Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Så du anser att anekdoter och auktoritetsargument är viktigare än matematikens lagar (statistisk säkerhet). Då får du tycka det men verkligheten ser inte ut så.
Du är antingen dum eller lögnaktig. I mitt inlägg gav jag två (2) exempel från VERKLIGHETEN där man funnit att webbaserade/online-undersökningar varit bättre än telefonbaserade undersökningar på att förutsäga valresultatet: amerikanska presidentvalet 2012 och svenska riksdagsvalet 2014. Källhänvisningarna finns i mitt inlägg. Det är inte anekdoter utan stora jämförelser mellan metoder.
Jag undrar förresten om du syftar på statistisk precision? Det stämmer att Sentio har sämre precision (dvs större konfidensintervall runt sina mätvärden) än vissa andra institut pga mindre urval (där är såklart SCB bäst). Trots detta verkar inte SCB korrekt fånga opinionen (går inte att bevisa eftersom SCB inte mäter vid valet), detta beror till exempel på att de har använt telefonintervjuer och S har sin största väljarbas bland 75+ (som oftare har telefon men mindre ofta dator). Nu har däremot även SCB börjat använda webbaserade instrument vad jag förstår.