2015-12-16, 22:22
Medlem
datzs avatar
har hesi blom näring som är öppnad och har använt lite ur den för 1 år sedan . är den gammal ? står ju inget datum eller nåt när det ska gå ut. kanske funkar hur länge som helst ?
Citera
2015-12-16, 22:32
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datz
har hesi blom näring som är öppnad och har använt lite ur den för 1 år sedan . är den gammal ? står ju inget datum eller nåt när det ska gå ut. kanske funkar hur länge som helst ?

Nja. Om du skakar flaskan och det "skramlar" lite i botten så är den inte helt optimal. Nu minns jag inte exakt vad som hänt i den men det kan nog någon som är mer svängd på kemi förklara.
Jag hade skakat den som fan och sett hur plantorna reagerar.
Citera
2015-12-16, 23:28
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Nej egentligen inte, rycka blad är den bästa tekniken för att få ner ljus.
Vilken erfarenhet har du med att klippa? Vissa säger ju att bladen är viktiga för att omvandla energi, men vissa andra hävdar att man får större skörd av trimma så ljuset kommer in överallt.
Citera
2015-12-17, 07:49
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Vilken erfarenhet har du med att klippa? Vissa säger ju att bladen är viktiga för att omvandla energi, men vissa andra hävdar att man får större skörd av trimma så ljuset kommer in överallt.

Att dra blad går att använda på många sätt, du kan styra tillväxten och formen på plantan om du börjar i tid och i det läget du är nu så kan du få ner ljus till lägre budsites. Men jag vet ju inte hur din planta ser ut så att säga exakt vilket resultat du kommer få och vad du bör göra låter sig inte göras.
Det är jävla hippies som är livrädda för att nypa blad. Jag gör det när det behövs eller om jag vill styra plantan.
Jag har rensat plantor totalt och de studsar tillbaka på någon vecka.
Men googla runt lite och tänk mer som en bonde än en hippie.
Citera
2015-12-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ja det bör räcka.
Jag la för mycket tid på bilder och alla forum så jag har skurit ner den biten och avsagt mig mod uppdragen och avslutat de flesta ställena. Så nej det blir ingen bildtråd. Allt har sin tid och nu är det lite annat i livet som behöver mig mer.

Med all respekt
Citera
2015-12-18, 00:43
Medlem
jevlaskitnamns avatar
God kväll har lite akuta problem med min ena blomma bladen e typ helt vita den e typ 4e veckan i blom.. vad e felet? Har gett den näring trodde de va närings brist men de har inte blivit bättre. .

Mvh
Citera
2015-12-18, 02:05
Medlem
DirtyNorths avatar
Hejsan!

Hade tänkt kolla några klipp på youtube där man rycker bort löven på plantan för att se på ett ungefär hur mycket man ska ta bort.
Men kommer inte på vad det heter då man gör det, någon som kan hjälpa mig?
Citera
2015-12-18, 07:44
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Hejsan!

Hade tänkt kolla några klipp på youtube där man rycker bort löven på plantan för att se på ett ungefär hur mycket man ska ta bort.
Men kommer inte på vad det heter då man gör det, någon som kan hjälpa mig?

Defoliation.
När du ändå googlar runt kan du kolla på super cropping.
Smäll sen ihop de teknikerna så får du ett väldigt hårt sätt att odla.
Man förundras hur snabbt plantor studsar tillbaka.

Om man rycker alla blad när en planta blivit tre-ish noder hög och sen fortsätter någon vecka att plocka bara toppen så hinner grenarna under ikapp och man får snabbt en stor buskig planta där alla toppar är i samma höjd.

Generellt blir det jävligt täta noder om man kör defoliation tidigt på en planta. Värt att tänka på om man har lite lite höjd att jobba med.
Citera
2015-12-18, 07:47
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
God kväll har lite akuta problem med min ena blomma bladen e typ helt vita den e typ 4e veckan i blom.. vad e felet? Har gett den näring trodde de va närings brist men de har inte blivit bättre. .

Mvh

Du ger för lite info för att få ett vettigt svar.
Pröva den här han kan kanske ge svar.
https://m.youtube.com/watch?v=-8A4ifeeFbc

Hur stor kruka?
Vilket ljus?
Medium?
Hur mycket näring/vilken sort?
Citera
2015-12-18, 07:49
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Defoliation.

Om man rycker alla blad när en planta blivit tre-ish noder hög och sen fortsätter någon vecka att plocka bara toppen så hinner grenarna under ikapp och man får snabbt en stor buskig planta där alla toppar är i samma höjd.

Generellt blir det jävligt täta noder om man kör defoliation tidigt på en planta. Värt att tänka på om man har lite lite höjd att jobba med.
Perfekt, då ska jag genast sätta mig och googla runt och kolla på några filmer!

Kung att du gav mer information att googla på också!
Citera
2015-12-18, 13:05
Medlem
HestenAgdas avatar
Citat:
Defoliation.

Kollade upp defoliation.

https://www.420magazine.com/forums/hydroponic-gardening/176415-increasing-yield-defoliation-indoors-whats-mean-how-do.html

Man ska alltså plocka bort bladen för att solenergin ska nå hela plantan? Men innehåller inte bladen en massa näring som hjälper till vid tillväxten? Det ser ju fint ut på bilderna på länken men att plocka bort stora fina blad fyllda med näring känns som att gå emot någon princip, kan du utveckla? Varför är bladen viktiga men inte så viktiga att man behöver dom i det vegetativa stadiet? Är det mest i blomfasen bladen ska ge näringen?
Citera
2015-12-18, 13:28
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HestenAgda
Kollade upp defoliation.

https://www.420magazine.com/forums/hydroponic-gardening/176415-increasing-yield-defoliation-indoors-whats-mean-how-do.html

Man ska alltså plocka bort bladen för att solenergin ska nå hela plantan? Men innehåller inte bladen en massa näring som hjälper till vid tillväxten? Det ser ju fint ut på bilderna på länken men att plocka bort stora fina blad fyllda med näring känns som att gå emot någon princip, kan du utveckla? Varför är bladen viktiga men inte så viktiga att man behöver dom i det vegetativa stadiet? Är det mest i blomfasen bladen ska ge näringen?

Jag vet inte om jag kan ge ett så mycket bättre svar än att det är ett bra sätt att styra en planta. Allt hänger på tajmingen och vad man vill uppnå.
Du får helt enkelt prova på en planta och se om det är en teknik som passar dig.
in short. Det som får mycket ljus på sig växer mer.
Bland vanliga växthusodlare finns inte samma rädsla att manipulera plantorna. Det tycker jag är sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in