2015-12-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du har rätt i att det talas och skrivs mycket. Men för att kunna filtrera bruset och ta till sig det som är relevant och matnyttigt, så räcker det inte med läskunnighet. Det krävs även förståelse för det lästa innehållet. Därmed är det förklarligt och förståeligt varför t.ex du tolkar allt fel och bara läser om kostnader och problem.

Och du får gärna fortsätta att tro att 85% av Sveriges befolkning inte fattar något. Samtidigt som det parti - som enligt dig fattar allt - består av uteslutande outbildade och arbetslösa lantisar.

Vem har sagt att jag tolkar allt fel .. du?

Du lutar dig mot gamla siffror och antaganden. Läser du och tar in något alls om vad som händer nu- och i närtid ,, eller är du bara så upptagen av att kasta ur dig trams?

Som du skriver, det krävs läsförståelse. Var skrev jag att 85% av befolkningen inte fattar något? Inbillar du dig att du representerar alla dessa "85%"?
Citera
2015-12-16, 22:03
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
http://www.statsskuld.com/

"Baseras på den enligt Riksgälden aktuella statsskulden 2015-11-30 som uppgick till 1 322 969 000 000 SEK, samt Riksgäldens prognos att statsskulden kommer uppgå till 1 442 000 000 000 SEK i slutet av 2015."

Vi ökar statsskulden på 1 månad med 100 000 000 000?
Vart du finner att sverige går som tåget , när statsskulden ökar med 100 Miljarder på 1 månad är för mig obegripligt....

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/

Fin kurva från 2011/2012 med en fint , brant , stigande kurva framöver....

Intressant är om man kollar på kurvan från 1990 till 2000 där Jugoslavien m.fl flyktingar kom och stadskulden ökade markant för att sedan plana ut när allt la sig och vi kunde börja ett "normalt" lånande igen...

Känns som att den kurvan kommer igen nu....

Lol... håll dig till pellets! . Som sagt... begåvningsreserver...

Man mäter skuld i relation till BNP när man jämför statsfinanser.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsskulden/
Citera
2015-12-16, 22:15
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att Sverige går bra, beror det på asylinvandringen, eller är det så att Sverige går bra trots den vanvettiga asylpolitiken?

Vad händer den dagen som Sverige inte längre går bra i så fall, har Tino sagt något om det?

De länder i Europa som haft hög invandring(från MENA) har haft högre välfärdstillväxt än länder med låg invandring, de senaste 30 åren. Jag jämförde 10-12 jämförbara Europeiska länder med ungefär samma sanhällsmognad.

Vad beror detta samband på? Du kan ju försöka inbilla mig att det inte beror på invandringen.

Finland har haft lägre invandring än oss. Och också sämre ekonomi, större statsskuld och större arbetslöshet. Observera nu.. de senaste 30 åren. Det har alltså inget med Nokia att göra.

Den dagen Sverige inte längre går bra... så kommer Sverige inte längre att gå bra. Och det bli kris. Som det var 1990 och 2008. Vad trodde du skulle hända?

Du har väl inte köpt puckomyten om att vi betalar för alla invandrare?
Citera
2015-12-16, 22:19
Bannlyst
Citat:

Eller så mäter man den faktiska. Men om du tror att du är rik för att du har en överbelånad villa, så får du gärna tänka så. Allt handlar om hur många kronor man har kvar efter alla kostnader är dragna.
Citera
2015-12-16, 22:20
Bannlyst
Citat:
De länder i Europa som haft hög invandring(från MENA) har haft högre välfärdstillväxt än länder med låg invandring, de senaste 30 åren. Jag jämförde 10-12 jämförbara Europeiska länder med ungefär samma sanhällsmognad.

Vad beror detta samband på? Du kan ju försöka inbilla mig att det inte beror på invandringen.

Finland har haft lägre invandring än oss. Och också sämre ekonomi, större statsskuld och större arbetslöshet. Observera nu.. de senaste 30 åren. Det har alltså inget med Nokia att göra.

Den dagen Sverige inte längre går bra... så kommer Sverige inte längre att gå bra. Och det bli kris. Som det var 1990 och 2008. Vad trodde du skulle hända?

Vi väntar med spänning på den grafen du kommer att bjuda oss på. Eller inte...
Citera
2015-12-16, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:

Den dagen som det inte går bra för Sverige, vem betalar då för asylanterna, var kommer pengarna ifrån?

Jag behöver inte köpa myter, jag skaffar mig en uppfattning helt gratis genom att söka information och vara källkritisk. Tinos inlägg i invandringsdebatten bekräftar min egen bild av verkligheten.
Citera
2015-12-17, 09:35
Medlem
Citat:

Det är ju det jag gör...

Med anledning av det som Tino bl.a. poängterar och försöker få fram i sina artiklar - och du har själv länkat nu.
Nedanstående citat är just från sidan du länkat till

"Som mest uppgick statsskulden till nära 75 procent av BNP under den tidiga delen av 1990-talet."

Varför? - En stor orsak till detta är för att vi hade en stor Invandring p.g.a. balkan kriget

Bakom nedgången ligger besparingar som gjordes i mitten av 90-talet och en relativt stark ekonomisk tillväxt.

Och nu kommer vi till alla dessa besparingar igen - och vi har inte hunnit återhämta oss från förra kaoset...

Med andra ord - för att bemöta alla kostnader som nu kommer , så kommer det att krävas ytterligare besparingar - men varifrån? Vi har inte hunnit satsa tillbaka på skola - äldrevård o.s.v. sedan förra nedskärningen.

Och detta försöker Tino belysa.

Din kommentar "Du har väl inte köpt puckomyten om att vi betalar för alla invandrare?" är helt befängd...

Om vi inte betalar för FLYKTINGAR (Sära på begreppen flyktingar & invandrare tack!)?
Vem betalar deras resa till boendet i Kiruna?
Vem betalar deras resa till Stockholm när dom inte vill bo på landsbygden?
Vem betalar deras mat?
Vem betalar deras hyra?

Svaret är enkelt - svenska skattebetalare betalar för kalaset att se till Sverige ökar med ytterligare 200.000 invånare per år - förutom "sitt egna födelsetal".
Citera
2015-12-17, 10:36
Medlem
ZyClaves avatar
Tino blir intervjuad av DagensSamhälle:
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/masspsykosen-aer-snart-slut-sedan-far-vi-oeppen-debatt-21151

"Masspsykosen är snart slut - sedan får vi öppen debatt."

Bland annat står det;

– Det som gör människor arga är inte invandringspolitiken i sig, det är alla lögner. Svenskarna är väldigt toleranta och humanistiska och det är därför de inte gillar SD. Och nu läser de på. De ser att en myndighet som SCB ger en helt annorlunda bild än den som ges på kvällsnyheterna. De läser utländs*ka medier. Det kommer att ta några år, sedan är det slut.

Vad är det som är slut?

– Masspsykosen. Det kommer att bli en öppen debatt.

Man får hoppas att Tino får rätt, och det snart...
Citera
2015-12-17, 18:41
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Det är ju det jag gör...

Med anledning av det som Tino bl.a. poängterar och försöker få fram i sina artiklar - och du har själv länkat nu.
Nedanstående citat är just från sidan du länkat till

"Som mest uppgick statsskulden till nära 75 procent av BNP under den tidiga delen av 1990-talet."

Varför? - En stor orsak till detta är för att vi hade en stor Invandring p.g.a. balkan kriget

Bakom nedgången ligger besparingar som gjordes i mitten av 90-talet och en relativt stark ekonomisk tillväxt.

Och nu kommer vi till alla dessa besparingar igen - och vi har inte hunnit återhämta oss från förra kaoset...

Med andra ord - för att bemöta alla kostnader som nu kommer , så kommer det att krävas ytterligare besparingar - men varifrån? Vi har inte hunnit satsa tillbaka på skola - äldrevård o.s.v. sedan förra nedskärningen.

Och detta försöker Tino belysa.

Din kommentar "Du har väl inte köpt puckomyten om att vi betalar för alla invandrare?" är helt befängd...

Om vi inte betalar för FLYKTINGAR (Sära på begreppen flyktingar & invandrare tack!)?
Vem betalar deras resa till boendet i Kiruna?
Vem betalar deras resa till Stockholm när dom inte vill bo på landsbygden?
Vem betalar deras mat?
Vem betalar deras hyra?

Svaret är enkelt - svenska skattebetalare betalar för kalaset att se till Sverige ökar med ytterligare 200.000 invånare per år - förutom "sitt egna födelsetal".

På tal om att vara en binär amöba.... du behöver läsa på lite grand. Och lära dig att tänka..

Du, precis som alla andra begåvningsreserver med defekta gener här, behöver att lära dig att skilja på investering och kostnad. En kostnad har man om man inte förväntar sig den minsta avkastning tillbaka. Alltså.. om invandraren inte med en endaste krona förväntas återföra medel till de offentliga finanserna - så kan han anses vara en kostnad. Annars - en investering.

T.o.m du är nog inte korkad nog att tro att invandrare inte återför skatter. T.o.m du förstår nog att de återför medel till det gemensamma (hur mycket, och om det täcker utgifterna för dennes första tid i Sverige är en annan femma). Således... invandraren är en investering... inte en kostnad.

Investeringen kan däremot, som nämnt, bli en förlust, om inte invandraren leder till ekonomisk vinst/avkastning som motsvarar investerade medel för dennes liv och uppehälle.

Gör invandrare då detta? Svaret är att : det vet ingen! Det finns rapporter som tittar på offentliga finanser och baserat på tvärsnitt försöker att utröna om det överförs offentliga medel från svenskar till invandrare. Och dessa har kommit fram till att det är möjligt att så sker. I sådana fall i omfattningen 0.5% - 1% om året.

Vad dessa däremot inte ger svar på - är hur svensk ekonomi skulle se ut utan invandrare. Det finns istället andra rapporter som försökt sig på.. t.e.x Arenas senaste rapport. Ska man utröna alla effekter invandring har på svenskar välfärd och välstånd - så blir frågan betydligt mer omfattande och komplex än vad en titt på offentliga finanser kan utröna. Och detta medges av alla SD-tomtars favoritekonomer och står uttryckligen i inledningarna till samtliga deras rapporter.

Det korta svaret är således: Ingen har en aning om huruvida invandringen i det långa loppet betalar sig eller inte.

Så.. således så är det inte så enkelt som att säga att "Vem betalar deras resa till boendet i Kiruna?" för att "bevisa" att svenskar betalar för invandringen.

Såvida man inte är en binär amöba förstås. Eller korkad begåvningsreserv till SD-tomte. Då kan man ju hitta på vad som helst. Och vilken konspirationsteori som helst. Vilket vi också ser dagliga exempel på här på forumet.
Citera
2015-12-17, 18:47
Bannlyst
Citat:
På tal om att vara en binär amöba.... du behöver läsa på lite grand. Och lära dig att tänka..

Du, precis som alla andra begåvningsreserver med defekta gener här, behöver att lära dig att skilja på investering och kostnad. En kostnad har man om man inte förväntar sig den minsta avkastning tillbaka. Alltså.. om invandraren inte med en endaste krona förväntas återföra medel till de offentliga finanserna - så kan han anses vara en kostnad. Annars - en investering.

T.o.m du är nog inte korkad nog att tro att invandrare inte återför skatter. T.o.m du förstår nog att de återför medel till det gemensamma (hur mycket, och om det täcker utgifterna för dennes första tid i Sverige är en annan femma). Således... invandraren är en investering... inte en kostnad.

Investeringen kan däremot, som nämnt, bli en förlust, om inte invandraren leder till ekonomisk vinst/avkastning som motsvarar investerade medel för dennes liv och uppehälle.

Gör invandrare då detta? Svaret är att : det vet ingen! Det finns rapporter som tittar på offentliga finanser och baserat på tvärsnitt försöker att utröna om det överförs offentliga medel från svenskar till invandrare. Och dessa har kommit fram till att det är möjligt att så sker. I sådana fall i omfattningen 0.5% - 1% om året.

Vad dessa däremot inte ger svar på - är hur svensk ekonomi skulle se ut utan invandrare. Det finns istället andra rapporter som försökt sig på.. t.e.x Arenas senaste rapport. Ska man utröna alla effekter invandring har på svenskar välfärd och välstånd - så blir frågan betydligt mer omfattande och komplex än vad en titt på offentliga finanser kan utröna. Och detta medges av alla SD-tomtars favoritekonomer och står uttryckligen i inledningarna till samtliga deras rapporter.

Det korta svaret är således: Ingen har en aning om huruvida invandringen i det långa loppet betalar sig eller inte.

Så.. således så är det inte så enkelt som att säga att "Vem betalar deras resa till boendet i Kiruna?" för att "bevisa" att svenskar betalar för invandringen.

Såvida man inte är en binär amöba förstås. Eller korkad begåvningsreserv till SD-tomte. Då kan man ju hitta på vad som helst. Och vilken konspirationsteori som helst. Vilket vi också ser dagliga exempel på här på forumet.

Nuff said. Nu kommer ingen på forumet någonsin att ens bemöda sig sina 25 sekunder. Bra jobbat.
Citera
2015-12-17, 21:17
Medlem
Citat:

Och eftersom En.Sann.Neger varit så vänlig att belysa felet i ditt tänkande så kan du besvara följande frågor...

Ditt citat - "om FLYKTINGEN (Pellets: korrigerat från invandraren) inte med en endaste krona förväntas återföra medel till de offentliga finanserna - så kan han anses vara en kostnad. Annars - en investering."

Fråga 1 - Hur många av flyktingarna har en 100% tills vidare tjänst inom 5 år efter ankomst i Sverige och därmed bidrar till samhället genom skatteinbetalningar?

När du besvarat den (Vilket det finns svar på) så kan nog till och med du förstå att c:a 200.000 flyktingar per år är en ren förlust affär för Svenska staten de närmsta 50 åren.

Vad som jag tycker missas i vissa av Tinos inlägg m.m. är arbetskostnaden i samband med flyktingmottagande...
Med detta avser jag Migrationsverket (asyl ansökningar) , Domstolar (Överklagan) , sjukvård (Påhittade trauman) , polis ("egna lagar" + Nazister) , Tull (Passkontorll) osv.

Om Tino även börjar poängtera att det , exempelvis , går 10 heltidstjänster på 1000 Flyktingar skulle det bli en riktigt skoj debatt.
Staten skulle kraftigt kunna skära i personal , eller rättare sagt , befintlig personal skulle kunna göra det dom borde göra....
Citera
2015-12-17, 22:51
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Och eftersom En.Sann.Neger varit så vänlig att belysa felet i ditt tänkande så kan du besvara följande frågor...

Ditt citat - "om FLYKTINGEN (Pellets: korrigerat från invandraren) inte med en endaste krona förväntas återföra medel till de offentliga finanserna - så kan han anses vara en kostnad. Annars - en investering."

Fråga 1 - Hur många av flyktingarna har en 100% tills vidare tjänst inom 5 år efter ankomst i Sverige och därmed bidrar till samhället genom skatteinbetalningar?

När du besvarat den (Vilket det finns svar på) så kan nog till och med du förstå att c:a 200.000 flyktingar per år är en ren förlust affär för Svenska staten de närmsta 50 åren.

Vad som jag tycker missas i vissa av Tinos inlägg m.m. är arbetskostnaden i samband med flyktingmottagande...
Med detta avser jag Migrationsverket (asyl ansökningar) , Domstolar (Överklagan) , sjukvård (Påhittade trauman) , polis ("egna lagar" + Nazister) , Tull (Passkontorll) osv.

Om Tino även börjar poängtera att det , exempelvis , går 10 heltidstjänster på 1000 Flyktingar skulle det bli en riktigt skoj debatt.
Staten skulle kraftigt kunna skära i personal , eller rättare sagt , befintlig personal skulle kunna göra det dom borde göra....

Det tar väl 7 år, i genomsnitt, för en flykting (eller anhöriginvandrad), att komma i jobb. I dagens läge.

Och jag förstår ditt resonemang. Eftersom jag läst både Tino och andra (inklusive alla rapporter).

Dessvärre så är resonemanget på tok för imbecillt och negativt i sin utgångspunkt.

Har du lyssnat på någon som tycker annorlunda än Tino någon gång? Och då menar jag.. verkligen lyssnat?

Och siffran 200K flyktingar per år förstår jag inte varför du kommer med. Själv tror jag att vi mäktar med ca 100K per år. 200K blir för tungt. Vilket också regeringspartierna tillsammans med allianser tycker. Därav att man nu försöker begränsa strömmen för att återgå till hanterbara nivåer.

PS. En.Sann.Neger läser jag tyvärr inte. Han är en liten groupie som jagat mig länge nu, och jag ignorerar hans inlägg om jag kan. Har man ett idiotnick som hans så kan man inte förvänta sig mer heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in