2015-12-18, 23:11
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Du ger för lite info för att få ett vettigt svar.
Pröva den här han kan kanske ge svar.
https://m.youtube.com/watch?v=-8A4ifeeFbc

Hur stor kruka?
Vilket ljus?
Medium?
Hur mycket näring/vilken sort?

Ber om ursäkt för ett luddigt inlägg..

Krukan e på 10L och står under en 400w hps med cocos som medium och näringen e bio blom har läst på lite extra och kommit fram till att jag kanske öst på med för mycke näring.. har kört 10ml per 10 liter vatten..

Hoppas detta svaret ger mer att gå på

Mvh
Citera
2015-12-19, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Ber om ursäkt för ett luddigt inlägg..

Krukan e på 10L och står under en 400w hps med cocos som medium och näringen e bio blom har läst på lite extra och kommit fram till att jag kanske öst på med för mycke näring.. har kört 10ml per 10 liter vatten..

Hoppas detta svaret ger mer att gå på

Mvh

PH på din näringslösning? Magnesium och Zink blir mindre tillgängligt i vissa ph värden.

För mycket P kan också blockera upptaget av Fe. Järn behövs för att göra klorofyll.
Senast redigerad av Slavik 2015-12-19 kl. 00:49.
Citera
2015-12-19, 21:08
Medlem
Vilka utländska forum skulle ni rekommendera att man blir medlem på och börjar läsa för att lära sig mer om odling?
Citera
2015-12-20, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert
Vilka utländska forum skulle ni rekommendera att man blir medlem på och börjar läsa för att lära sig mer om odling?

Icmag. Läs allt från dudin i svenska forumet med.
Citera
2015-12-20, 13:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag kan ge ett så mycket bättre svar än att det är ett bra sätt att styra en planta. Allt hänger på tajmingen och vad man vill uppnå.
Du får helt enkelt prova på en planta och se om det är en teknik som passar dig.
in short. Det som får mycket ljus på sig växer mer.
Bland vanliga växthusodlare finns inte samma rädsla att manipulera plantorna. Det tycker jag är sunt.

Ett bättre svar skulle väl go like this, typ: Odlar man inomhus så tillsätter man någon form av näring själv kontinuerligt, oftast blom, om man inte har en riktig skit jord med 0 näring. Så därav har inte plantan lika stort behov av att ta näring av de blad den annars skulle suga näring ur.

Summa summarum: Utomhus ska man låta bli defolation. Medans när man odlar inomhus kan köra på för fullt genom att tillsätta näring konstant själv.

Tror du har poängen nu.

Tack för mig!

Mvh Jr!
Citera
2015-12-20, 14:53
Medlem
Hur är det att så i 100% perlite?
Citera
2015-12-20, 15:40
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Hur är det att så i 100% perlite?
Det går utmärkt om övriga parametrar stämmer.
Citera
2015-12-20, 17:24
Medlem
Citat:
Det går utmärkt om övriga parametrar stämmer.

När man kör bottomfeeding och sår direkt i perliten. Behöver man inte vattna ovan ifrån den första tiden innan rötterna har letat sig ner i krukan?
Citera
2015-12-20, 18:05
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
När man kör bottomfeeding och sår direkt i perliten. Behöver man inte vattna ovan ifrån den första tiden innan rötterna har letat sig ner i krukan?

Beror på hur stor kruka man har. Hur snabbt luften byts osv osv osv.
Citera
2015-12-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
God kväll har lite akuta problem med min ena blomma bladen e typ helt vita den e typ 4e veckan i blom.. vad e felet? Har gett den näring trodde de va närings brist men de har inte blivit bättre. .

Mvh

För mycket vatten och näring skulle jag tippa på. CB mår bara bra om dom får torka ut ibland. Och för mycket näring ändrar PH värdet i jorden och det gillar dom inte. Testa med att flucha så att jorden blir av med det som inte är bra och låt sen plantan torka ut. Sen vattnar du som vanligt igen och då tror jag att den blir fin igen och bra skörd.
Citera
2015-12-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Vilken erfarenhet har du med att klippa? Vissa säger ju att bladen är viktiga för att omvandla energi, men vissa andra hävdar att man får större skörd av trimma så ljuset kommer in överallt.

Nej jag trimmar inte, mer än att ta bort fula blad. Jag anser ju att det är bladen som tar upp Ljuset till buddsen. Har även testat att trimma men tyckte att jag fick sämre skörd då.

Men jag vet ju att det finns andra teorier. Och kan inte garantera att min är bäst. Det finns massor på youtub om riktiga proffs odlare.
Citera
2015-12-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert

Youtub finns hur mycket som helst.
Sen har ju swecan en bra beskrivning, speciellt för ny börjare, men även en del avanserande tekniker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in