för sig att jag sitter och spoilar.

Aja skitsamma. Jag gillade verkligen filmen, bästa sen 1980, den här och RoTJ är fan lika bra!

Fast det är uppenbart att det finns en politisk tanke bakom detta. Under många år så har folk (vänstermänniskor) gnällt över att vita män dominerar Star Wars-filmerna och av den anledningen så har nu en stark kvinna, som i i filmen betonar att hon klarar sig bra utan män, och en svart man fått stora roller (Boyega ägnar sig dock mest åt att vara den roliga killen i gänget). Detta till trots så kunde inte SvD:s recensent avstå från att gnälla även på TFA, det är tydligen för många män i filmen överlag. Att huvudpersonen är en kvinna räcker alltså inte för SvD och det är den sortens mentalitet som den tidningen står för som innebär att filmskapare i dagens värld känner sig tvungna att välja hjältinnor framför hjältar, svarta framför vita och så vidare. Med det sagt så är filmen fortfarande väldigt bra och jag tycker att Rey är en intressant karaktär som gestaltas på ett bra sätt av Daisy Ridley.
Citera
2015-12-17, 03:31
Medlem
gato12s avatar
Men ingen tvingar väl att se filmen era jävla nazister? Fortsätt se Viljans triumf istället.

Även de första filmerna i serien kunde ju ses som västmakternas kamp mot nazismen och fascismen. Så att filmerna inte skulle vara politiska är ju bara nys. Men det gäller nästan all film, om man bara har förmågan att se lite djupare än bara ytan. Utom kanske American Pie då.
Senast redigerad av gato12 2015-12-17 kl. 03:34.
Citera
2015-12-17, 03:34
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Men ingen tvingar väl att se filmen era jävla nazister? Fortsätt se Viljans triumf istället.

Det vore ju kul om du kunde bidra med något vettigt i någon diskussion någon gång i ditt virtuella liv men det verkar aldrig bli aktuellt.
Citera
2015-12-17, 03:36
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det vore ju kul om du kunde bidra med något vettigt i någon diskussion någon gång i ditt virtuella liv men det verkar aldrig bli aktuellt.
Nää, insåg att det blev väl tunt och editerade mitt inlägg. För övrigt är ju Viljans triumf en jävla bra film.

/gammal filmvetare
Citera
2015-12-17, 04:41
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Haha halva min Facebook är helt galna i det här med SW, själv tyckte jag att filmserien var bra nångång nånstans nu är det hela bara tråkigt.

Ni som följer detta, levde senaste filmen verkligen upp till dom tidigare rullarna? Svara med handen på hjärtat.
Absolut.

Allt trams från episod 1-3 (prequel-trilogin) var borta, Jar Jar existerade inte och han hade ingen löjlig ersättare heller. CGI:n är snyggare och delvis ersatt av snygga 3d-modeller som i original-trilogin vilket skapar en mycket mer äkta känsla. Tonen var mörk, vuxen och rå. Folk blödde och stormtroopers var farliga den här gången. Elaka, rentav sadistiska och farliga. Man har lagt ribban högre än i den förra omgången och jag tycker de har lyckats mycket bra. Det var bra ös från första scenen.

Huvudrollsinnehvarna var definitivt värdiga ersättare till Han Solo, Leia, Luke, Chewie och de andra. Den nya roboten BB8 var hur söt som helst. Rolig men inte tokrolig eller löjlig. Han har definitivt sin plats i historien.

Jag är mycket nöjd med resultatet och ser med stor glädje fram emot en extended edition samt de kommnde filmerna.
Betyg?

Jo just det. Var det nån mer än jag som reagerade på namnet Poe Dameron? Jag tänkte direkt på Cameron Poe i Con air. Kanske långsökt men det gjorde jag iaf.
Senast redigerad av Cineasten 2015-12-17 kl. 04:48.
Citera
2015-12-17, 05:24
Medlem
gato12s avatar
Rätt kul att Rapport (nyhetsprogrammet) gjort gratisreklam för filmen under hela natten. Inte för att det förmodligen behövs direkt, men public service...?
Citera
2015-12-17, 06:37
Medlem
Danieloss avatar
Synd att de inte vågade och kunde tänka nytt. Varför inte skapa en helt ny fiende och helt skippa det gamla rymdimperiet?
Citera
2015-12-17, 06:38
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Synd att de inte vågade och kunde tänka nytt. Varför inte skapa en helt ny fiende och helt skippa det gamla rymdimperiet?
För att då är det inte Star Wars längre...?
Citera
2015-12-17, 06:42
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Titta inte 3d versionen. Man såg inte ett skit under actionscener.
Jag hade inget problem med 3D, actionscenerna funkade hur bra som helst.

EDIT: Filmen var precis vad jag ville ha - en mörkare och mer vuxen version av Star Wars. Om de följer gällande mall och gör den andra filmen till den mörkast i trilogin så blir jag ännu mer nöjd. Skönt med mer mänskliga karaktärer som inte är 100% genomgoda eller 100% genomonda; Kylo Ren är en betydligt mer intressant karaktär är Darth Vader.

Är mer än nöjd, trots skyhöga förväntningar. Ger filmen 9/10.

Är också glad över att den inte såg ut så här: https://www.youtube.com/watch?v=pPuUiENIuPI
Senast redigerad av LVX156 2015-12-17 kl. 06:46.
Citera
2015-12-17, 06:43
Medlem
Chewbacca spelas av finsk 209 cm lång finsk basketboll spelare Joonas Suotamo.tillsammans med Peter Mayhew.
Youtube kändis Sara Forsberg har gjort alien språket till Filmen..hon också från Finland.
Citera
2015-12-17, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Den riktiga 83:an blir förstås minst dubbelt så bra utan denna scen, trots överflödet av nallebjörnar. Vad är det mer han gått in och förstört i efterhand? (Länk om detta?

Här har du en bra sida som dessutom gör sida-vid-sida jämförelser!

Rosa ljussablar och större garagedörr... typ.
Citera
2015-12-17, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DirhChefotsir
Får man veta nåt om Plagueis i filmerna eller är han efterkonstruktion elr extra fakta?

Kan inte minnas att filmerna säger mycket om honom iaf.

De här scenerna i "Revenge of the Sith":

https://m.youtube.com/watch?v=05dT34hGRdg

https://m.youtube.com/watch?v=qvWv3uosN9E

I den sista hintar Sidious att Plagueis har lurat döden. Antingen genom hans mordförsök eller tidigare. Han har dock den förmågan.

Citat:
Det står även att vän " skapade" Anakin. Hur troligt är det egentligen? Känns mest som att det är en myt som uppkommit eftersom darth vader dödar kejsarn och inte vet vem hans får är.

Finns en biografisk bok som heter Darth Plagueis som förklarar hans och Sidious relation från början. Man kan säga att han skapade honom indirekt. Citerar:

Citat:
In addition, although Darth Plagueis did attempt to influence the midichlorians to create the ultimate Sith weapon alongside Darth Sidious, the experiment was ultimately a failure, and the midichlorians, sensing the Sith's inherent malevolent intention, not only refused to do so, but in retaliation, conceived Anakin Skywalker in order to destroy the Sith once and for all.

Det här kunde förstås förutseende Plagueis förutsett för vem Anakin förgör är ju i själva verket Sidious. Det skall dock sägas att boken inte räknas till det officiella "canon" även om man får det intrycket via filmerna.
Senast redigerad av Krakem 2015-12-17 kl. 07:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in