2015-12-14, 12:19
Moderator
TheLuckys avatar
För mig spelar det inte så stor roll om SD får 25 eller 27 procent. Det viktiga är signalen till etablissemanget. Random socialdemokratisk förskolelärarinna bryr sig knappast vad Dahlberg eller Teodorescu skriver på sina ledare. Däremot gör i stort sett de flesta sverigedemokrater det. I den skaran kan vi lägga till åtskilliga procent till som tycker samma sak i invandringsfrågan. Detta blir väldigt många klick och är naturligtvis lönsamt för såväl Expressen och GP.

Det har gått upp för etablissemanget att det bara kanske är 10 eller högst 15 procent som befinner sig i åsiktskorridoren. Och åtskilliga av dem läser ju inte ens alstren som ska befästa de rätta värdegrunderna. Så kan man ju inte ha det i förlängningen om fritänkande artiklar ivrigt läses och sprids av kanske över 35 procent. Dels förlorar man intäkter och dels minskar ens möjligheter att påverka. Aftonbladet är visserligen störst, men det beror ju bara på att många läser mode, nöje och sport samt sensationsnyheter. Politiskt är tidningen ett fiasko. Riksmongon som Lindberg och Virtanen måste till slut bli en belastning.
2015-12-14, 16:44
Medlem
Starobrnos avatar
Den senaste månaden har våra två tidigare statsbärande partier tvingats dra ner på importen. Knappast av ideologiska skäl, mer av kritik från partiernas gräsrötter och att staten inte har pengar för importkostnaderna. Som om staten nånsin haft det ...
Hade varit renhårigt att säga: Ni borde röstat på SD!

Det är ju en rejäl omsvängning vi fått se, från att öppna sina hjärtan till att ett år senare snacka om att stänga bron.

Jag tror hyggligt många svenskar är smarta nog att rösta bort de som ljugit i decennier, de har ju noll trovärdighet för varje tänkande människa. 30 % snart!
2015-12-14, 20:48
Bannlyst
Den här månaden dippade SD ännu mer än förra.

Tror tyvärr att väljarna som förr röstade M nu går tillbaks. Givetvis inget bra då jag ser M som äckliga kappvändare, och det borde ni med göra.
Inte för att jag stödjer Mattias Karlsson jag menar SD.
2015-12-14, 20:59
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Så du anser att anekdoter och auktoritetsargument är viktigare än matematikens lagar (statistisk säkerhet). Då får du tycka det men verkligheten ser inte ut så.

Du är antingen dum eller lögnaktig. I mitt inlägg gav jag två (2) exempel från VERKLIGHETEN där man funnit att webbaserade/online-undersökningar varit bättre än telefonbaserade undersökningar på att förutsäga valresultatet: amerikanska presidentvalet 2012 och svenska riksdagsvalet 2014. Källhänvisningarna finns i mitt inlägg. Det är inte anekdoter utan stora jämförelser mellan metoder.

Jag undrar förresten om du syftar på statistisk precision? Det stämmer att Sentio har sämre precision (dvs större konfidensintervall runt sina mätvärden) än vissa andra institut pga mindre urval (där är såklart SCB bäst). Trots detta verkar inte SCB korrekt fånga opinionen (går inte att bevisa eftersom SCB inte mäter vid valet), detta beror till exempel på att de har använt telefonintervjuer och S har sin största väljarbas bland 75+ (som oftare har telefon men mindre ofta dator). Nu har däremot även SCB börjat använda webbaserade instrument vad jag förstår.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2015-12-14 kl. 21:07.
2015-12-14, 21:45
Medlem
S.Kandals avatar
Löfven kröp till korset, moderaternas öppna armar stängdes och nu pudlar även Merkel. Sorgligt att det tog så satans lång tid bara.
Nu diskuterar Studio Ett ankarbarn som om det vore dagens nyhet, svt rapporterar om kommuner som höjer skatter och äldre och lytta som får lida pga förd migrationspolitik. De oinsatta och blåögda kommer framöver att få förfasas över de konsekvenser förd politik innebär. Det blir än mer komiskt/tragiskt när man tänker på de flyktingar som verkligen har haft behov av hjälp. Dessa har Sverige pissat på medans etablissemanget stått bredvid och jublat.

Man vill ställa sig mitt i Sverige och skrika:

- Varför i helvete lyssnade Ni inte på oss idioter!!!!!

Om någon rättvisa finnes i denna värld borde sd komma ut som solklara vinnare när korten sorterats och falskspelarna avslöjats.
2015-12-14, 22:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige

Tror tyvärr att väljarna som förr röstade M nu går tillbaks. Givetvis inget bra då jag ser M som äckliga kappvändare, och det borde ni med göra.
Det finns en mätning i December mot 8 i November och i November klättrade SD vidare uppåt.
2015-12-14, 22:15
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

Möjligt att man backar, men vi har ju fortfarande kvar de mest pricksäkra OU att läsa denna månad.
2015-12-14, 22:35
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Löfven kröp till korset, moderaternas öppna armar stängdes och nu pudlar även Merkel. Sorgligt att det tog så satans lång tid bara.
Nu diskuterar Studio Ett ankarbarn som om det vore dagens nyhet, svt rapporterar om kommuner som höjer skatter och äldre och lytta som får lida pga förd migrationspolitik. De oinsatta och blåögda kommer framöver att få förfasas över de konsekvenser förd politik innebär. Det blir än mer komiskt/tragiskt när man tänker på de flyktingar som verkligen har haft behov av hjälp. Dessa har Sverige pissat på medans etablissemanget stått bredvid och jublat.

[b]- Varför i helvete lyssnade Ni inte på oss idioter!!!!!

Naturligtvis helt korrekt i alla detaljer för oss SDare, men kanske inte för censuren...
2015-12-14, 22:36
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
En förändring med -0,4% är snarare status quo än en minskning för ett parti av SD:s storlek. Inom felmarginalen.
2015-12-14, 22:45
Medlem
Sixts avatar
Citat:

Syftar du på något specifikt? Tyskland svängde om innan Sverige i invandringsfrågan men har det kommit något nytt uttalande från Merkel i frågan?
2015-12-14, 23:05
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:

- Varför i helvete lyssnade Ni inte på oss idioter!!!!!

Om någon rättvisa finnes i denna värld borde sd komma ut som solklara vinnare när korten sorterats och falskspelarna avslöjats.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Syftar du på något specifikt? Tyskland svängde om innan Sverige i invandringsfrågan men har det kommit något nytt uttalande från Merkel i frågan?

Fru Merkel lovade idag på Kristdemokratiska unionens kongress att "minska inflödet av flyktingar märkbart", inte mer än så.

Blir spännande att följa detta skådespel av sårade egon framöver.
2015-12-14, 23:11
Medlem
Merkel inser nog vilken enorm skada hon åstadkom mot EU invandringspolitik när hon tidigare i år gick ut och sa att det fanns ingen gräns för hur många asylsökande som Tyskland kunde ta emot.

Men verkligheten blev brutal och även i Tyskland skenar kostnaderna iväg tillsammans med ett massivt missnöje.

Vi ser möjligheter till stora politiska förflyttningar mot en betydligt mer restriktiv invandringspolitik, men det är fortfarande lång väg kvar och tiden går. Dock talar ju den alltmer brutala verkligheten för att politiken snabbas upp.

Jag tror dock att det kan bli så att det krävs att en del ledare byts ut. De vill helt enkelt inte byta ståndpunkt trots att de själva nog inser hur vansinnig deras politik är i det långa loppet.

Min gissning är att i stort sett alla ledare vi ser idag är utbytta inom loppet av 5-6 år mot helt andra typer av ledare som är betydligt mer emot dagens invandringspolitik.

Det är dock en väldigt lång tidsperiod i ett perspektiv där det fullkomligt väller in människor och överbelastar välfärdssystemen som riskerar att kollapsa inom ett fåtal år.

Jag tror att om vi inte får se fler politiska åtgärder under vintern så tar stödet för SD fart igen och klättrar under våren upp över 30%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in