2015-12-14, 23:27
Medlem
Stakeholders avatar
Sällsynt glest mellan mätningarna nu. Det borde betyda att SD har bra siffror i röret. Men det är rätt ologiskt, eftersom vi sossar dragit undan mattan för SD i och med de nya tuffa asylreglerna.

SD kommer få en svettig vår i opinionen nu när dom inte ens får vara med i teve längre.

Min expertbedömning är att SD kommer falla tillbaka kraftigt under senvintern.
2015-12-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Merkel inser nog vilken enorm skada hon åstadkom mot EU invandringspolitik när hon tidigare i år gick ut och sa att det fanns ingen gräns för hur många asylsökande som Tyskland kunde ta emot.

Men verkligheten blev brutal och även i Tyskland skenar kostnaderna iväg tillsammans med ett massivt missnöje.

Vi ser möjligheter till stora politiska förflyttningar mot en betydligt mer restriktiv invandringspolitik, men det är fortfarande lång väg kvar och tiden går. Dock talar ju den alltmer brutala verkligheten för att politiken snabbas upp.

Jag tror dock att det kan bli så att det krävs att en del ledare byts ut. De vill helt enkelt inte byta ståndpunkt trots att de själva nog inser hur vansinnig deras politik är i det långa loppet.

Min gissning är att i stort sett alla ledare vi ser idag är utbytta inom loppet av 5-6 år mot helt andra typer av ledare som är betydligt mer emot dagens invandringspolitik.

Det är dock en väldigt lång tidsperiod i ett perspektiv där det fullkomligt väller in människor och överbelastar välfärdssystemen som riskerar att kollapsa inom ett fåtal år.

Jag tror att om vi inte får se fler politiska åtgärder under vintern så tar stödet för SD fart igen och klättrar under våren upp över 30%.

Den här flyktingkrisen är det bästa som kan hända för Europa. Konsekvenserna blir så tydliga för folk att de ändrar åsikt och blir mer flyktingkritiska.

Tyvärr borde flyktingkrisen redan ha skett redan för 30 år sedan. Nu har vi haft 30 årigt kontinuerligt stort inflöde så att samhället successivt brutits ner utan att folk reflekterat över det märkbart då det gått så långsamt.

Sd kommer dock inte att kunna växa på samma sätt när de andra partierna i mångt och mycket kopierat SDs politik men det är givetvis det bästa för Sverige.
2015-12-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Syftar du på något specifikt? Tyskland svängde om innan Sverige i invandringsfrågan men har det kommit något nytt uttalande från Merkel i frågan?

Man kan väl tänka sig att SD stiger när Merkel tvingas anpassa sin politik till mer SD liknande.

Angela Merkel promises to 'significantly reduce' number of migrants entering Germany in response to growing resentment towards her asylum policies
Angela Merkel faces plunging poll numbers and rising violence in Germany

Mrs Merkel, who is a long time opponent of multi-culturalism, used the occasion to restate that view, saying: 'Multi-Kulti leads to parallel societies and is a living lie.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3359331/Angela-Merkel-promises-significantly-reduce-number-migrants-entering-Germany-response-growing-resent ment-asylum-policies.html
2015-12-14, 23:51
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Löfven kröp till korset, moderaternas öppna armar stängdes och nu pudlar även Merkel. Sorgligt att det tog så satans lång tid bara.
Nu diskuterar Studio Ett ankarbarn som om det vore dagens nyhet, svt rapporterar om kommuner som höjer skatter och äldre och lytta som får lida pga förd migrationspolitik. De oinsatta och blåögda kommer framöver att få förfasas över de konsekvenser förd politik innebär. Det blir än mer komiskt/tragiskt när man tänker på de flyktingar som verkligen har haft behov av hjälp. Dessa har Sverige pissat på medans etablissemanget stått bredvid och jublat.

Man vill ställa sig mitt i Sverige och skrika:

- Varför i helvete lyssnade Ni inte på oss idioter!!!!!

Om någon rättvisa finnes i denna värld borde sd komma ut som solklara vinnare när korten sorterats och falskspelarna avslöjats.

Ja, herregud vilket fjasko "integrationen" (läs migrationen) blev i Sverige. Vi är nu mitt inne i ett skifte i Sverige, sötebrödsdagarna för konsensuseliten och twitterpöbeln kan nu för lång lång tid vara över.

Vem fan kommer vilja läsa skribenter som Virtanen framöver, han framstår ju närmast som en fullblodsbyfåne numera, det måste vara pinsamt för Aftonbladet att visa upp sin stab av skribenter. Hur orkar de leva med sig själva i dessa dagar? För att inte tala om LO, vilket skämmigt fjasko hela den organisationen utstrålar nu. Allt är bara tragiskt.

Nu när till och med regimmedia öppet erkänner alla år av löngner så undrar jag stilla vad sjupartiröstarna som höll kvar vid sina partier känner innombords. Jag tror de är bedrövade och jag är säker på att många kommer gå stabilt och med blicken fast mot SD.

Tilliten till politiken har skadats avsevärt, vem ska man lita på?

Blir spännande med kommande OUs, svårt att sia om riktning nu när hela havet stormar.

RingRing, Stockholm
Senast redigerad av RingRing2014 2015-12-14 kl. 23:53.
2015-12-14, 23:52
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Sällsynt glest mellan mätningarna nu. Det borde betyda att SD har bra siffror i röret. Men det är rätt ologiskt, eftersom vi sossar dragit undan mattan för SD i och med de nya tuffa asylreglerna.

SD kommer få en svettig vår i opinionen nu när dom inte ens får vara med i teve längre.

Även om regeringen lyckas bromsa upp inflödet, återstår dom verkligt stora problemen med bostäder, arbete, oönskad islamisering mm. Då kommer dom stackars otidsenliga sossarna stå och famla i mörkret igen, bakbundna av sin egen vänsterfalang och sin föråldrade ideologi. SD kommer åtminstone vara fria att adressera problemet och tala klarspråk, det kommer få effekt i opinionen.

Lustigt att du som sosse tror att man håller tillbaka opinionsmätningar som visar för bra siffror för SD.
2015-12-15, 00:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder

Det enda blodbad vi kommer att se är på S och Mp's opinionssiffror, SD kan lägga ut lite framträdanden från SD 12 -24- 36- 48 mån bakåt och jämföra med vad regering och M säger nu så är SD sm vinnare i trovärdighet.

SD bryter 30 % gränsen våren 2016.
2015-12-15, 00:03
Medlem
SD hamnar i försig i en ny situation när de finner att mycket av deras egna politik är legitim och helt okej istället för att vara nazi-politik.

Det kan verka åt båda hållen. En del väljare kanske vågar stödja SD framöver och en del tycker att deras gamla partier som ändrat ståndpunkt nu duger igen.

Men jag ser fortfarande inte att Sverige på allvar gör något åt flyktingsituationen. Det handlar fortfarande om att Sverige måste ta emot så många asylsökande som möjligt och åtgärderna är i praktiken förlagda till beslut som tas under våren eller så sent som nästa höst.

Med andra ord, situationen kommer att förvärras betydligt mer.

En sådan situation gör att SD logiskt sett borde få ännu mer stöd, tycker jag. Men kan ju ha fel. Hursomhelst så är det dags att på allvar börja prata om återvändandepolitik eller uppbyggandet av stora flyktingläger i närområdet dit flyktingarna hänvisas. Det går inte i längden att ha stora flyktingläger i våra egna länder när de kostar 1000 ggr mer än flyktingläger i närområdet.
2015-12-15, 03:39
Medlem
Hyddan92s avatar
Nu när även sossarna gått och blivit helyllenazister som likt SD bara väntar på att vrida på gaskranarna så blir ju konsekvensen att SD:s politik helt plötsligt normaliserats.

Men jag tror däremot inte att det är en så värst stor nackdel för SD, nu går det upp för gemene man att sjuklövern ljugit hela tiden och att SD alltid har haft rätt så trovärdigheten för sossar och moderater lär väl sjunka stadigt mot noll. Förhoppningsvis förpassas dessa partier till riksdagens ytterkant vid 4 %spärren där de hör hemma.

Med den svetsande fårskallen vid rodret så får SAP vara glada om de kan överleva som parti överhuvudtaget.
2015-12-15, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Andra partier har ett precis lika högt intresse av att synas med höga opinionssiffror. Ser man till t.ex. F! så har dom vansinnigt många likes på Facebook men deras stöd i opinionen är mindre än antalet likes. Det är inte bara är att logga in och rösta, det ställs väldigt många frågor om arbeten och konsumtionsmönster innan det dyker upp frågor om politik.

F! har köpt likes. Kommer ihåg exakta siffrorna men tror att någonstans mellan 80-90% av deras likes inte är riktiga personer.
2015-12-15, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Nu när även sossarna gått och blivit helyllenazister som likt SD bara väntar på att vrida på gaskranarna så blir ju konsekvensen att SD:s politik helt plötsligt normaliserats.

Men jag tror däremot inte att det är en så värst stor nackdel för SD, nu går det upp för gemene man att sjuklövern ljugit hela tiden och att SD alltid har haft rätt så trovärdigheten för sossar och moderater lär väl sjunka stadigt mot noll. Förhoppningsvis förpassas dessa partier till riksdagens ytterkant vid 4 %spärren där de hör hemma.

Med den svetsande fårskallen vid rodret så får SAP vara glada om de kan överleva som parti överhuvudtaget.

Det är inte säkert att gemene man tolkar politiken som om sjuklövern ljugit. Sjuklövern håller just nu på att mejsla fram en ny verklighetsbeskrivning som låter ungefär så här: "Vi är för ett öppet Sverige som tar emot människor i nöd, men just nu är det för många som kommer och dessa kan inte få ett värdigt mottagande. Vi vill därför minska antalet tillfälligt. Vi är inte som SD som alltid hatat all invandring. Vi anser att invandring är nödvändig och lönsam".

Nu gäller det för SD att stiga fram ordentligt i den relativa förvirring sjuklövern befinner sig i.
2015-12-15, 06:47
Medlem
SD har haft en uppgift och en orsak för sina potentiella väljare, att minska invandringen och asyltrycket . Majoriteten av valmanskåren har liten eller ingen uppfattning om var SD står i övriga frågor.

Nu har asyltrycket sjunkit beroende på klimatet, vad som gjorts i Europa och Svensk politik. Detta medför att för de allra flesta finns inget skäl att stödja SD. Vars mission är fullgjord.

Vad vi med största sannolikhet kommer att se är ett rejält lyft i opinionen för S och M vilka är de partier som majoriteten ser som statsbärande och vars politik gemene man känner sig relativt bekväm med. Man vill ha S eller M politik och lägre asyltryck vilket man fått.

Jag finner det osannolikt att inte SD kommer att tappa väsentligt i opinionen när den enda fråga som partiet driver för tillfället hanteras lyckosamt av S och/eller M.
2015-12-15, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
SD har haft en uppgift och en orsak för sina potentiella väljare, att minska invandringen och asyltrycket . Majoriteten av valmanskåren har liten eller ingen uppfattning om var SD står i övriga frågor.

Nu har asyltrycket sjunkit beroende på klimatet, vad som gjorts i Europa och Svensk politik. Detta medför att för de allra flesta finns inget skäl att stödja SD. Vars mission är fullgjord.

Vad vi med största sannolikhet kommer att se är ett rejält lyft i opinionen för S och M vilka är de partier som majoriteten ser som statsbärande och vars politik gemene man känner sig relativt bekväm med. Man vill ha S eller M politik och lägre asyltryck vilket man fått.

Jag finner det osannolikt att inte SD kommer att tappa väsentligt i opinionen när den enda fråga som partiet driver för tillfället hanteras lyckosamt av S och/eller M.

Du lever i "Lyckolandet" din godhets knarkande pajas när ska du vakna, efter sveken mot valmanskåren så är förtroendet förbrukat i generationer framåt och SD kommer bara att öka oavsett vad du tycker

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in