Citat:
Ursprungligen postat av
Mictlancihuatl
Du har rätt i sak. Men den här tråden hade dött ganska fort, och varken du eller jag hade säkert kommneterat den, om det varit en gren som fallit ned och dödat Ida.
Så i det fallet säger du nog emot dig själv litegrann, genom din blotta närvaro i tråden.
(menar inte att låta dryg, även om det verkar så

)
Ja uppmärksamheten är väl svår att undvika. Cantwell hade en kolumn om att folk tror fel om att fler grova brott begås. Vilket väl är korrekt och så argumenterar han mot de som vill ha hårdare straff (vilket väl han får göra). Men folks uppfattning påverkas väl av vad som hamnar på förstasidorna i främst kvällspressen. Jag kan inte erinra mig om att artiklarna om mord hamnade på de mest framträdande ställena förr. Det var väl i samband med Palme mordet och styckmordet det förändrades.
Och ja, jag är jurist (dock verksam inom annat område) och lite böjd åt "who dunnit & why" frågorna samt att se om jag gissat rätt i påföljdsfrågan. Men inte har jag något behov whatsoever att veta alla detaljer på samma sätt som exempelvis rättsläkare och åklagare behöver för att veta om de ska karakterisera en gärning som utförs med särskild hänsynslöshet och råhet. Och jag ser inte nyttan med att alla lärare och förskollärare ska leta tecken på egenheter och beteenden bland deras skolbarn som kanske inte alls är i orsakssamband till det Kristoffer gjort.