Hade oerhörda förväntningar och de blev hyfsat infriade. Känns mer genuint än vad Lucas skrapade ihop till Ep 1-3. Skönt med mindre datoranimeringar.
Stör mig lite på att två som aldrig hållit i en ljussabel bara plockar upp den och spöar nån som tränat hela livet.
Finn bör ju ha lärt sig fäktas under sin tid inom First Order för det är knappast uteslutet att han lärt sig hantera det där svärdet som en stormtrooper viftade mot honom. Rey hade ju uppenbarligen lärt sig slåss med sin stav. En stav är ingen ljussabel så klart men hon var ju väldigt stark inom Kraften.
Citat:
Kändes lite fattigt att klämma in Luke på slutet där han står och hänger på berget. Hade varit bättre om film två handlat om hur Rey söker upp honom och ger ett lite mer värdigt intryck. Mer likt vad Luke själv gjorde när han hittar Yoda
Själv tycker jag att slutet var mäktigt. Visst, det hade varit trevligt att se Luke i mer än typ en minut men ändå.
Citat:
Men för i helvete, måste varje film sluta med att de spränger en planet enligt exakt samma mall.
I originaltrilogin så var dödsstjärnorna vapenstationer, inte planeter. Jag förstår dock vad du menar men den här filmen är uppenbarligen både ett slags reboot av ANH och en uppföljare till originaltrilogin. Mot detta faktum har jag personligen inga invändningar.
Förstår inte de som klagar på "comic relief". Inte mer än tidigare delar, om än utspritt på fler karaktärer
Jag ger filmen en 9a, helt underbar.
Lite funderingar och frågor dock:
1. Jag hade gärna sett mer av världen som sådan, effekterna efter imperiets fall. Inte nödvändigtvis med lika mycket politiskt tjafs som i prequel-trilogin, men ändå NÅGOT som visar världen. Typ att de strosar runt i Coruscant och pratar om hur Nya Republiken återinfört demokrati osv.
2. Förstod inte delen där de sprängde planeterna. Var det HELA Nya Republikens grund som dog? Så nu finns inte republiken något mera utan bara The Resistance som nu verkligen är som rebellerna, bara en liten sketgrupp utan större makt?
3. Varför heter de The Resistance över huvud taget och inte The New Republican Army eller något? Varför har inte nya republiken en armé utan förlitar sig på en grupp som i praktiken är guerillakrigare?
Mina frågor kretsar just kring världen efter imperiet som ni ser, lite besviken att det inte täcktes upp mer då det är det jag nästan hade funnit mest intressant. För just nu kändes det nästan bara som att First Order förstörde tomma och öde planeter som man inte hade någon relation till.
Rey är Lukes dotter, därför hon har så stark force och därför hon for för att träffa honom i slutet av filmen.
NJA vet ej om jag håller med dig där, Luke är blåögd. Leia är brunögd. Både Rey och Ren är brunögda. Visserligen är det inte känt vem lukes fru isåfall skulle vara och må hända att hon är brunögd. Dock kramas Rey och Leia i slutet vilket borde tyda på att åtminstone Leia vet vem Rey är sen tidigare.
Edit: läste precis nån som så att det var chewbacca och Leia som kramades... Vilka var det?
Sen vill jag ju påstå att hon i mitt fall har Leia som mor som likt Luke är barn till Anakin vilket gör att hon kan få kraften den vägen. Sen verkar även Han Solo besitta viss kraft då Ren känner hans närvaro på planeten när de ska spränga den där basen.
Senast redigerad av DirhChefotsir 2015-12-16 kl. 22:08.
Just det, om det finns något som jag faktiskt är lite besviken med så är det:
Captain Phasma. Trodde att hon skulle ha en mycket mer betydelsefull roll, J. J Abrams har ju själv sagt att Gwendolyne Christie var den som övertygade allra mest utav skådespelarna. Men kanske får vi se mer av hennes talang i framtiden?
Var länge sedan en film levde upp till hypen och det är på tiden. Visst, den kanske är cheesy. Men hej, det är ju Musse Pigg som styr X-wingsen.
Kanske inte världens bästa manus, men ett otroligt kul rymdäventyr.
Det här med ljussablarna kan jag hålla till viss del med om, men det räknar jag som bagateller.