Citat:
Ursprungligen postat av
zerxez
Vad menar du med att filmerna inte har något innehåll?
Du vet precis vilken typ av film jag menar med "två timmar utan något egentligt djup eller innehåll". En film som är bra om man vill slå ihjäl två timmar, eftersom man är underhållen under tiden man är där, men som inte lämnar så mycket kvar efteråt. Fast folk tittar ju troget på såpoperor och där händer ju inte heller egentligen någonting. Och att faktiskt bli underhållen i två timmar är ju ett fall framåt jämfört med Ep 1-3 som var rena plågeriet.
Jag ser två typer av kommentarer här. De som är fyllda av entusiasm efter att just ha sett filmen. De har fått sig två timmars fartfylld actionkomedi, en rejäl nostalgitripp och är alldeles oerhört lättade att det inte blev en ny totalkatastrof som med the prequels.
Den andra typen är de mer reflekterande kommentarerna, och av dessa förstår man att filmen är en kloning av ANH. För mig betyder det "inget innehåll". Ja alltså inte mer än i en såpopera. Men visst, precis som med en såpopera så kan ha syjunta på syjunta om vad de olika platta karaktärerna kommer att göra i nästa avsnitt.
Nu låter jag såklart väldigt negativ, men ni ska veta att jag älskar ANH och ESB. Och från det jag läser här är den nya filmen inte i närheten av dessa, inte överhuvudtaget på samma planet.
Det skulle ha varit mycket bättre och ärligare om man hade gjort en TV-serie av det istället, eftersom man uppenbarligen inte har några nya historier i filmklass att berätta. En sådan TV-serie hade kunnat pågå i en evighet, och man hade kunnat få återuppleva de fantastiska miljöerna och karaktärerna utan några större krav på handling.