2015-12-17, 13:43
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepp-ohoj
När jag köpte var spreaden 0,78%, sen ändrade dom den till 7,8% några sekunder efter jag handlat och drog ner antalet ordrar till 1000 st istället för 50 000.

Mäklaren tyckte det lät konstigt men sa även att speaden låg ju innanför gränsen, men annars sa han inte så mkt. Har som sagt sett Handelsbanken gör liknande tidigare, men inte så här grovt.

Citat:
Eller såg du själv att spreaden ändrades från 0,34% till 7,69%??

Jag tycker du ska kontakta Handelsbanken och försöka reda ut detta, alternativt prata med någon ny person hos din mäklare gärna någon högre uppsatt som har rätt att ge kompensationer för den personen du pratat med verkar inte förstå vad han ska göra åt det.

Jag såg den ändras till 0,34% i en brief sekund han inte ta en screenshot då, suttit och tittat på den en stund men den har inte ändrats nu, det var verkligen en tur där att den gjorde det just den sekunden.
Senast redigerad av Key. 2015-12-17 kl. 13:48.
2015-12-17, 13:44
Medlem
"NRD" har köpt 8 miljoner beardax x15 i intervallet 10700-10750. (tot ca 10,5 mlj kr)

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/564103/bear-dax-x15-ava

Sånt är ibland lite kul att följa hur det går. Just nu nästan 1 milj kr back på den "traden".
Senast redigerad av Burkgurka 2015-12-17 kl. 13:48.
2015-12-17, 13:51
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
"NRD" har köpt 8 miljoner beardax x15 i intervallet 10700-10750. (tot ca 10,5 mlj kr)

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/564103/bear-dax-x15-ava

Sånt är ibland lite kul att följa hur det går. Just nu nästan 1 milj kr back på den "traden".

Bra call, mer sånt, betyder att vi borde förvänta oss en nedgång snart, kanske inte på direkten men snart, historiskt har de haft lagg med sånt i standard upp till 3 dagar men ibland fler.
2015-12-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Bra call, mer sånt, betyder att vi borde förvänta oss en nedgång snart, kanske inte på direkten men snart, historiskt har de haft lagg med sånt i standard upp till 3 dagar men ibland fler.

Jo, går ju inte ignorera såpass stora och "galna" affärer. Men känns ibland svårt att bedöma om det i bakgrunden är någon spelgalen snubbe med alldeles för mycket pengar att slösa bort eller om det är en seriös och duktig trader. Kan ju även ligga någon form av täckning för annan affär i bakgrunden. Men får tas på allvar tills vidare i alla fall.
2015-12-17, 14:14
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Jo, går ju inte ignorera såpass stora och "galna" affärer. Men känns ibland svårt att bedöma om det i bakgrunden är någon spelgalen snubbe med alldeles för mycket pengar att slösa bort eller om det är en seriös och duktig trader. Kan ju även ligga någon form av täckning för annan affär i bakgrunden. Men får tas på allvar tills vidare i alla fall.

Mmm viktigt också att kolla om de hedgar eller inte.

Haha upptäckte denna av en slump nyss vad tycker ni om denna spread på 133,33%

BULL DAX X15 AVA

Certifikatet blev värdelöst så emittenten säljer inte ut några men de någon som försöker få sina sålda på 1 kr.

Galet, dessa certifikat är farliga.
2015-12-17, 14:27
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Mmm viktigt också att kolla om de hedgar eller inte.

Haha upptäckte denna av en slump nyss vad tycker ni om denna spread på 133,33%

BULL DAX X15 AVA

Certifikatet blev värdelöst så emittenten säljer inte ut några men de någon som försöker få sina sålda på 1 kr.

Galet, dessa certifikat är farliga.

Det där är ju ens värsta mardröm om man skulle råka missa på något sådant och köpa på sig Gäller att vara skärpt.

Håller för övrigt kvar en liten position korta från igår så länge vi inte bränner igenom 1467
http://invst.ly/obzb
Undrar liksom om alla verkligen gillar räntehöjningar... egentligen
Senast redigerad av Farbror-Joakim 2015-12-17 kl. 14:31.
2015-12-17, 14:40
Medlem
grabbar sälj era korta vi ska mot ATH bara så ni vet
2015-12-17, 15:13
Medlem
Citat:
Jag tycker du ska kontakta Handelsbanken och försöka reda ut detta, alternativt prata med någon ny person hos din mäklare gärna någon högre uppsatt som har rätt att ge kompensationer för den personen du pratat med verkar inte förstå vad han ska göra åt det.

Jag såg den ändras till 0,34% i en brief sekund han inte ta en screenshot då, suttit och tittat på den en stund men den har inte ändrats nu, det var verkligen en tur där att den gjorde det just den sekunden.

Förhoppningsvis löser det sig till slut. Den snälla damen på Nasdaq som jag fick tag i imorse inom 10-minutersgränsen, ringde nyss tillbaka och hon hade varit i kontakt med Handelsbanken och ifrågasatt deras beteende och efter det gick Handelsbanken med på att makulera avslutet. Men det var helt tack vare att jag hörde av mig till Nasdaq så fort.

Jag vågar dock inte ropa hej förrän jag ser det svart på vitt i min depå, men förhoppningsvis sparar det mig ca 15k. En sak är dock säker och det är att jag aldrig kommer överväga nåt derivat som har med Handelsbanken att göra igen.

Tack för bollandet med tankar och förslag, uppskattade det mkt.
Senast redigerad av Skepp-ohoj 2015-12-17 kl. 15:19.
2015-12-17, 15:24
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Det där är ju ens värsta mardröm om man skulle råka missa på något sådant och köpa på sig Gäller att vara skärpt.

Håller för övrigt kvar en liten position korta från igår så länge vi inte bränner igenom 1467
Undrar liksom om alla verkligen gillar räntehöjningar... egentligen

Mmm verkligen, är så otroligt försiktig med certifikat nu för tiden, urholkningen sker varje dag som man håller i positionen, man tänker inte på det då men några punkter kan betyda allt i längden.

Det värsta är om indexen tradar mer än 4% då ställer emitten om certifikatet till ett nytt pris som det gick sist i somras vid Augusti fallet när OMX föll mer än 4% höll Morgan Stanley priset ute i 1 timme och 15 min och köpte tillbaka det ca -33% så de som höll i ett innehav eller köpte stunden innan de stängde ned certifikatet p.g.a av den "osynliga spärren" förlorade -33% av sitt innehav så fort den började trada igen då de satte ett helt nytt pris på certifikatet som var lägre än det ursprungliga.

De stal folks pengar, de va exakt vad de gjorde.
Senast redigerad av Key. 2015-12-17 kl. 15:29.
2015-12-17, 15:34
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Förhoppningsvis löser det sig till slut. Den snälla damen på Nasdaq som jag fick tag i imorse inom 10-minutersgränsen, ringde nyss tillbaka och hon hade varit i kontakt med Handelsbanken och ifrågasatt deras beteende och efter det gick Handelsbanken med på att makulera avslutet. Men det var helt tack vare att jag hörde av mig till Nasdaq så fort.

Jag vågar dock inte ropa hej förrän jag ser det svart på vitt i min depå, men förhoppningsvis sparar det mig ca 15k. En sak är dock säker och det är att jag aldrig kommer överväga nåt derivat som har med Handelsbanken att göra igen.

Tack för bollandet med tankar och förslag, uppskattade det mkt.

Suveränt! Skönt att det löste sig blir så glad när jag får höra sånt här! Riktig success!

Men intressant att Nasdaq reagerade så, Handelsbanken visste ju vad de höll på med hela tiden.
2015-12-17, 16:00
Medlem
Citat:

Lite uppdat på denna. "NRD" har sålt av 3 milj nu med förlust.
2015-12-17, 16:02
Medlem
Citat:
Suveränt! Skönt att det löste sig blir så glad när jag får höra sånt här! Riktig success!

Men intressant att Nasdaq reagerade så, Handelsbanken visste ju vad de höll på med hela tiden.

Hon sa att Handelsbanken hade som skäl att jag hade handlat innan sockermarknaden öppnade och att dom därför ökade spreaden (en ökning på 7% är jävligt saftig när man handlar för närmare 600k). Sen varför dom inte sänkte spreaden igen efter att marknaden öppnat kunde hon inte svara på. Varför inte ha en lite större spread fram tills underliggande öppnar och sen sänka den vid öppnandet som i princip alla emittenter gör? Sen när det gällde antalet så kunde inte Nasdaq kräva ett visst antal och de har rätt att ändra lite som dom vill tydligen, bara det finns nåt utställt.

I alla fall så ringde min mäklare för en liten stund sen och bekräftade att avslutet makuleras. Känns som en vinst på nåt sätt. Jag släpper börsen för idag, nya tag imorgon.

Trevlig afton!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in