2016-11-23, 16:35
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
I teorin skulle hon kunna ansöka om turistvisum men ambassaden kommer vara ytterst skeptisk till att bevilja det för en ung ogift kvinna, speciellt nu när hon är gravid och inte har något att återvända till. Vilket ni redan erfarit då hon fått avslag. Du borde inte nämnt bröllop och bosättning, bara att hon vill se hur det är i Sverige. Ni kan söka igen men det är inte säkert resultatet blir annat.

Det enda sättet att få hit henne nu är att ansöka om uppehållstillstånd pga anknytning till dig. I den nämner ni att hon är gravid och är det fastställt att du är pappa bifogas naturligtvis de handlingarna. Ansökan kommer med stor sannolikhet beviljas om du kan visa du kan försörja din familj. Väntetid är väl bortåt 12 månader (har ej koll) men nånstans måste ni börja och det är här.
Ja det är vårt. Men skriver man bröllop o bossätta sig, blir de misstänksamma. Menar man ej är någon turist. Hade han däremot skrivit typ hon ska besöka Sverige för se om hon trivs i Sverige. För eventuellt i framtida vilja bo här hade det varit KANSKE annorlunda, för då räkna man som en turist besök för se hur det är i Sverige och om man trivs här.
Citera
2016-11-28, 13:01
Medlem
junks avatar
Lång historia kort min flickvän som kommer från Ryssland, är gravid och vi försöker pussla ihop våra liv så vi kan bo tillsammans.

Vad är skillnaden om man ansöker om uppehållstillstånd i hemlandet (Ryssland) mot att göra det från Sverige när hon är här på turistvisum?

Jag har pratat med migrationsverket 3ggr och fått olika svar varje gång dock rekommenderar dom att ansöka från sitt hemland.
Den senaste på migrationsverket var den med mest kunskap det märktes en tydlig skillnad, hon hade mest information som verkade korrekt. Tex. att även om man har sökt uppehållstillstånd så får man generellt nuförtiden även turistvisum eller besöksvisum eftersom kötiderna är sinnesjukt långa.
Dock ges inte gravida någon förtur längre, förtur överhuvudtaget verkar avskaffat?

Hon sa också att giftemål kan korta ner väntetiden något eftersom mindre bakgrundskoll görs, någon som vet mer?

Jag har alltid tänkt att giftemål är bra legalt sätt om man ska ha barn tillsammans man slipper skriva papper osv. men hur fungerar det mellan olika länder igentligen?
Citera
2016-11-28, 16:15
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Lång historia kort min flickvän som kommer från Ryssland, är gravid och vi försöker pussla ihop våra liv så vi kan bo tillsammans.

Vad är skillnaden om man ansöker om uppehållstillstånd i hemlandet (Ryssland) mot att göra det från Sverige när hon är här på turistvisum?

Jag har pratat med migrationsverket 3ggr och fått olika svar varje gång dock rekommenderar dom att ansöka från sitt hemland.
Den senaste på migrationsverket var den med mest kunskap det märktes en tydlig skillnad, hon hade mest information som verkade korrekt. Tex. att även om man har sökt uppehållstillstånd så får man generellt nuförtiden även turistvisum eller besöksvisum eftersom kötiderna är sinnesjukt långa.
Dock ges inte gravida någon förtur längre, förtur överhuvudtaget verkar avskaffat?

Hon sa också att giftemål kan korta ner väntetiden något eftersom mindre bakgrundskoll görs, någon som vet mer?

Jag har alltid tänkt att giftemål är bra legalt sätt om man ska ha barn tillsammans man slipper skriva papper osv. men hur fungerar det mellan olika länder igentligen?

Den första frågan är lätt att svara på: Hon måste ansöka från sitt hemland. Ansöker hon från Sverige kommer det garanterat bli avslag. Hon kan inte ens registrera webbansökan om hon uppger hon befinner sig i Sverige. Webbansökan är att rekommendera - ansökan på papper har betydligt längre handläggningstid.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Sa-ansoker-du.html

Er relation framstår som mycket seriös om ni är gifta och har barn tillsammans. Gift er och registrera sen äktenskapet hos skatteverket. Hon kan efter ni registrerat ansökan om uppehållstillstånd ansöka om turistvisum.

Förtur medges inte numera, det stämmer. Det avskaffades efter asylanstormningen förra hösten.
Citera
2016-11-28, 16:19
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Den första frågan är lätt att svara på: Hon måste ansöka från sitt hemland. Ansöker hon från Sverige kommer det garanterat bli avslag. Hon kan inte ens registrera webbansökan om hon uppger hon befinner sig i Sverige. Webbansökan är att rekommendera - ansökan på papper har betydligt längre handläggningstid.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Sa-ansoker-du.html

Er relation framstår som mycket seriös om ni är gifta och har barn tillsammans. Gift er och registrera sen äktenskapet hos skatteverket. Hon kan efter ni registrerat ansökan om uppehållstillstånd ansöka om turistvisum.

Förtur medges inte numera, det stämmer. Det avskaffades efter asylanstormningen förra hösten.

Finns det några fördelar att gifta sig i Sverige vs Ryssland eller spelar det ingen roll legalt sätt?
Citera
2016-11-28, 18:15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Citat:
Finns det några fördelar att gifta sig i Sverige vs Ryssland eller spelar det ingen roll legalt sätt?

Det är stor skillnad. Min kompis försökte göra det via först turist visum, när hon var här så gifte de sig. Då ansökte de UT (anhörig), det var rådet de fick. Men de nämnde att till 99 % får hon nej, men innan de fick svar, så hade det gått 16 månader hon kunde stanna här helt lagligt. I dag befinner hon i sitt hemland ansökte i mars intervju 27 sept, så det är snart dags. Hade hon åkt tillbaks redan efter turistvisum gått ut, så hade hon varit här.

Japp förtur finns inte längre, på grund de utnyttjades lika mycket som vanlig ansökning och tog tid av den normala ansökningen. Därför slopades den, fick jag reda på.

Har hört många olika versioner av giftermål fördelar, men många säger det spelar ingen roll längre. Det eftersom skenäktenskap är så vanlig. Jag personligen tro det väger tyngre.

En grej när det gäller giftermål!! det är en stor fördel gifta sig i Sverige först. Sedan skicka giftermål papperna till fruns hemland och registrera det där. Sedan kan man gifta sig kulturellt i hennes hemland. Det uppfattningen har jag haft i alla fall.
Citera
2016-11-29, 04:38
Medlem
Hej,

Nya försörjningskravet. Min fru och hennes två söner ska ansöka om uppehållstillstånd. Jag har idag en 2a på 65m2. Kan jag ändra mitt hyresavtal till en 3a på 75m2 - eller är det något migrationsverket kontrollerar?

Ni som fått era tillstånd godkända. Kollade de upp era löner och bostäder eller förlitade de sig på kopiorna av respektive avtal?
Citera
2016-11-29, 17:07
Medlem
ETringhems avatar
Tacksam för svar.

Någon som vet ungefär vilken typ av frågor, och ev krav på dokument, som kommer upp vid online ansökan. Samt, kallas sökande alltid till ambassad för intervju eller kan det lösas på annat sätt? Och hur lång tid brukar det ta att komma på den från att man först gjort sin ansökan?

En annan fråga är om vigselbevis i form av skannade kopior godkänns av skattemyndigheten?

Mvh
Senast redigerad av ETringhem 2016-11-29 kl. 17:12.
Citera
2016-11-29, 18:45
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukrrysov
Hej,

Nya försörjningskravet. Min fru och hennes två söner ska ansöka om uppehållstillstånd. Jag har idag en 2a på 65m2. Kan jag ändra mitt hyresavtal till en 3a på 75m2 - eller är det något migrationsverket kontrollerar?

Ni som fått era tillstånd godkända. Kollade de upp era löner och bostäder eller förlitade de sig på kopiorna av respektive avtal?
Ja, de kommer kolla. Är inte säker men tro de vill ha ett rum för barn och ett för föräldrar. Så en 2:a är för litet i deras ögon, tro jag. Du måste sända in hyresavtalet, åtmistone fick jag det.
Citera
2016-11-29, 18:52
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Tacksam för svar.

Någon som vet ungefär vilken typ av frågor, och ev krav på dokument, som kommer upp vid online ansökan. Samt, kallas sökande alltid till ambassad för intervju eller kan det lösas på annat sätt? Och hur lång tid brukar det ta att komma på den från att man först gjort sin ansökan?

En annan fråga är om vigselbevis i form av skannade kopior godkänns av skattemyndigheten?

Mvh

Bero på vilken typ av ansökan, är det en anhörig ansökan. Så är det hur ni träffades, hur mycket ni umgås, hur länge ni har känt varandra. Familjeträd från hennes sida, beskriva ert giftemål, hennes planer om framtiden i sverige m.m

Allt möjligt inkomster, bostadsyta, bank uttdrag, födelse bevis, pass, familjeträd, ev bevis för äktenskap eller skilsmässa, barnen födelse bevis. Cht logar, scannade bilder på första mötet, bilder, flygbiljetter m.m..

Tveksam på den sista, eftersom vid intervjun bruka de vill se originalen.

Tiden är så olika långt allt från 6 månader till 24 månader.
Citera
2016-11-29, 19:41
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Bero på vilken typ av ansökan, är det en anhörig ansökan. Så är det hur ni träffades, hur mycket ni umgås, hur länge ni har känt varandra. Familjeträd från hennes sida, beskriva ert giftemål, hennes planer om framtiden i sverige m.m

Allt möjligt inkomster, bostadsyta, bank uttdrag, födelse bevis, pass, familjeträd, ev bevis för äktenskap eller skilsmässa, barnen födelse bevis. Cht logar, scannade bilder på första mötet, bilder, flygbiljetter m.m..

Tveksam på den sista, eftersom vid intervjun bruka de vill se originalen.

Tiden är så olika långt allt från 6 månader till 24 månader.
Ok, jag förstår men låt mig förtydliga mig lite.

Med tid syftade jag på från dagen man gjort ansökan online tills man kallas till intervju på utländsk ambassad, alltså för den part som skall flytta till Sverige. Handlar det om dagar eller veckor?

Vigselbeviset måste väl ändå tillhandahållas skattemyndigheten i Sverige för att ett giftermål skall bli giltigt/folkbokföras i Sverige? Betyder det då att orginaldokumentet måste skickas med post istället för att skannas och skickas elektroniskt, vilket såklart är både smidigare och snabbare?
Senast redigerad av ETringhem 2016-11-29 kl. 19:44.
Citera
2016-11-29, 20:13
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ja, de kommer kolla. Är inte säker men tro de vill ha ett rum för barn och ett för föräldrar. Så en 2:a är för litet i deras ögon, tro jag. Du måste sända in hyresavtalet, åtmistone fick jag det.
Jag tror han menade att om han "photoshoppar" sitt lägenhetskontrakt på tvåan till att bli en trea - kommer Migrationsverket syna bluffen? Lägenhetsstorleken framgår inte i några offentliga register så det enda sättet att kontrollera är att kontakta fastighetsägaren och dubbelkolla att dokumentet är äkta (förutom hembesök då, men det gör de inte). Med 100 000 ärenden och höga krav på personalen att avgöra ärenden så kan man ju undra hur noggranna de är.

Själv skulle jag inte våga mig på det, konsekvensen vid ett avslöjande skulle bli hårt.
Citera
2016-11-29, 20:15
Medlem
Citat:
Kolla hur? Besökte de din bostad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in