2015-12-17, 17:57
Bannlyst
Den nya filmen var som att glo på en komprimerad version av de tre första filmerna från 70- och 80-talen. En ung person har kontakt med "kraften" utan att egentligen vara medveten om det, en far och son relation och en dödsstjärna som hotar friden och därför måste förstöras (på liknande sätt som i förra fallet). Alltför många dumma sammanträffanden med att träffa eller hitta rätt person på precis rätt tid, både vad gäller vänner och fiender, gjorde filmen ännu löjligare. Det enda bra var att en av de viktigare karaktärerna (förhoppningsvis) dog. Filmen hade även alltför mycket pang-pang med explosioner och alltför lite handling.

Om jag inte har fel så visades klonerna av stormtrupperna i film 2 och de var visst alla negrer. Kanske det kan förklara varför stormtrupperna alltid skjuter så dåligt och hela tiden förlorar mot republikens försvarare?

3/10
Senast redigerad av pethom 2015-12-17 kl. 18:06.
Citera
2015-12-17, 18:14
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Känns det inte som Disney producerar dessa filmer lite väl snabbt? Det normala är väl tre år mellan varje SW-film. Det är väl blott tre år sedan beslutet togs om att göra en ny trilogi och redan maj 2017 ska nästa film komma? Jag vet att licensen kostade 30 miljarder men är det inte bättre att vara noggrann och grundlig och verkligen tänka igenom storyn och manuset ordentligt istället för att bara spotta ur sig filmer vart och vartannat år?

Vem vet, jag skulle inte bli förvånad om det finns riktiga hardcore-snubbar som suttit inlåsta i bunkern och filat på detta sedan 1983. Jag är inte orolig.

Citat:
Ursprungligen postat av acerblazerlol

Citera
2015-12-17, 18:16
Medlem
17crashs avatar
Jag har så länge jag kan minnas alltid älskat Star Wars. Original trilogin är utan tvekan det absolut bästa som någonsin visats på vita duken. Men det debaclet jag fick äran att beskåda igår gör mig faktiskt gråtmild. Jag hade valt att inte se eller läsa så mycket om filmen på förhand, för jag ville gå in i biografen med så få förväntningar som möjligt. Men efter ungefär en halvtimme så visste jag precis hur filmen skulle sluta. Det är "A New Hope" i ny tappning tillsammans med lite axplock från TESB samt RotJ.

Dom hade chansen att göra någonting nytt, ta storyn vidare. Nu valde dom istället att göra en regelrätt fan pleasure. Det positiva jag kan hitta såhär dagen efter är att CGIn var bra, samt att BB-8 var ett bra tillskott. Dock hade dom inte behövt trycka in den i nästan varenda bild. Det negativa är att det var väldigt mycket krystad humor, som verkligen inte hade behövts. Men det är ju lite Disneys signum. Fick Star Wars känsla när förtexten rullade förbi men efter det så var känslan som bortblåst. Man offrade all karaktärsuppbyggnad för att kunna mata in så mycket action det bara går. Alldeles för mycket repetition, vi fick verkligen inte se någonting nytt under dessa 135 minuter. Kommer gå in mer i detalj här i spoilern nedan. Så mycket potential som man bara kan kasta rent åt helvete

4/10

Senast redigerad av 17crash 2015-12-17 kl. 18:19.
Citera
2015-12-17, 18:38
Medlem
Ang R2D2:

Citat:
Ursprungligen postat av 17crash
Jag har så länge jag kan minnas alltid älskat Star Wars. Original trilogin är utan tvekan det absolut bästa som någonsin visats på vita duken. Men det debaclet jag fick äran att beskåda igår gör mig faktiskt gråtmild. Jag hade valt att inte se eller läsa så mycket om filmen på förhand, för jag ville gå in i biografen med så få förväntningar som möjligt. Men efter ungefär en halvtimme så visste jag precis hur filmen skulle sluta. Det är "A New Hope" i ny tappning tillsammans med lite axplock från TESB samt RotJ.

Dom hade chansen att göra någonting nytt, ta storyn vidare. Nu valde dom istället att göra en regelrätt fan pleasure. Det positiva jag kan hitta såhär dagen efter är att CGIn var bra, samt att BB-8 var ett bra tillskott. Dock hade dom inte behövt trycka in den i nästan varenda bild. Det negativa är att det var väldigt mycket krystad humor, som verkligen inte hade behövts. Men det är ju lite Disneys signum. Fick Star Wars känsla när förtexten rullade förbi men efter det så var känslan som bortblåst. Man offrade all karaktärsuppbyggnad för att kunna mata in så mycket action det bara går. Alldeles för mycket repetition, vi fick verkligen inte se någonting nytt under dessa 135 minuter. Kommer gå in mer i detalj här i spoilern nedan. Så mycket potential som man bara kan kasta rent åt helvete

4/10

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
några spoilers

Efterblivna bajenas - nu har jag redan sett filmen, men seriöst, lär dig använda spoilertaggar! nej men seriöst, använd spoilertaggar.

Var det dessutom bara jag som såg ett litet påskägg på Milleniefalken?
Citera
2015-12-17, 18:44
Medlem
17crashs avatar

Citera
2015-12-17, 18:44
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08

Noterade och tänkte exakt samma sak, så se inte om filmen av endast den anledningen. Hela filmen var ju fylld av flashbacks.

Förresten, om du ändå ska försvenska egennamnen så ska det göras rätt. Årtusende falken!

Åh nej, den onde Darth Vader har sprängt planeten i atomer.
Citera
2015-12-17, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Är det verkligen "bekräftat" via externa källor typ böcker att Darth Plagueis verkligen har förmågan att kunna lura döden, så att säga?

Ja, jag angav källan tidigare ifrån boken "Darth Plagueis". Plagueis besegrade sin mästares andra lärljunge Darth Venamis och höll honom vid liv genom att manipulera med mitrokloriderna. Det var också på honom han experimenterade för att kunna döda och sedan återuppväcka. Därefter tog han med Venamis till Sidious och dödade och återuppväckte honom gång på gång som en demonstration.

Citat:
Jag hade alltid antagit att kejsaren bara ljög ihop denna historia för att han insåg att det vore bästa betet att manipulera Anakin med, för att få honom nyfiken på att lära sig mer om kraften/Siths.

Så KAN det förstås vara nu när boken inte räknas som en del av loren. Det enda vi har är lögnaren Sidious egna ord på det. Men det KAN också vara precis så det ligger till och det är ju därför Plagueis-ryktet fått sån fart för hur det knyter ihop trilogierna och ger fart åt den nya tidslinjen.

Personligen har jag alltid betraktat det som "sanning" eftersom andebesvärjelser och Nekromans alltid varit en klassisk "mörka sidan"-grej medan Jedis och "ljusa sidan" har en mer puritansk hållning på det där. Men fördelen är väl här att var och en kan bli salig på sin egen tro.

Citat:
Om Plagueis verkligen kan springa runt och återuppväcka döda eller hindra folk från att dö lite hursomhelst så känns det lite ball-ur tycker jag, mer som nåt slags ren trollkarlsfantasy än Star Wars

Fast hallå eller? Star Wars har ju alltid varit en blandning av allt möjligt med Sci-fi och fantasy. Force choke, Force lightning, telekinesis, Jedi Mind trick och alla krafter både refererade till och inte refererade till i filmerna är ju samtliga trollkarlsaktiga. Plagueis tycker jag inte ligger bortom det ofattbara i vad den här galaxen producerat.
Citera
2015-12-17, 18:57
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Empire Strikes Back är enligt mig den bästa filmen av alla. Men den följs tätt upp av denna.

The Force Awakens är på sina ställen väldigt rolig, skrattar många gånger högt. Det är inga bajsskämt eller andra barnsligheter utan helt enkelt repliker mellan karaktärer som får en att le. Skådespelarna som återvänder är mycket bra, Harrison Ford sätter sin roll som en smäck. Man känner i hela kroppen att han är Han Solo med lite mer erfarenheter i bagaget. Även Carrie Fischer gör en bra insats, om än mindre framträdande. De nya skådespelarna gör också ett mycket bra jobb.

Storyn är lätt att följa med i och actionscenerna är snyggt gjorda och pulshöjande. Allting ser väldigt verkligt ut och det är ett stort plus. Striden med ljussablar var coola, hade velat se mer av såna.

Ibland kunde jag tycka att filmen var lite väl snabb, hade velat ha mer förklaring av vad som hänt de sista trettio åren. Jag förstår att JJ ville göra någon sorts hyllning till de gamla filmerna men ibland tyckte jag det kändes mer som en ripoff, även om det var bra gjort.

Mitt största klagomål tar jag i spoiler:

Sammanfattningsvis är den nya filmen mycket bra underhållning som skapar ett sug efter att se mer.

Citera
2015-12-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Ja, jag angav källan tidigare ifrån boken "Darth Plagueis". Plagueis besegrade sin mästares andra lärljunge Darth Venamis och höll honom vid liv genom att manipulera med mitrokloriderna. Det var också på honom han experimenterade för att kunna döda och sedan återuppväcka. Därefter tog han med Venamis till Sidious och dödade och återuppväckte honom gång på gång som en demonstration.

Så KAN det förstås vara nu när boken inte räknas som en del av loren. Det enda vi har är lögnaren Sidious egna ord på det. Men det KAN också vara precis så det ligger till och det är ju därför Plagueis-ryktet fått sån fart för hur det knyter ihop trilogierna och ger fart åt den nya tidslinjen.

Personligen har jag alltid betraktat det som "sanning" eftersom andebesvärjelser och Nekromans alltid varit en klassisk "mörka sidan"-grej medan Jedis och "ljusa sidan" har en mer puritansk hållning på det där. Men fördelen är väl här att var och en kan bli salig på sin egen tro.

Edit: dessutom är väl inte ens Plagueis officiellt kejsarns mästare eller?

Som nån tidigare sa så är ju inte ens legenden bekräftad i filmerna .

Fast hallå eller? Star Wars har ju alltid varit en blandning av allt möjligt med Sci-fi och fantasy. Force choke, Force lightning, telekinesis, Jedi Mind trick och alla krafter både refererade till och inte refererade till i filmerna är ju samtliga trollkarlsaktiga. Plagueis tycker jag inte ligger bortom det ofattbara i vad den här galaxen producerat.

Själv tror jag och hoppas jag på att kejsaren sa det för att locka Anakin. Som jag sa tidigare skulle det förstöra lite av min starwars bild om allt visade sig vara "ödet" typ.

Dessutom kan du ju inte neka till att återupplivning är OP och hade förmodligen redan använts oftare vid det här laget om det faktiskt var så att han kunde återuppliva folk.
Senast redigerad av DirhChefotsir 2015-12-17 kl. 19:15.
Citera
2015-12-17, 19:14
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
jag gillar att Kylo Ren är sliten itu mellan Kraften och den Mörka sidan.
Kraften och den mörka sidan är väl samma sak med den lilla skillnaden att ett felaktigt användande av kraften gör att man blir påverkad och delvis styrd av den mörka delen av den?

Något som var väldigt larvigt i filmen var att ca 30 år kan få folk att anse vissa karaktärer vara endast en myt eller legend. Det är ungefär som att 20 åringar idag skulle säga att Hitler, Stalin och Churchill inte har funnits utan bara vara sagor. Men efter 60 år vet alla äldre än 13 år att dessa har funnits. Även om Han Solo inte var en general eller statsman så var han ju någon som hade en stor roll i det förra kriget vilket alla borde känna till vid tiden för film nr 7.
Citera
2015-12-17, 19:18
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Kraften och den mörka sidan är väl samma sak med den lilla skillnaden att ett felaktigt användande av kraften gör att man blir påverkad och delvis styrd av den mörka delen av den?

Något som var väldigt larvigt i filmen var att ca 30 år kan få folk att anse vissa karaktärer vara endast en myt eller legend. Det är ungefär som att 20 åringar idag skulle säga att Hitler, Stalin och Churchill inte har funnits utan bara vara sagor. Men efter 60 år vet alla äldre än 13 år att dessa har funnits. Även om Han Solo inte var en general eller statsman så var han ju någon som hade en stor roll i det förra kriget vilket alla borde känna till vid tiden för film nr 7.

Kunskapen om vad som hänt tidigare skiftar väl från planet till planet. Man måste ju komma ihåg att Star Wars inte utspelar sig i en värld utan i sinsemellan olika världar.
Citera
2015-12-17, 19:22
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Det är mycket möjligt att vem som helst kan bruka ett lasersvärd. Min uppfattning var dock att det inte är så och att man måste vara initierad med Kraften. Någonstans har jag läst det, men jag kan inte minnas var.

Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Ang R2D2:

Efterblivna bajenas - nu har jag redan sett filmen, men seriöst, lär dig använda spoilertaggar! nej men seriöst, använd spoilertaggar.

Om man tittar in i en tråd som rör en serie, film eller bok så borde man vara beredd på spoilers. Filmen går att se. Besök inte tråden om du inte har gjort det. Jag lär fortsätta "spoila" vidare...

Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast

Så kanske det är, men du förstår vad jag menar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in