2015-12-15, 20:52
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Samtidigt bör man ha i åtanke hur otroligt extremt ovanliga sådana här fall är. Det är större risk att förolyckas under joggingturen på annat sätt än att mördas av en främmande galning. Kvinnor bör inte se misstänksamt på alla män men viss vaksamhet och att man inte är naiv är viktiga saker.

Det skulle inte falla mig in att se misstänkt på alla män. Det skulle inte falla mig in att tro detta om ens ett uns av alla män. Och jag förstår att det är bråkdels chans på en promille att drabbas.
Men det är ändå något så skoningslöst och påtagligt brutalt över detta brott att det sätter spår i ens tankar.

Jag dör mycket hellre av en fallande gren, en oförsiktig mountainbike-åkare, en rattfull på väg till spåret osv. än på detta sätt med detta motiv. Förnedringsmomentet är så märggenomborrande att rationellt tänkande sätts på undantag.
Citera
2015-12-15, 20:53
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Som man är det en mardröm att tänka sig att ens nära och kära, våra systrar, mödrar, flickvänner och vänner kan råka så illa ut som Ida gjorde.

Jag tror alla män har upplevt den obehagliga känslan av att en kvinna blivit rädd eller orolig när man kommit upp bakom henne, vare sig det är i joggingspåret eller på en mörk gata.

Samtidigt bör man ha i åtanke hur otroligt extremt ovanliga sådana här fall är. Det är större risk att förolyckas under joggingturen på annat sätt än att mördas av en främmande galning. Kvinnor bör inte se misstänksamt på alla män men viss vaksamhet och att man inte är naiv är viktiga saker. Säg till om du känner oro av någon anledning, du lär upptäcka att de flesta män kommer säga några lugnande ord och visa att de är helt vanliga män som inte vill någon illa, ingen vettig man vill skrämma sin omgivning. Går du på en mörk gata så tveka inte på att fråga någon man som ser vettig ut att slå följe för din trygghets skull. Ta ansvar för säkerheten, använd larm, mobiltelefon och om du har tillgång till, pepparspray. Viktigast är ändå sällskap i spåret.

Samt: spring inte runt med musik dånande i lurarna! Ida hade kanske levt idag om hon varit vaksam på vad som hände omkring sig!
Citera
2015-12-15, 20:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Tvärtom, någonstans läste jag (troligtvis i RPU:n) att det främst var tjejer som mobbade honom.

Det kan ju förklara att aggressionen så att säga tas ut i en viss riktning då.
Citera
2015-12-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mictlancihuatl
Ja, jag tror inte "vem som helst" hade kunnat bli offer för honom. Jag tror precis som du att det var precis som han tänkt sig. Att det var mordet och tiden han fick ensam med henne som var målet. Och att hon på nåt sätt passade in i vad han tänkt sig. Tillfälligheter kanske, men det var förmodligen flera tillfälligheter som korsade varandra precis just där och då.
Självklart valde han Ida för att hon var en blond söt tjej som han gärna ville våldta. Han hade knappast hoppat på en 190 cm muskelbyggare.
Citera
2015-12-15, 20:55
Medlem
Cherrykills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Samt: spring inte runt med musik dånande i lurarna! Ida hade kanske levt idag om hon varit vaksam på vad som hände omkring sig!

Eller så ger folk fan i att mörda och våldta.
Citera
2015-12-15, 20:57
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Ja men visst. Det är någonstans lite skrattretande när utredarna frågar om han hade kunnat anfalla vem som helst då, och han tar chansen att säga "jo precis, vem som helst hade kunnat bli offer för min ilska!" Yeah riiight..

Ja, och de ställer ju inte på honom då? Det känns som de nöjer sig med det svaret. Det känns som en stor jävla lucka, som ett hål utan mening när han får säga detta utan att ifrågasättas ordentligt.
Det är klart han inte hade hoppat på 120 pannor Bengt i spåret. Han hade inte skändat denne Bengt.

Det finns en röd tråd i hans brott och den röda tråden lyser inte av "vem som helst"!
Citera
2015-12-15, 20:57
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrykill
Eller så ger folk fan i att mörda och våldta.

Ja, men det är ju en faktor man inte själv kan påverka.
Citera
2015-12-15, 20:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det skulle inte falla mig in att se misstänkt på alla män. Det skulle inte falla mig in att tro detta om ens ett uns av alla män. Och jag förstår att det är bråkdels chans på en promille att drabbas.
Men det är ändå något så skoningslöst och påtagligt brutalt över detta brott att det sätter spår i ens tankar.

Jag dör mycket hellre av en fallande gren, en oförsiktig mountainbike-åkare, en rattfull på väg till spåret osv. än på detta sätt med detta motiv. Förnedringsmomentet är så märggenomborrande att rationellt tänkande sätts på undantag.

En död kropp har samma mängd materia som en levande och medvetandet är borta oavsett hur man dött.
Citera
2015-12-15, 21:00
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Självklart valde han Ida för att hon var en blond söt tjej som han gärna ville våldta. Han hade knappast hoppat på en 190 cm muskelbyggare.

Nu hann du före mig med det orimliga i att han skulle ge sig på bara vem som helst. Nu är inte jag rätt person att bedöma offrets söthet och allt sånt. Men det känns ju som hon skulle kunna vara nåt slags målbild för en sån som han.
Men det kan nog, som sagt, ni andra avgöra bättre.
Citera
2015-12-15, 21:01
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ja, och de ställer ju inte på honom då? Det känns som de nöjer sig med det svaret. Det känns som en stor jävla lucka, som ett hål utan mening när han får säga detta utan att ifrågasättas ordentligt.
Det är klart han inte hade hoppat på 120 pannor Bengt i spåret. Han hade inte skändat denne Bengt.

Det finns en röd tråd i hans brott och den röda tråden lyser inte av "vem som helst"!

Kanske. Men borde han inte visat tydliga tendenser till sextrakasserier, perversioner och våld mot kvinnor tidigare? Det borde funnits fler varningsklockor innan man gör något sådant här!
Citera
2015-12-15, 21:04
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
En död kropp har samma mängd materia som en levande och medvetandet är borta oavsett hur man dött.

Du har rätt i sak. Men den här tråden hade dött ganska fort, och varken du eller jag hade säkert kommneterat den, om det varit en gren som fallit ned och dödat Ida.
Så i det fallet säger du nog emot dig själv litegrann, genom din blotta närvaro i tråden.
(menar inte att låta dryg, även om det verkar så )
Citera
2015-12-15, 21:04
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
21 gram skillnad väl? Nåt måste vi ju hoppas och tro på för Idas och allas vår skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in