Citat:
Ursprungligen postat av
VenomX
Är det verkligen "bekräftat" via externa källor typ böcker att Darth Plagueis verkligen har förmågan att kunna lura döden, så att säga?
Ja, jag angav källan tidigare ifrån boken "Darth Plagueis". Plagueis besegrade sin mästares andra lärljunge Darth Venamis och höll honom vid liv genom att manipulera med mitrokloriderna. Det var också på honom han experimenterade för att kunna döda och sedan återuppväcka. Därefter tog han med Venamis till Sidious och dödade och återuppväckte honom gång på gång som en demonstration.
Citat:
Jag hade alltid antagit att kejsaren bara ljög ihop denna historia för att han insåg att det vore bästa betet att manipulera Anakin med, för att få honom nyfiken på att lära sig mer om kraften/Siths.
Så KAN det förstås vara nu när boken inte räknas som en del av loren. Det enda vi har är lögnaren Sidious egna ord på det. Men det KAN också vara precis så det ligger till och det är ju därför Plagueis-ryktet fått sån fart för hur det knyter ihop trilogierna och ger fart åt den nya tidslinjen.
Personligen har jag alltid betraktat det som "sanning" eftersom andebesvärjelser och Nekromans alltid varit en klassisk "mörka sidan"-grej medan Jedis och "ljusa sidan" har en mer puritansk hållning på det där. Men fördelen är väl här att var och en kan bli salig på sin egen tro.
Citat:
Om Plagueis verkligen kan springa runt och återuppväcka döda eller hindra folk från att dö lite hursomhelst så känns det lite ball-ur tycker jag, mer som nåt slags ren trollkarlsfantasy än Star Wars
Fast hallå eller? Star Wars har ju alltid varit en blandning av allt möjligt med Sci-fi och fantasy. Force choke, Force lightning, telekinesis, Jedi Mind trick och alla krafter både refererade till och inte refererade till i filmerna är ju samtliga trollkarlsaktiga. Plagueis tycker jag inte ligger bortom det ofattbara i vad den här galaxen producerat.