2015-12-15, 21:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mictlancihuatl
Nu hann du före mig med det orimliga i att han skulle ge sig på bara vem som helst. Nu är inte jag rätt person att bedöma offrets söthet och allt sånt. Men det känns ju som hon skulle kunna vara nåt slags målbild för en sån som han.
Men det kan nog, som sagt, ni andra avgöra bättre.

Ja på samma sätt som han varit en målbild för högstadietjejer med outvecklad empatisk förmåga och deras aggresioner, behov av lyteskomik etc etc. De ger ju inte heller sig på 190 cm muskelbyggare. Så på så sätt kan det ju vara lika för lik a på sätt och vis.
Citera
2015-12-15, 21:11
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja på samma sätt som han varit en målbild för högstadietjejer med outvecklad empatisk förmåga och deras aggresioner, behov av lyteskomik etc etc. De ger ju inte heller sig på 190 cm muskelbyggare. Så på så sätt kan det ju vara lika för lik a på sätt och vis.

Det är möjligt, men tror det är att göra det lite väl enkelt för sig om man ska förklara hans agerande med mobbande högstadietjejer. Och om det på nåt sätt skulle vara ett försvar för hans brott... ja då är det ordentligt rubbat!
Citera
2015-12-15, 21:12
Medlem
Citat:

Vad är det du menar med det här? Öga för öga? Lite att det är mobbarnas fel att just Ida blev mördad? Eller varför är det viktigt att peka ut att de eventuella mobbande tjejerna faktiskt också valde offer utifrån utseende...?
Citera
2015-12-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Kanske. Men borde han inte visat tydliga tendenser till sextrakasserier, perversioner och våld mot kvinnor tidigare? Det borde funnits fler varningsklockor innan man gör något sådant här!

Nej, det framstår mer som att han undviker kvinnor (eller skulle vilja om det gick?) .Vilket kanske är logiskt. Han visar ilska mot sin morsa och ansätter henne med anklagande frågor när han kommer hem från skolpsykolog (kvinnlig?). Och under högstadiet blir han mobbad (av tjejer främst?) och skickas till psykolog/kurator (kvinnlig?) som ambitiöst med allt vad kvinnlig duktighet kan uppbringa letar vad det är för fel på honom?
Citera
2015-12-15, 21:15
Medlem
Citat:
Nej, det framstår mer som att han undviker kvinnor (eller skulle vilja om det gick?) .Vilket kanske är logiskt. Han visar ilska mot sin morsa och ansätter henne med anklagande frågor när han kommer hem från skolpsykolog (kvinnlig?). Och under högstadiet blir han mobbad (av tjejer främst?) och skickas till psykolog/kurator (kvinnlig?) som ambitiöst med allt vad kvinnlig duktighet kan uppbringa letar vad det är för fel på honom?

Jag editerade mitt tidigare inlägg, jag har inte hittat avsnittet där just detta nämns ännu, så jag kan ha fel. Jag har däremot nu läst att det även var pojkar som mobbade.
Citera
2015-12-15, 21:23
Medlem
5549s avatar
Jag tror inte på något speciellt hat mot just kvinnor. Han är kraftigt empatistörd. Han är även socialt handikappad, överviktig och har diagnosen aspergers syndrom. Det här var ett enkelt sätt för honom att få ta del av en kvinnlig kropp på det sätt han fantiserat om. Han hade ju tidigare funderat på att köpa sex men bangat på det, troligtvis var tanken på att behöva prata med och ha sex med en levande kvinna läskig.
Citera
2015-12-15, 21:28
Medlem
Killen vill slippa sitta fängelse,han kunde tänkt på det innan han överföll ida,hade Ida några. Syskon
Citera
2015-12-15, 21:30
Medlem
Citat:
Du har rätt i sak. Men den här tråden hade dött ganska fort, och varken du eller jag hade säkert kommneterat den, om det varit en gren som fallit ned och dödat Ida.
Så i det fallet säger du nog emot dig själv litegrann, genom din blotta närvaro i tråden.
(menar inte att låta dryg, även om det verkar så )

Ja uppmärksamheten är väl svår att undvika. Cantwell hade en kolumn om att folk tror fel om att fler grova brott begås. Vilket väl är korrekt och så argumenterar han mot de som vill ha hårdare straff (vilket väl han får göra). Men folks uppfattning påverkas väl av vad som hamnar på förstasidorna i främst kvällspressen. Jag kan inte erinra mig om att artiklarna om mord hamnade på de mest framträdande ställena förr. Det var väl i samband med Palme mordet och styckmordet det förändrades.

Och ja, jag är jurist (dock verksam inom annat område) och lite böjd åt "who dunnit & why" frågorna samt att se om jag gissat rätt i påföljdsfrågan. Men inte har jag något behov whatsoever att veta alla detaljer på samma sätt som exempelvis rättsläkare och åklagare behöver för att veta om de ska karakterisera en gärning som utförs med särskild hänsynslöshet och råhet. Och jag ser inte nyttan med att alla lärare och förskollärare ska leta tecken på egenheter och beteenden bland deras skolbarn som kanske inte alls är i orsakssamband till det Kristoffer gjort.
Citera
2015-12-15, 21:32
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Citat:
Ja uppmärksamheten är väl svår att undvika. Cantwell hade en kolumn om att folk tror fel om att fler grova brott begås. Vilket väl är korrekt och så argumenterar han mot de som vill ha hårdare straff (vilket väl han får göra). Men folks uppfattning påverkas väl av vad som hamnar på förstasidorna i främst kvällspressen. Jag kan inte erinra mig om att artiklarna om mord hamnade på de mest framträdande ställena förr. Det var väl i samband med Palme mordet och styckmordet det förändrades.

Och ja, jag är jurist (dock verksam inom annat område) och lite böjd åt "who dunnit & why" frågorna samt att se om jag gissat rätt i påföljdsfrågan. Men inte har jag något behov whatsoever att veta alla detaljer på samma sätt som exempelvis rättsläkare och åklagare behöver för att veta om de ska karakterisera en gärning som utförs med särskild hänsynslöshet och råhet. Och jag ser inte nyttan med att alla lärare och förskollärare ska leta tecken på egenheter och beteenden bland deras skolbarn som kanske inte alls är i orsakssamband till det Kristoffer gjort.

Nej, och inser också det sjuka i att som privatperson läsa om alla dessa detaljer och skriva och diskutera dem. Tänker att det inte är sunt, hälsosamt eller ens visar respekt för offret. Men är väl "barn av min tid" på det sättet.
Citera
2015-12-15, 21:37
Medlem
Citat:
Det är möjligt, men tror det är att göra det lite väl enkelt för sig om man ska förklara hans agerande med mobbande högstadietjejer. Och om det på nåt sätt skulle vara ett försvar för hans brott... ja då är det ordentligt rubbat!

Det är inte ett försvar m eller ursäktligt i så mån att det skulle påverka hans tillräknelighet men det kan mycket väl utgöra en förklaring (vilket väl är sannolikt, det är ilskan som motiverar överfallet och ilskan dimper inte ned som en gren i huvudet, eller en rattfyllerist som olyckligtvis kör på någon. Ilskan närs ju av något kontinuerligt under tid vad det verkar). Jo det är rubbat. Särskilt om han är funktionshindrad och mobbarnas agerande ursäktas med att de bara är underutvecklade tonårstjejer.
Citera
2015-12-15, 21:41
Medlem
Bussmekanikerns avatar
För en som inte har hängt med i hela tråden - har vi identitet och / el Facebook på GM ?
Citera
2015-12-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bussmekanikern
För en som inte har hängt med i hela tråden - har vi identitet och / el Facebook på GM ?
Du kan kolla på sidan ett ,där står en sammanställning av allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in