2015-12-14, 19:04
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kostym givetvis. Och ändra klädkoden till något som folk förstår.

Vaddå som folk förstår?

Ljus kavaj innebär ljus kavaj och sedan får man självklart ha jeans på sig om man vill.

Kostym säger du? Mina bestman ska ha kostym, tycker du att jag ska ha kostym då och inte kunna skilja ut mig från mängden? Det ska synas vem som gifter sig sägs det
Citera
2015-12-14, 19:52
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Vaddå som folk förstår?

Ljus kavaj innebär ljus kavaj och sedan får man självklart ha jeans på sig om man vill.

Kostym säger du? Mina bestman ska ha kostym, tycker du att jag ska ha kostym då och inte kunna skilja ut mig från mängden? Det ska synas vem som gifter sig sägs det

Ljus kavaj är ingen etablerad klädkod och det kan ställa till problem.

Tycker du inte själv att det blir lite konstigt om en gäst sitter med ljus kavaj och jeans samtidigt som du har smoking på dig?
Citera
2015-12-14, 20:52
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Vaddå som folk förstår?

Som ovan, använd vedertagna klädkoder om syftet med koden är att underlätta för gästerna, annars inte.

Ja, du som värd bör inte ha annan klädkod än gästerna (vare sig uppåt eller neråt).
Citera
2015-12-17, 18:07
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Ljus kavaj är ingen etablerad klädkod och det kan ställa till problem.

Nu är inbjudningarna skickade så att ändra går inte. Om vi som vi har gjort, önskat ljus kavaj. Vad kunde vi har skrivit istället?

Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Tycker du inte själv att det blir lite konstigt om en gäst sitter med ljus kavaj och jeans samtidigt som du har smoking på dig?

Det är väl en smaksak. De som gifter sig ska märka ut sig.

Jag vill inte ha kostym och mina marskalkar har kostym. Nej, det köper jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Som ovan, använd vedertagna klädkoder om syftet med koden är att underlätta för gästerna, annars inte.

Ja, du som värd bör inte ha annan klädkod än gästerna (vare sig uppåt eller neråt).

Det tycker jag! Om jag står med mina marskalkar så ska det synas vem som gift sig om man ser det på en bild.

Om vi återgår till vad jag kan ha på mig. Min blivande fru vill inte att jag har

Frack
Jackett
Frock coat

Vilken av dessa tre kan man ha om man bortser från smoking och kostym? Om jag ska köra kostym, vad för färg på skjorta och slips?
Citera
2015-12-17, 22:58
Medlem
bleus avatar
Citat:
Nu är inbjudningarna skickade så att ändra går inte. Om vi som vi har gjort, önskat ljus kavaj. Vad kunde vi har skrivit istället?

Det är väl en smaksak. De som gifter sig ska märka ut sig.

Jag vill inte ha kostym och mina marskalkar har kostym. Nej, det köper jag inte.

Det tycker jag! Om jag står med mina marskalkar så ska det synas vem som gift sig om man ser det på en bild.

Om vi återgår till vad jag kan ha på mig. Min blivande fru vill inte att jag har

Frack
Jackett
Frock coat

Vilken av dessa tre kan man ha om man bortser från smoking och kostym? Om jag ska köra kostym, vad för färg på skjorta och slips?

De som ni bjudit in måste väl ändå veta att det är du som ska gifta dig? Då känns ditt argument om att det "ska synas vem som gifter sig" ganska meningslöst... Skit i vad din kärring vill och inte vill, lyssna på KSoE ist.
Citera
2015-12-18, 10:30
Medlem
Bendriks avatar
Ljus kavaj är ingen vedertagen klädkod så ni kunde angett kavaj istället, vilket i och för sig i princip betyder kostym. Det ni kan göra är att muntligen komma överens med de närmaste, marskalk etc vad man ska bära. De flesta män äger nog någon form av mörkare kavaj eller kostym, en ljus kavaj är inte lika vanlig och blir dessutom mindre formell.

Angående bröllopsbilder så tycker jag att det skulle se mycket märkligt ut om du stod i exempelvis smoking och en vän bredvid i ljus kavaj och jeans. Om du väljer kostym skulle jag använt vit skjorta, slips finns i oändliga kombinationer. Väst är inte heller ovanligt att bära.
Citera
2016-04-06, 19:51
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Alla här har dissat den svarta kostymen till bröllop varför jag blev häpen då jag idag, då jag var och provade kostym, fick höra av mannen som hjälpte mig att svart kostym är det traditionella men att man visst kan välja en mörkblå om man känner för det. Är ingen kostymperson så jag har försökt plöja trådar här på flashback för att få fram det jag behöver veta men nu är det så att jag bor i Finland och då jag läste på några bröllopssidor om brudgummens klädsel nänmndes svart kostym.
Kan det månne vara någonting som skiljer åt mellan Sverige och Finland?
Citera
2016-04-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Alla här har dissat den svarta kostymen till bröllop varför jag blev häpen då jag idag, då jag var och provade kostym, fick höra av mannen som hjälpte mig att svart kostym är det traditionella men att man visst kan välja en mörkblå om man känner för det. Är ingen kostymperson så jag har försökt plöja trådar här på flashback för att få fram det jag behöver veta men nu är det så att jag bor i Finland och då jag läste på några bröllopssidor om brudgummens klädsel nänmndes svart kostym.
Nja, är väl snarare en västerländsk tradition. Men sen kan länderna i egen takt avvikit mer eller mindre ifrån den normen/stilregeln/traditionen.
Citera
2016-04-13, 08:07
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle

Jag tycker nog svart känns mer traditionellt. Du gör inte bort dig vare sig du väljer mörkblå eller svart, enligt mig.
Citera
2016-04-23, 02:31
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Jag tycker nog svart känns mer traditionellt. Du gör inte bort dig vare sig du väljer mörkblå eller svart, enligt mig.

Tack! Beställde hem två kostymer (en svart och en mörkblå) från yoox och den svarta satt bra så jag behåller den.
Citera
2016-05-16, 05:30
Medlem
Fri klädkod till bröllop. Jag funderade på svarta jeans, svart väst, vit skjorta och röd slips till detta. Alternativt svart väst, svart skjorta, lila slips och svarta jeans. Kan det funka? Behöver jag en kavaj också ? Eller kanske lika bra att köpa en mörkblå / grå kostym. Vet att de flesta lär ha kostym men för mig är det viktigare att jag trivs i kkäderna än att tvimgas bära något bara för att..
Citera
2016-05-16, 07:25
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Fri klädkod till bröllop. Jag funderade på svarta jeans, svart väst, vit skjorta och röd slips till detta. Alternativt svart väst, svart skjorta, lila slips och svarta jeans. Kan det funka? Behöver jag en kavaj också ? Eller kanske lika bra att köpa en mörkblå / grå kostym. Vet att de flesta lär ha kostym men för mig är det viktigare att jag trivs i kkäderna än att tvimgas bära något bara för att..

Nej, inget av de två första funkar. Köp en kostym och klä dig som en vuxen människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in