Citat:
Ursprungligen postat av
priamos2014
Jag växte också upp med originaltrilogin. Så djävla bra, särskillt fyran och femman, sedan gick det lite utför.
om folk idag skall fatta hur djävla cool och grym fyran var när den kom, så föreslår jag dom att kolla lite youtube klipp med månbas alpha, så fattar dom lite hur häftig star wars var i jämförelse.
Sedan kom ettan, med en helt värdelös handling och helt befriad från huvudperson, förutom en decerebrerad nördig full-size kanin med sladdriga öron, som dessutom lät som bugs-bunny ( ok avslutningsfighten var cool)
Man såg tvåan, med en psykopat som huvudperson, som en riktigt snygging, helt oförklarligt blev kär i, man fattade inget och kunde inte identifiera sig med något och med en cgi, så plastig, så alieneringen till filmen blev total. Nåja som lök på laxen fick man ju vid slutet åtnjuta, den gamle vise och cola yoda, förvanlas till en grön studs boll. Inte så cool, inte så vis, men kanske lockade det ändå till ett och annat hånskratt.
trean kom och av någon märklig anledning, så hoppades man någonstans där inne, att nu vänder det. Fan, det måste ju vända. Åh nejdå, psykopaten hackade vidare och matade lysröret denne imbecill viftade med, både med barn och diverse konstiga varelser och robotor. Allt i meningslöshetens och dom artificiellt flimmrande bildernas land. Hela skiten avslutades med en så lång och artificiell stridscen så publiken såg mer av sin klocka än duken där framme. I alla fall dom som hade oturen att inte somna.
Farsen avslutades med att allt med force, disciplin. Lugn ogilitgförklaradesoch egentligen så handlar alla fighter med lysrör egentligen om vem som är längst.
Någr grät, men dom flesta var nog mest glada att skiten var över. T.o.m. psykot själv voted "no!" At the end.
inte en janne att jag betalar en krona för att se mer av skiten.
Jag håller med om allt du säger, och tack för att ha förklarat handlingen i Episoderna 1-3. jag skulle aldrig ha klarat att redogöra för det själv, jag har aldrig någonsin sovit så mycket på bio.
Som exempel på hur det hela spårade ur redan 1983 vill jag jämföra musikscenen hos Jabba the Hutt med barscenen i den första filmen. Det är som natt och dag. Barscenen från 1977 är bland det bästa som har gjorts i filmhistorien. Minutiöst välgjord, sjukt mycket arbete på detaljer, men ändå återhållsamt. Det blir realistiskt och otäckt, ja som om man vore på en annan planet. Scenen från 1983 är som en sämre kopia av The Muppet Show, och att man sen fyllde resten av filmen med nallebjörnar, ja ...
1977:
https://www.youtube.com/watch?v=g6PDcBhODqo
1983:
https://www.youtube.com/watch?v=PiDRgDmXGi4