När Rey blir förhörd av Kylo Ren och han försöker med kraften komma över information om kartan men hon vänder Kylo Rens jedi mind trick mot honom själv och hon får in inblick i hans tankar. Min andra favoritscen är när Kylo Ren går berserk på förhörsstolen efter att Rey lyckats fly och han skriker "GUARDS!" och dom två stormtroopers utanför bara vänder sig om och går en annan riktning. Skrattade gott åt det!
Storyn
För mycket skämt.
Rösterna som var lite blandade med tydliga accenter
Captain Phasma för att det var en kvinna. Det passade inte riktigt in.
Finn - För att han var ful och att han skulle spela överdrivet nervös.
Ser inte riktigt kemin mellan han och Rey.
Kylo ren för att han så ful och det kändes inte riktigt trovärdigt att leia och Han har odlat fram honom.
Han borde behållit masken på för skrämmande verkar han inte vara.
Det som hände med Han och att det var så jävla tydligt.
Ännu en dödsstjärna
Brist på mäktiga bebyggelse
Ingen Yoda
Med mera.
Det positiva var
Snoke
Rey- snygg att titta på.
Det övergivna skeppet i sanden.
Storyn
För mycket skämt.
Rösterna som var lite blandade med tydliga accenter
Captain Phasma för att det var en kvinna. Det passade inte riktigt in.
Finn - För att han var ful och att han skulle spela överdrivet nervös.
Ser inte riktigt kemin mellan han och Rey.
Kylo ren för att han så ful och det kändes inte riktigt trovärdigt att leia och Han har odlat fram honom.
Han borde behållit masken på för skrämmande verkar han inte vara.
Det som hände med Han och att det var så jävla tydligt.
Ännu en dödsstjärna
Brist på mäktiga bebyggelse
Ingen Yoda
Med mera.
Det positiva var
Snoke
Rey- snygg att titta på.
Det övergivna skeppet i sanden.
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Här flödar intelligensen märker jag.
[spoiler]Måste påpekas att denna gången är det faktiskt en Death Star I den bemärkelsen att den faktiskt har absorberat energin hos en stjärna som frigörs vid förstörelsen. Den första borde egentligen kallas mer för en Death Moon.
Kemin mellan Rey och Finn är väl uppenbar att dom räddat varandra och kramas om för att dom bryr sig om varandra. Inte mer som påpekas i filmen. Du gillar inte filmen för att skådespelarna är fula, en är kvinna och att Yoda inte var med men Yoda är tyvärr död men kanske hade missat det. Gamla filmerna är också fyllda med skämt, denna hade varken mer eller mindre tycker jag. Känns lite konstigt att kritisera för handlingen när det är del 1. [spoiler]
Det var mycket kul att återigen få uppleva Star Wars-universumet, och även om jag njöt av det visuella samt nostalgin, så kan jag inte låta bli att känna en viss avsmak för filmen.
35 år ska alltså ha gått sedan episod 6 då Luke, Leia och Han Solo räddade galaxerna från Imperiet, och man upprättade den Nya Republiken i fredens namn. Under dessa 35 år av fred så lyckas en ny avart av ett ondskefullt imperium ändock etablera sig, bl.a. med hjälp av siths. Den Första Ordningen är inte en dold organisation med en dold agenda, utan den är välkänd, etablerad och livskraftig. Hur har det kunnat gå till? Är den Nya Republiken samt Motståndsrörelsen totalt handlingskraftig och på det dumma i sina huvuden? Enorma resurser, i monetärt kapital och i humankapital, men också i fråga av tid, tillhandahålls av den Första Ordningen. Och det har uppenbarligen inte gått under radarn för den Nya Republiken, då organisationen är välkänd och fruktad. I 35 år.
Utöver detta så fanns det en del andra detaljer som jag störde mig på, men som inte spelar enorm roll för storyn (därför lämnas dessa utanför).
Förhoppningsvis så får vi fler svar i senare filmer, men just nu så är handlingen alldeles för tunn för att "The Force Awakens" ska kunna klassas som en toppenrulle. I mina ögon så var det kul att se den för att det var Star Wars.
Sen ska vi inte heller tala om "huvudstriden" i filmen. Någon som känner igen uppdraget "ha sönder skölden och skjut sönder en viktig del av ett massförstörelsevapen"? Åtminstone jag har sett det förut, i någon film. Jag undrar vilken det var.
Några positiva ord, för att byta spår och ingjuta förhoppning. Den unga sithlärlingen Kylo Rens väg ska bli intressant att följa, likaså mysteriet som är Rey och Luke. Förhoppningsvis så kan någonting storartat ta sig form utifrån dessa tre karaktärers handlingar och utveckling. Det visuella är fortsatt mycket bra och välfungerande, ett stort plus. Den mystiska sithmästaren är också mycket intressant, kan det vara Darth Sidious mästare, som påstås ha blivit dödad enligt sithtraditionen?
Avslutningsvis så vill jag betygsätta filmen. På grund av Finns totalt onödiga samt ointressanta roll, den taskiga humorn, Hollywoodstuntsen och den oäkta (dåligt komponerade) handlingen, så får filmen enbart en högst diskutabel 6/10. Rey och Kylo Ren lyfter filmen, likaså Han Solo med Chewbacca. Om det övriga hade hållit samma nivå som nämnda fyra karaktärer samt det visuella, så hade filmen nått upp till nivåer runt 8.5-9/10.
Många bra scener varvades med lika många dåliga. En film värd att se och som förhoppningsvis kan lyftas av sina två efterföljare. Jag är åtminstone hoppfull!
Som exempel på hur det hela spårade ur redan 1983 vill jag jämföra musikscenen hos Jabba the Hutt med barscenen i den första filmen. Det är som natt och dag. Barscenen från 1977 är bland det bästa som har gjorts i filmhistorien. Minutiöst välgjord, sjukt mycket arbete på detaljer, men ändå återhållsamt. Det blir realistiskt och otäckt, ja som om man vore på en annan planet. Scenen från 1983 är som en sämre kopia av The Muppet Show, och att man sen fyllde resten av filmen med nallebjörnar, ja ...
Inte längre The Muppet Show, som det blev med ändringen 1997. Men fortfarande skitdåligt. Fortfarande som ett barnprogram; typ ett avsnitt av Privatdetektiven Kant med en förvuxen Lilla Blå inhyrd. Slarvigt och slafsigt gjort - återigen jämför med 1977!
1997-ändringen handlar väl om att man ville på in "coola" 3D-effekter, gissar jag.
Nyss hemkommen ifrån biografen och jag måste säga att jag är stormförtjust. Mycket, mycket bra slutresultat ifrån J.J Abrams. Visst, jag kan hålla med om att den påminde väldigt mycket om A New Hope, men det var inte enbart nostalgi utan filmen klarade sig gott på egna ben. Daisy Ridley gör en jävligt bra rolltolkning enligt mig och likaså Adam Driver som Kylo Ren. Den sistnämnde motsvarade mina förväntningar vilket jag är väldigt glad över.
Spoiler 1 nedanför:
Vad gäller Han Solos död så tycker jag att det var ett vågat och bra beslut. Jäkligt tråkigt att (förmodligen) inte få se mer av honom i framtiden, samtidigt kändes det som ett nödvändigt ont att en huvudkaraktär skulle få ta smällen. Det höjer intresset rejält, åtminstone för mig.
Spoiler 2:
Supreme Leader Snoke, det kanske är Darth Plagueis trots allt? Åtminstone var det jäkligt likt och i sådana fall skall Snoke kunna återuppliva döda. Hade det inte varit väldigt häftigt om han tog tillbaka Darth Vader som antingen lockas tillbaka till mörket eller alternativt att han och Luke tillsammans dödar Ren och Snoke.
Wooah.. Hade NT en aning.. Tråkigt och synd att han gjorde det...
Konstigt att jag aldrig tänkt på det här :O
När jag tänker på olika scener från filmerna kommer jag ihåg vissa från originalet och vissa från remakesen.. Ibland till och med båda.. Skumt att jag aldrig hört det här..