2015-12-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpewbaby
Hej!

Som titeln lyder, hur tar man på lagligt vis hit en vän från Egypten? Personen i fråga har aldrig varit i Sverige tidigare och skulle vilja jobba och bo här - hur går han till väga och kan jag hjälpa på något vis?

Som uppföljning till denna frågeställning: Om jag skulle fylla i en inbjudan från Migrationsverket i syfte att bjuda in denna person i fråga, där jag skriver att syftet med hans vistelse är att främst träffa mig och för att besöka diverse mässor för att göra vissa marknadsundersökningar tillsammans, skulle det vara en legitim anledning? Det jag utelämnar är att personen kommer att försöka få ett arbete (ingen formell utbildning, men extremt kvalificerad inom IT) för att kunna stanna i Sverige.

Finns det någon risk att jag sätter mig själv i klistret? Självklart så fyller jag i att han försörjer sig själv och att jag inte har något ansvar för hans hit/hemresa.

Detta är inbjudan: http://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba631285b/1433764545999/Inbjudan_240011_sv.pdf
Citera
2015-12-13, 17:44
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpewbaby
Som uppföljning till denna frågeställning: Om jag skulle fylla i en inbjudan från Migrationsverket i syfte att bjuda in denna person i fråga, där jag skriver att syftet med hans vistelse är att främst träffa mig och för att besöka diverse mässor för att göra vissa marknadsundersökningar tillsammans, skulle det vara en legitim anledning? Det jag utelämnar är att personen kommer att försöka få ett arbete (ingen formell utbildning, men extremt kvalificerad inom IT) för att kunna stanna i Sverige.

Finns det någon risk att jag sätter mig själv i klistret? Självklart så fyller jag i att han försörjer sig själv och att jag inte har något ansvar för hans hit/hemresa.

Detta är inbjudan: http://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba631285b/1433764545999/Inbjudan_240011_sv.pdf
Ska du bjuda in honom så kan det bli svårare att få igenom visum om du anger ovanstående, eftersom något av det som Migrationsverket kan neka visum för är just om det finns skäl stt han stannar kvar här. Bör vara lättare om syftet är turism och att besöka dig. Men det kan ändå bli knepigt om han inte har stark anknytning till sitt hemland.

För dig är det ingen risk, om du inte just tar betalt för att gömma honom efter att visum går ut. En annan sak kan vara att du lär få svårt att bjuda in någon på nytt, om han stannar kvar.

Se nedanstående svar från Lawline, på frågor om just påföljd.
http://lawline.se/answers/straffbart-att-hjalpa-utlanning-att-olovligen-uppehalla-sig-i-landet?q=Inbjudan
Citera
2015-12-14, 17:11
Medlem
Hej.

Om man har fått avslag för att frun är för ung för att vara gift, hon fyller 18 om ca 3 veckor.
När kan man ansöka om igen?

Är det 4 år som gäller alla avslag eller är det bara asyl?
Citera
2015-12-14, 17:26
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollDetective
Hej.

Om man har fått avslag för att frun är för ung för att vara gift, hon fyller 18 om ca 3 veckor.
När kan man ansöka om igen?

Är det 4 år som gäller alla avslag eller är det bara asyl?

Det beror på utslaget vad de säger, eller?
4 år tro jag det inte är med anhörig ansökan, det är nog bara asyl. Bästa är ringa MIG fråga dem..

Skulle tippa hon kan ansöka igen samma dag som hon fyller 18 år.
Då är hon myndig enligt svensk lag.
Citera
2015-12-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det beror på utslaget vad de säger, eller?
4 år tro jag det inte är med anhörig ansökan, det är nog bara asyl. Bästa är ringa MIG fråga dem..

Skulle tippa hon kan ansöka igen samma dag som hon fyller 18 år.
Då är hon myndig enligt svensk lag.
Hoppas verkligen att du har rätt, nu blev jag rätt så positiv

Anledningen var bara för att hon var 17 och inget annat. Hon fyller ju ändå den 8e januari så det är rätt så snart. Tänkte överklaga först så att det skulle dröja tills hon blir 18 men tänkte att vi ansöker om istället, vore bättre tror jag.
Senast redigerad av TrollDetective 2015-12-14 kl. 17:55.
Citera
2015-12-14, 18:10
Medlem
Ansökan 2014-02-20
Vitryssland
Interjuv 2015-12-10
lång väntan
någon som fått något svar
Citera
2015-12-14, 18:24
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricky2259
Ansökan 2014-02-20
Vitryssland
Interjuv 2015-12-10
lång väntan
Du skrev inte fel på årtalet? Ansökan i februari 2014? Hur kommer det sig att det tog nästan två år till intervjun? Du bör vara en av dem som väntat längst i så fall.
Citera
2015-12-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ansökan 2014-02-20
Vitryssland
Interjuv 2015-12-10
lång väntan

Ansökan : 2015-02-03
Intervju : 2015-07-06
Väntar fortfarande på svar

Jordanien
Citera
2015-12-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Du skrev inte fel på årtalet? Ansökan i februari 2014? Hur kommer det sig att det tog nästan två år till intervjun? Du bör vara en av dem som väntat längst i så fall.
Ursäkta, ansökan 2015-02-20
Citera
2015-12-14, 22:38
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursäkta, ansökan 2015-02-20
Ok, inga problem. Nu verkar folk som ansökte i oktober 2014 få beslut, det skiljer sig visserligen beroende på ärende, men i medel tycks det vara så. Det skulle innebära beslut i april 2016 för er om den tidtabellen håller. Men det kan ju gå snabbare.
Citera
2015-12-15, 07:28
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollDetective
Hoppas verkligen att du har rätt, nu blev jag rätt så positiv

Anledningen var bara för att hon var 17 och inget annat. Hon fyller ju ändå den 8e januari så det är rätt så snart. Tänkte överklaga först så att det skulle dröja tills hon blir 18 men tänkte att vi ansöker om istället, vore bättre tror jag.
Ja det hade inte hjälp med överklaga, det eftersom du har brutit emot en allvarlig svensk lag. Gift dig med en minderårig. Hon räknas som barn i svenska ögon.
Ja absolut, men var bered på 2 år's väntan... Då är hon 20 år, men som tur kanske du kan besöka henne annars blir det olidligt.
Fattar inte varför man inte kan lika bra ansöka inne i sverige, när man är gift??

Finns det någon paragraf man kan komma runt det? Så är du räddad. För du kan du ansöka som turist visum för henne eller anhörig besök. Sedan ansöka UT inne i sverige ?
Citera
2015-12-15, 07:37
Medlem
Vår sak ska diskuteras i riksdagen.

Om det var du som skulle prata med rikdagsmannen för vår sak, vilka punkter skulle du trycka på, bortsett från väntetiderna?

Ett sorterat och sakligt svar önskar jag mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in