2015-08-18, 14:43
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkurt
Jag ska på bröllop nästa helg, klädkod kavaj. Kommer ha marinblå kostym och bruna oxfprds men är osäker på skjorta och slips. Vit skjorta och enfärgad slips känns alldeles för formellt.
Om det känns för formellt för ett bröllop, när ska du då ha det?
Citera
2015-08-18, 15:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civvik
Hur mörk brukar man säga att en grå kostym ska vara i klädkoden "mörk kostym"? Är till exempel den här kostymen tillräckligt mörk: CT Grey wentworth basket weave

Alltid svårt att se med tanke på ljuset, men jag tycker att den är tillräckligt mörk för att kvala in.
Citera
2015-09-18, 16:17
Medlem
Vilken modell av skor är att föredra till klädkod kavaj? Har inte hunnit köpa ett par svarta än, är det alltid svarta som gäller eller går det att använda ett par bruna, om inte för ljusa oxford plain cap toe?
Fungerar ett par mörkt bruna i mocka, om det är oxford semi brogue?

Sedan, modell på slips, ska det vara enbart enfärgad eller funkar ett diskret mönster till vit skjorta och mörkblå kostym?
Citera
2015-09-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Vilken modell av skor är att föredra till klädkod kavaj? Har inte hunnit köpa ett par svarta än, är det alltid svarta som gäller eller går det att använda ett par bruna, om inte för ljusa oxford plain cap toe?

Sedan, modell på slips, ska det vara enbart enfärgad eller funkar ett diskret mönster till vit skjorta och mörkblå kostym?

Till kavaj fungerar brunt såväl som svart. Till mörk kostym är det svart som gäller.
Slips kan alltid vara mönstrad, vid kavaj såväl som mörk kostym. Jag tycker själv väldigt mycket om småmönstrade slipsar.
Citera
2015-09-21, 07:24
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni

Vid vilken tid på dygnet är vigseln? Ju tidigare, desto mer ok med brunt som jag ser det.

Ska man vara alldeles petig ser jag hellre en annan skjortfärg än vit, men det är ju en småsak.
Citera
2015-09-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vid vilken tid på dygnet är vigseln? Ju tidigare, desto mer ok med brunt som jag ser det.

Ska man vara alldeles petig ser jag hellre en annan skjortfärg än vit, men det är ju en småsak.

Själva seansen i kyrkan är vid två tre tiden om jag minns rätt. Sedan följer festen strax därefter.
Citera
2015-10-05, 22:54
Medlem
JayGatsbys avatar
Är det bara jag som tycker att svenskar verkar spåra ur gällande bröllopsklädsel?
Vi har ju alltid varit ett "frackland", men nu ser man diverse bröllop där folk har smoking och morning dress.

Har anglosaxismen till slut brutit ner det nordiska motståndet?
Citera
2015-10-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Är det bara jag som tycker att svenskar verkar spåra ur gällande bröllopsklädsel?
Vi har ju alltid varit ett "frackland", men nu ser man diverse bröllop där folk har smoking och morning dress.

Har anglosaxismen till slut brutit ner det nordiska motståndet?
Morning dress är ju förmiddagens variant av frack, så där är det ju inga konstigheter. Ska man vara strikt så har man jackett fram till 18 och sedan byter man om till frack.

Smokingen är nog någon jävla påverkan från USA.
Citera
2015-10-09, 21:33
Medlem
Jag ska åka till ett universitet för div. tester, där dress code är : business attire.

Vad förväntas jag bära?
Citera
2015-12-12, 23:57
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag ska gifta mig i sommar (är brudgum) och pendlar mellan smoking och kostym. Mina bestman ska ha kostym.

För all delens värld får jag inte ha

- Frack
- Jackett
- Frock coat

Får helt enkelt välja mellan kostym och smoking säger frugan. Är liten kluven bara. Kostym vill jag inte ha för mina bestman ska ha det och sen smoking, nja jag vet inte. Till en början var jag väldigt upphetsad över att dra på mig en smoking men i efterhand vet jag inte. Det känns mer som ett party eller liknande. Vill egentligen ha Jackett eller Frock coat.

Vad tycker ni att jag ska köra?

Bröllopet är på sommaren, en eftermiddag och inbjudan för gästerna är "ljus kavaj".
Citera
2015-12-13, 00:33
Medlem
ApaOnCracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag ska gifta mig i sommar (är brudgum) och pendlar mellan smoking och kostym. Mina bestman ska ha kostym.

- Frack
- Jackett
- Frock coat

Får helt enkelt välja mellan kostym och smoking säger frugan. Är liten kluven bara. Kostym vill jag inte ha för mina bestman ska ha det och sen smoking, nja jag vet inte. Till en början var jag väldigt upphetsad över att dra på mig en smoking men i efterhand vet jag inte. Det känns mer som ett party eller liknande. Vill egentligen ha Jackett eller Frock coat.

Bröllopet är på sommaren, en eftermiddag och inbjudan för gästerna är "ljus kavaj".
En kostym, av flera anledningar! Främst att det blir väldigt fel om klädkod är ljus kavaj, gäster kommer i typ chinos och ljus kavaj sen står du där i en (mörk?) smoking, flera formalitet grader över dom. Sen har du mer nytta av en vettig kostym m.m.
Citera
2015-12-13, 08:23
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

- Frack
- Jackett
- Frock coat

Kostym givetvis. Och ändra klädkoden till något som folk förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in