Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-12-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jeb visade äntligen cajones och en potential som många vetat att han trots allt besitter men förstås på tok för sent. Väldigt synd, han är minst lika skarp som sin far och givetvis vida överlägsen sin dåre till bror.

Vad snackar du om? Han såg ut som ett patetiskt mobboffer. Trump golvade honom och forsatte sparka medans han låg ner. "Jeb the pleb" var utslagen redan samma dag som Trump annonserade sin kandidatur.
2015-12-16, 11:01
Medlem
Tror vi kan var ganska lugna. Trumps utfall stöds trots allt inte av en majoritet av det amerikanska folket. USA är ju en smältdegel av olika grupperingar genom sin invandring genom tiderna och tyvärr också genom slavhandeln. Att stöta sig med svarta eller latiner eller muslimer i USA är inget recept för att vinna presidentvalet.
Demokraterna kanske rent av tackar Trump i tysthet för hans uttalanden. Att spela på rädslan i stället för att presentera riktiga lösningar är ju varumärket för dom som egentligen aldrig borde gett sig in i politiken. Inget av dom lösningar Trump säger sig ha kommer att göra USA tryggare mot terrorism, snarare tvärtom enligt pentagon.
Skulle dessutom bli förvånad om media inte upptäcker något rikigt graverande om Trump.
2015-12-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror vi kan var ganska lugna. Trumps utfall stöds trots allt inte av en majoritet av det amerikanska folket. USA är ju en smältdegel av olika grupperingar genom sin invandring genom tiderna och tyvärr också genom slavhandeln. Att stöta sig med svarta eller latiner eller muslimer i USA är inget recept för att vinna presidentvalet.
Demokraterna kanske rent av tackar Trump i tysthet för hans uttalanden. Att spela på rädslan i stället för att presentera riktiga lösningar är ju varumärket för dom som egentligen aldrig borde gett sig in i politiken. Inget av dom lösningar Trump säger sig ha kommer att göra USA tryggare mot terrorism, snarare tvärtom enligt pentagon.
Skulle dessutom bli förvånad om media inte upptäcker något rikigt graverande om Trump.

Får hålla med dig här. Den här typen av popularitet brukar dala förhållandevis snabbt. Observera brukar då den här typen av människa på något sätt vill överträffa alla andra och det är en sak men allt för ofta så drar de det ett steg till och vill överträffa sig själv. Särskilt vid en tillbaka gång som annars skulle vara tillfällig men om människan börjar spela över så blir det parodiskt.

Det är därför jag funderar över Trump som person. Att han har ärvt företag vet vi men jag vet inte vem det är som har skött dessa. Förmodligen har andra jobbat ihop förslag och även om Trump tagit beslut utifrån det så har han förmodligen med tanke på hur han fungerar tänkt ut en hel del saker själv. Vem som tagit de beslut som har lett till ekonomiska framgångar för honom har jag ingen aning om. Är det någon här som har lust att laborera kring det, kanske någon rentav sitter på kunskaper kring detta?

Detta med hans imperiums ekonomiska utfall är ju intressant eftersom han uppenbarligen anser att han kan få USA på fötter eftersom han har ett i sina ögon ekonomiskt framgångsrikt företag.

Nu har han ju ärvt det och jag har inte hört talas om att han hade ett utmärkt utgångsläge i och med att han ärvde sitt imperium.

Att jämföra USA i dag och det imperium han ärvde kan jag finna som en problematisk jämförelse.

Det fanns knappast tjuvar, våldtäktsmän och muslimer i hans företagsimperium och därmed blir liknelsen så dum att de kan framstå som genial på något galet sätt.

Att Trump framställer sig på ett visst sätt gör det ju inte sant.
2015-12-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det jag gillar med Trump är hans syn på islam och invandring, han har sett förbi Taqiya. Vi vet att en häpnandsväckande andel av muslimerna i västvärlden stödjer IS-liknande rörelser. Där är han stenhård, bra.

Sen är han underhållande som figur, kanske funkar bra i en hyperkapitalistisk fastighetsvärld.

Men man måste säga att han vore totalt olämpligt som president. Förolämpar allt och alla omkring sig, extremt impulsiv och självupptagen.

Detta är sant. Att jämföra som han gör själv mellan att tillsammans med begåvade människor ta hand om ett imperium som han ärvt är något annat än att hjälpa människor. Det är ju det man ska göra som politiker. Inte då curla sönder folk men självklart så leder man ett land så måste folk känna att det sker saker som de uppfattar som positivt.

Sen antar jag att han har otroligt hårda nypor. Och att han har hittills nypt åt kring saker så att ingen har velat läcka ut extremt känsliga saker kring honom. Kontrakt där man förbinder sig att aldrig yttra saker förekommer väl om jag inte missuppfattat saken fel.

Och sen finns det ju då en människa utan släktingar och inget liv med dödlig sjukdom som kan göra entré och ha något behov av att tala ut kring något. Att han aldrig skulle ha trampat någon på tårna finner jag osannolikt, snarare så att han kan ha gått över både den ena och den andra.
2015-12-16, 13:23
Medlem
Oformads avatar
Citat:

Fast det där med "invandrarland" brukar ju användas på ett extremt historierevisionistiskt vis - som om det är en naturlag att man inte kan ha en restriktiv invandring. Visst var det lite "vilda västern" under tiden då det kostade multum att invandra och USA hade oändliga arealer obrukad land man ville befästa och beskatta. Men därefter har man ju inte haft några som helst problem att bedriva en extremt restriktiv invandringspolitik gentemot utvalda grupper - egentligen är det bara västeuropéer som man "alltid" haft öppet för. Som av en händelse så kom inte heller restriktionerna förrän andra invandrargrupper började bli vanliga... I dagsläget har man ju liberaliserat en del, men man är man ändå mer selektiva än exempelvis Sverige.

Jag är inget större fan av Trumps förslag - men saker som begränsad invandring är ju i grunden perifera frågor som egentligen har liten effekt för väljarna, det är mer en fråga för de som inte är väljare...
2015-12-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirol
Enorm reklam. Ja det är klart att han syns och hörs. Frågan är då om det är bra eller dåligt för honom personligen på alla plan.

Politisk framgångsrik gör ju gott för hans imperium men om han tippar över kanten så undrar man hur det påverkar hans imperium och hans ekonomi, äktenskap och förhållande till fruar och exfruar och barn.

Och jag undrar hur han kan börja bete sig om han blir psykiskt illa däran. Han är nästan sjuttio och har gott självförtroende och har medvind. Oavsett om medvinden fortsätter eller vänder så kan karln bli spritt språngande galen. Hur är det egentligen med hans mentala hälsa? Har han någon historia av psykiska sammanbrott? Någon som vet?

En annan sak är ju när börjar det dyka upp mer eller mindre bevisade komprometterande saker om honom? Om sex månader eller före jul?

Hur har han hanterat folk och vad har han varit inblandad i? Han har ju ett särskilt sätt att bemöta folk? Så?

Nu vet jag inte något om hans mentala hälsa men hans fysiska hälsa ska iallafall vara väldigt bra för en man i sjuttioårs-åldern. Att han skulle bli "spritt språngande galen" finns det inga belägg för alls.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Tittarna verkar ha gillat Donald Trump bäst i den 5:e debatten.

155,259 Total Votes

Donald Trump 47%

Ted Cruz 24%

Rand Paul 13%

Marco Rubio 8%

http://drudgereport.com/nowlv.htm

Som vanligt vinner Trump debatterna. Det som var mest intressant denna debatt tyckte jag var att han dels sa att han inte kommer ställa upp som independent och dels att han och Cruz var så pass vänliga mot varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Med tanke på hur länge han varit och hur pass känd han är så är jag tveksam till att det finns särskilt mycket skit på honom. Och med tanke på verkar bli populärare vad han än säger så ska det till nåt extremt för att få honom på fall.

Ja, det ska till något extremt för att få honom på fall. Typ att han har våldtagit/dödat någon.

Citat:
Ursprungligen postat av pirol
Det är hans framgångar som gör just att jag tror att allt helvete kommer att ske.

Jag får för mig att hans imperium redan ligger på så stort minus att han roar sig medan allt faller omkring honom. Jag tänker Kreugerkraschen.

Jag har alltid uppfattat Trump som en showgirl and danceman kind of, så han kanske gör sitt livs roll och sista föreställning för att roa sig innan allt tar slut?

Finns det de som verkligen på allvar tror att han kan bli USAs nästa president?

Finns inget som skulle stödja det du tror så vitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Ny poll stor från Morning Consult, N Size: 4038 Registered Voters, Margin of Error:  2%,
December 11-15, 2015:

Donald Trump 40%

Ben Carson 10%

Ted Cruz 9%

Marco Rubio 7%

Jeb Bush 7%

Trend: Trump upp, Rubio ner.

http://morningconsult.com/wp-content/uploads/2015/12/151203_topline_trend_v2_TS.pdf?utm_source=hs_email &utm_medium=email&utm_content=24620275&_hsenc=p2AN qtz-9FS5yYUXPUx8AgoTanLz5Hv07FfMvEZ4CXeM39WCEXchxulffg A8QjhYV4IkgyKQzFUOTlSQ0rWe2RATcIvqg 0jJ3Pg6ztvBuj

Donald Trump går om Ted Cruz i dom två senaste Iowa pollarna.

PPP (D), 522 Likely Voters - Republican

Donald Trump 28%

Ted Cruz 25%

Marco Rubio 14%

There are a lot of divisions between where Cruz and Trump’s support is coming from. Among voters whose biggest concern is having a candidate who’s conservative on the issues Cruz leads with 33% to 26% for Trump and 15% for Carson. But with voters whose biggest concern is being able to beat a Democrat in the general election, Trump wins out with 31% to 20% each for Cruz and Rubio. Cruz leads Trump 31/30 with men, but Trump more than makes up for that with a 26/17 lead among women. Cruz has a strong advantage with ‘very conservative’ voters at 37% to 25% for Trump and 14% for Carson but Trump leads based on his strength with moderates, with whom gets 42% to 14% each for Rubio and Bush.

"-78% support Trump’s call to bans Muslims from entering the United States, to only 13% who oppose it. Overall 54% of Republicans support him on that to 28% who are opposed. Supporters of Cruz (62/20) and Carson (54/25) also favor a Muslim ban while backers of Rubio (28/48) and Bush (28/49) are opposed."
http://www.publicpolicypolling.com/pdf/2015/PPP_Release_IA_121515.pdf

Quinnipiac University Poll, 874 Likely Voters - Republican:

Donald Trump 28%

Ted Cruz 27%

Marco Rubio 14%

http://www.quinnipiac.edu/news-and-events/quinnipiac-university-poll/iowa/release-detail?ReleaseID=2309

Härligt att se.

Citat:

Du är en idiot som inte vet vad du snackar om. Snälla förklara hur Trumps förslag inte skulle göra USA tryggare mot terrorism. Det är ju muslimer som utför den absolut största majoriteten av all terrorism, så mindre muslimer i USA innebär givetvis mindre risk för terroristbrott. Det har ju redan visat sig gång på gång på gång att de kontroller som utförs när folk söker sig till USA inte hjälper ett skit, så det Trump gör är att presentera en simpel men effektiv lösning, medan alla andra politiker bara står och snackar om att något måste göras utan att faktiskt göra något. Och, som nu visar sig i mätningarna, stödjer stora delar av USA Trumps förslag.

Det ska bli kul att höra dina framtida bortförklaringar om hur USA egentligen inte stödjer Trumps politik när han avancerar framåt och fortsätter med sina framgångar.
2015-12-16, 14:22
Medlem
Trumps antimuslimska retorik går inte hem i alla stugor:

"Harry Potter-författaren JK Rowling är också en av dem som sällar sig till kritikerna. På tisdagen twittrade hon att Trump är mycket värre än hennes onda karaktär Voldemort:"

How horrible. Voldemort was nowhere near as bad.

Nobels fredspristagare Malala Yousafzai, 18, kritiserar också Donald Trumps "islamofobi":

"– Ju mer du pratar om islam och illa om muslimer, desto fler terrorister skapas", anser Yousafzai.

http://www.svd.se/trump-jamfors-med-hitler-helgjuten-fascist#sida-1
2015-12-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jeb visade äntligen cajones och en potential som många vetat att han trots allt besitter men förstås på tok för sent. Väldigt synd, han är minst lika skarp som sin far och givetvis vida överlägsen sin dåre till bror.

Såg mer ut som Jeb skulle falla i gråt när Trump körde över honom som ett lokomotiv, han skämde även ut sig genom att avbryta Trump ett tjugotal gånger så till och med publiken buade ut honom.

Trumps problem är media, dem kommer fortsätta attackera honom ursinningslöst tills han är borta, Jeb är en Bush pajas som pollar 2% ungefär.
2015-12-16, 16:37
Medlem
TheStriptease

Citat:
Som vanligt vinner Trump debatterna. Det som var mest intressant denna debatt tyckte jag var att han dels sa att han inte kommer ställa upp som independent och dels att han och Cruz var så pass vänliga mot varandra.

Han gjorde tyvärr ett stort misstag där moderatorn lurade Trump att flera av hans radiolyssnare som är republikaner är oroliga att Trump ska gå som 3 parti. Där Trump blev nervös och inte ville göra folk besvikna man såg att moderatorn flinade när Trump sa att han inte kommer ställa upp som independent. Eftersom han vet att partiet inte kommer ge Trump platsen oavsett om han vinner alla delstater, Trump måste sluta med att tro att folk kommer va rättvisa mot honom.

https://www.youtube.com/watch?v=g-Qyd4jYMEo
2015-12-16, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
TheStriptease

Han gjorde tyvärr ett stort misstag där moderatorn lurade Trump att flera av hans radiolyssnare som är republikaner är oroliga att Trump ska gå som 3 parti. Där Trump blev nervös och inte ville göra folk besvikna man såg att moderatorn flinade när Trump sa att han inte kommer ställa upp som independent. Eftersom han vet att partiet inte kommer ge Trump platsen oavsett om han vinner alla delstater, Trump måste sluta med att tro att folk kommer va rättvisa mot honom.

https://www.youtube.com/watch?v=g-Qyd4jYMEo
Vem vet, det kanske slutar med att han backar Hillary Clinton.
2015-12-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Nu vet jag inte något om hans mentala hälsa men hans fysiska hälsa ska iallafall vara väldigt bra för en man i sjuttioårs-åldern. Att han skulle bli "spritt språngande galen" finns det inga belägg för alls.

nackar om. Snälla förklara hur Trumps förslag inte skulle göra USA tryggare mot terrorism. Det är ju muslimer som utför den absolut största majoriteten av all terrorism, så mindre muslimer i USA innebär givetvis mindre risk för terroristbrott. Det har ju redan visat sig gång på gång på gång att de kontroller som utförs när folk söker sig till USA inte hjälper ett skit, så det Trump gör är att presentera en simpel men effektiv lösning, medan alla andra politiker bara står och snackar om att något måste göras utan att faktiskt göra något. Och, som nu visar sig i mätningarna, stödjer stora delar av USA Trumps förslag.

Det ska bli kul att höra dina framtida bortförklaringar om hur USA egentligen inte stödjer Trumps politik när han avancerar framåt och fortsätter med sina framgångar.

Visst han verkar stark som en oxe och mycket stabil och självsäker. Verkar så. Men vad händer med den gamle snart sjuttioårige mannen om han möts av motgångar. Så länge solen skiner är det varmt och skönt. Så om trenden bryts så får han visa för vad han går för. Det ska bli spännande att se.

Sen har jag missat vad är det för enkel och effektiv lösning Trump har? Vad handlar det om?
2015-12-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Trumps antimuslimska retorik går inte hem i alla stugor:

"Harry Potter-författaren JK Rowling är också en av dem som sällar sig till kritikerna. På tisdagen twittrade hon att Trump är mycket värre än hennes onda karaktär Voldemort:"

How horrible. Voldemort was nowhere near as bad.

Nobels fredspristagare Malala Yousafzai, 18, kritiserar också Donald Trumps "islamofobi":

"– Ju mer du pratar om islam och illa om muslimer, desto fler terrorister skapas", anser Yousafzai.

http://www.svd.se/trump-jamfors-med-hitler-helgjuten-fascist#sida-1

Är det genom hot om terrorbrott, vi ska slippa terror?

Är det genom att tömma vår statskassa och fjäska för muslimer vi ska slippa islamister, enligt dessa utpressare? Hur kommer det sig att de vi varit så generösa emot åker iväg till den islamiska staten och halshugger folk?

Att jämföra Donald Trump med Hitler tyder på dåligt omdöme från de idioter som inte kan försvara sina egna länder mot ockupation eller fascism. Det intressanta med Donald Trump är att han säger saker som i Europa är facsism och framförs av rasister, men i USA är det sunt förnuft.

Donald Trump har levt ett massmedialt och öppet liv, det finns inga hemligheter och han har aldrig varit rasist eller diskriminerat minoriteter. Det var på tiden att det blir en reaktion mot de krafter som terroriserar den civiliserade delen av världen. Det började med oljan på 70 talet och nu är det reducerat till hot om terror.

Jag är inte imponerad av Malala. Jag har tröttnat på henne och hennes inlärda retorik. Den inlärda skarpsinnigheten hos jäntan beundrar idioterna, men det har inget med saken att göra när hon som offer för terrorism kommer till fel slutsatser. Det enda med henne på meritlistan är hon överlevt islams terror, och lever gott på det till skillnad från sina medsystrar.

Varför kan inte Malala och hennes beundrarskara ta villkorslöst avstånd från terrorism och militanta islamister? Med tanke på alla döda sist i Paris, och det hot vi alla lever under, särskilt när vi är ute och reser, blir det bedrövligt att hylla dumheterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in